15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096 |
Resumo: | This essay proposes to demonstrate the development and the works of the pop art period, principally of Andy Warhol, as registered in recent American History. This essay also shows a correlation between those works and the ideology of consumerism established in the years following the Second World War, which made political, cultural and economical hegemony possible in the USA. Means of mass communication and publicity will be associated with this process as disseminators and propagators of consumerism and at the same time, thematic works of Warhol and other pop artists. The relationship between post war changes and present day elements will also be presented, which suggests a possible decline in this hegemony, which has been named contemporary pop.To this end, analyses of some of the most characteristic works of this artist will be realised, associated with specific and general bibliographic studies related to the subject. |
id |
UERJ_6376ab473313bd1f1fe2184ef903ef95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13096 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Munteal Filho, Oswaldohttp://lattes.cnpq.br/6418655816435507Rodrigues, Antonio Edmilson Martinshttp://lattes.cnpq.br/2656428185505030Terra, Carlos Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/3515937597874456http://lattes.cnpq.br/3251370513954514Silva, Lígia Almeida da2021-01-06T23:54:46Z2008-08-212007-09-28SILVA, Lígia Almeida da. 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana. 2007. 18 f. Dissertação (Mestrado em História Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096This essay proposes to demonstrate the development and the works of the pop art period, principally of Andy Warhol, as registered in recent American History. This essay also shows a correlation between those works and the ideology of consumerism established in the years following the Second World War, which made political, cultural and economical hegemony possible in the USA. Means of mass communication and publicity will be associated with this process as disseminators and propagators of consumerism and at the same time, thematic works of Warhol and other pop artists. The relationship between post war changes and present day elements will also be presented, which suggests a possible decline in this hegemony, which has been named contemporary pop.To this end, analyses of some of the most characteristic works of this artist will be realised, associated with specific and general bibliographic studies related to the subject.Esta proposta procurou estabelecer o desenvolvimento e as obras do período pop, principalmente do artista Andy Warhol, como registros da história recente americana. Mostra também, uma correlação entre estas obras com a ideologia do consumo estabelecida nos anos seguintes a II Guerra Mundial, e que possibilitou a estabilização da hegemonia política, cultural e econômica dos Estados Unidos. Associou-se ainda a participação dos meios de comunicação de massa e da publicidade nesse processo, como divulgadores e propagadores da ideologia do consumo e, concomitantemente, fontes temáticas das obras de Warhol e outros artistas pop. Apresenta também a relação entre as mudanças geradas no pós II Guerra com elementos da atualidade, que sugerem um possível declínio desta hegemonia e, que se denominou contemporaneidade pop. Para isso realizou-se análises de algumas das obras mais características desse artista, associado a estudos bibliográficos específicos e gerais relacionados ao tema.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T23:54:46Z No. of bitstreams: 1 Pre- textuais e Introd Ligia.pdf: 365339 bytes, checksum: 13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T23:54:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Pre- textuais e Introd Ligia.pdf: 365339 bytes, checksum: 13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6 (MD5) Previous issue date: 2007-09-28application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasAndy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. ContemporaryAndy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. ConsumoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana15 minutes of fame: Andy Wahrol and the american hegemonyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALPre- textuais e Introd Ligia.pdfapplication/pdf365339http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13096/1/Pre-+textuais+e+Introd+Ligia.pdf13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6MD511/130962024-02-27 13:45:08.126oai:www.bdtd.uerj.br:1/13096Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:45:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
15 minutes of fame: Andy Wahrol and the american hegemony |
title |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
spellingShingle |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana Silva, Lígia Almeida da Andy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. Contemporary Andy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. Consumo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA |
title_short |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
title_full |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
title_fullStr |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
title_full_unstemmed |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
title_sort |
15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana |
author |
Silva, Lígia Almeida da |
author_facet |
Silva, Lígia Almeida da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Munteal Filho, Oswaldo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6418655816435507 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rodrigues, Antonio Edmilson Martins |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2656428185505030 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Terra, Carlos Gonçalves |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3515937597874456 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3251370513954514 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lígia Almeida da |
contributor_str_mv |
Munteal Filho, Oswaldo Rodrigues, Antonio Edmilson Martins Terra, Carlos Gonçalves |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Andy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. Contemporary |
topic |
Andy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. Contemporary Andy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. Consumo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Andy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. Consumo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA |
description |
This essay proposes to demonstrate the development and the works of the pop art period, principally of Andy Warhol, as registered in recent American History. This essay also shows a correlation between those works and the ideology of consumerism established in the years following the Second World War, which made political, cultural and economical hegemony possible in the USA. Means of mass communication and publicity will be associated with this process as disseminators and propagators of consumerism and at the same time, thematic works of Warhol and other pop artists. The relationship between post war changes and present day elements will also be presented, which suggests a possible decline in this hegemony, which has been named contemporary pop.To this end, analyses of some of the most characteristic works of this artist will be realised, associated with specific and general bibliographic studies related to the subject. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-28 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-08-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T23:54:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Lígia Almeida da. 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana. 2007. 18 f. Dissertação (Mestrado em História Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096 |
identifier_str_mv |
SILVA, Lígia Almeida da. 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana. 2007. 18 f. Dissertação (Mestrado em História Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13096/1/Pre-+textuais+e+Introd+Ligia.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728670661804032 |