A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488 |
Resumo: | This research aimed to identify and analyze trends among the epistemological (positivism, phenomenology and critical-dialectical) predominance in the production of Cadernos de Pesquisa magazine, a periodical published by the Carlos Chagas Foundation between 1975 and 1979. Through study case, which required the reading of published works, submitted the text to the paradigmatic matrix to try to approach the technical, theoretical, epistemological elements, in addition to logical - gnosiological and ontological assumptions. With the result of this epistemological study it was possible to understand that research in education as part of a social totality by the context in which it is produced. The predominance of positivist research within that period signals a historic moment in which the research contributions generated in graduate programs in Brazil reflect the ideals of objective and measurable scientific research, determined by the paradigm that science is to be observed, isolated, measured, compared and standardized. We believe that the extensive and detailed study of phenomena related to education in all its dimensions, requires the application of various methodological approaches, always excepting the scientific contributions |
id |
UERJ_52408d0efa6a4119f3038ae10bbeeecb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10488 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Macedo, Elizabeth Fernandes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=nullFaria, Lia Ciomar Macedo dehttp://lattes.cnpq.br/2897590944180460Lopes, Sonia Maria de Castro Nogueirahttp://lattes.cnpq.br/2381277491482660Pletsch, Márcia Denisehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762397Y6&dataRevisao=nullhttp://lattes.cnpq.br/5217499606950452Aquino, Rosemary Guimarães2021-01-05T21:47:14Z2018-11-012015-02-24AQUINO, Rosemary Guimarães. A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979). 2015. 20 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488This research aimed to identify and analyze trends among the epistemological (positivism, phenomenology and critical-dialectical) predominance in the production of Cadernos de Pesquisa magazine, a periodical published by the Carlos Chagas Foundation between 1975 and 1979. Through study case, which required the reading of published works, submitted the text to the paradigmatic matrix to try to approach the technical, theoretical, epistemological elements, in addition to logical - gnosiological and ontological assumptions. With the result of this epistemological study it was possible to understand that research in education as part of a social totality by the context in which it is produced. The predominance of positivist research within that period signals a historic moment in which the research contributions generated in graduate programs in Brazil reflect the ideals of objective and measurable scientific research, determined by the paradigm that science is to be observed, isolated, measured, compared and standardized. We believe that the extensive and detailed study of phenomena related to education in all its dimensions, requires the application of various methodological approaches, always excepting the scientific contributionsEsta pesquisa teve como objetivo identificar e analisar dentre as tendências epistemológicas (positivismo, fenomenologia e crítico-dialético) a predominância na produção da revista Cadernos de Pesquisa, periódico publicado pela Fundação Carlos Chagas, no período compreendido entre 1975 e 1979. Por meio de estudo caso, que exigiu a leitura dos trabalhos publicados, submetemos os textos à matriz paradigmática para tentar uma aproximação com os elementos técnico, teórico, epistemológico, além dos pressupostos lógico-gnosiológicos e os pressupostos ontológicos. Com o resultado desse estudo epistemológico foi possível compreender que a pesquisa em educação como parte de uma totalidade social é condicionada pelo contexto em que é produzida. A predominância das pesquisas positivistas naquele período sinaliza para um momento histórico em que as contribuições da pesquisa gerada nos programas de pós-graduação no Brasil reflete o ideário de pesquisa científica objetiva e mensurável, determinada pelo paradigma de que para fazer ciência é necessário observar, isolar, mensurar, comparar e padronizar. Entendemos que o estudo amplo e aprofundado dos fenômenos referentes à educação, em todas as suas dimensões, exige a aplicação de diversos caminhos metodológicos, ressalvados sempre pelas contribuições científicasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:47:14Z No. of bitstreams: 1 Tese_Rosemary Guimaraes Aquino.pdf: 420863 bytes, checksum: 78c6c1d324684b644d459d070061377f (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:47:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Rosemary Guimaraes Aquino.pdf: 420863 bytes, checksum: 78c6c1d324684b644d459d070061377f (MD5) Previous issue date: 2015-02-24application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoResearch in educationMagazine Cadernos de PesquisaAmong the epistemologicalRevista Cadernos de PesquisaTendências epistemológicasEducaçãoPeriódicos brasileirosPesquisa educacionalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)The Cadernos de Pesquisa magazine and the reserarch in education (1975-1979)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Rosemary Guimaraes Aquino.pdfapplication/pdf420863http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10488/1/Tese_Rosemary+Guimaraes+Aquino.pdf78c6c1d324684b644d459d070061377fMD511/104882024-02-27 12:43:53.757oai:www.bdtd.uerj.br:1/10488Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Cadernos de Pesquisa magazine and the reserarch in education (1975-1979) |
title |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
spellingShingle |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) Aquino, Rosemary Guimarães Research in education Magazine Cadernos de Pesquisa Among the epistemological Revista Cadernos de Pesquisa Tendências epistemológicas Educação Periódicos brasileiros Pesquisa educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
title_full |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
title_fullStr |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
title_full_unstemmed |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
title_sort |
A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979) |
author |
Aquino, Rosemary Guimarães |
author_facet |
Aquino, Rosemary Guimarães |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Leite, Siomara Borba |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Macedo, Elizabeth Fernandes de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=null |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Faria, Lia Ciomar Macedo de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2897590944180460 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Lopes, Sonia Maria de Castro Nogueira |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2381277491482660 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Pletsch, Márcia Denise |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762397Y6&dataRevisao=null |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5217499606950452 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aquino, Rosemary Guimarães |
contributor_str_mv |
Leite, Siomara Borba Macedo, Elizabeth Fernandes de Faria, Lia Ciomar Macedo de Lopes, Sonia Maria de Castro Nogueira Pletsch, Márcia Denise |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Research in education Magazine Cadernos de Pesquisa Among the epistemological |
topic |
Research in education Magazine Cadernos de Pesquisa Among the epistemological Revista Cadernos de Pesquisa Tendências epistemológicas Educação Periódicos brasileiros Pesquisa educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revista Cadernos de Pesquisa Tendências epistemológicas Educação Periódicos brasileiros Pesquisa educacional |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aimed to identify and analyze trends among the epistemological (positivism, phenomenology and critical-dialectical) predominance in the production of Cadernos de Pesquisa magazine, a periodical published by the Carlos Chagas Foundation between 1975 and 1979. Through study case, which required the reading of published works, submitted the text to the paradigmatic matrix to try to approach the technical, theoretical, epistemological elements, in addition to logical - gnosiological and ontological assumptions. With the result of this epistemological study it was possible to understand that research in education as part of a social totality by the context in which it is produced. The predominance of positivist research within that period signals a historic moment in which the research contributions generated in graduate programs in Brazil reflect the ideals of objective and measurable scientific research, determined by the paradigm that science is to be observed, isolated, measured, compared and standardized. We believe that the extensive and detailed study of phenomena related to education in all its dimensions, requires the application of various methodological approaches, always excepting the scientific contributions |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-24 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-11-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:47:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AQUINO, Rosemary Guimarães. A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979). 2015. 20 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488 |
identifier_str_mv |
AQUINO, Rosemary Guimarães. A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979). 2015. 20 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10488/1/Tese_Rosemary+Guimaraes+Aquino.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
78c6c1d324684b644d459d070061377f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352300105203712 |