15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lígia Almeida da
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096
Resumo: This essay proposes to demonstrate the development and the works of the pop art period, principally of Andy Warhol, as registered in recent American History. This essay also shows a correlation between those works and the ideology of consumerism established in the years following the Second World War, which made political, cultural and economical hegemony possible in the USA. Means of mass communication and publicity will be associated with this process as disseminators and propagators of consumerism and at the same time, thematic works of Warhol and other pop artists. The relationship between post war changes and present day elements will also be presented, which suggests a possible decline in this hegemony, which has been named contemporary pop.To this end, analyses of some of the most characteristic works of this artist will be realised, associated with specific and general bibliographic studies related to the subject.
id UERJ_6376ab473313bd1f1fe2184ef903ef95
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13096
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Munteal Filho, Oswaldohttp://lattes.cnpq.br/6418655816435507Rodrigues, Antonio Edmilson Martinshttp://lattes.cnpq.br/2656428185505030Terra, Carlos Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/3515937597874456http://lattes.cnpq.br/3251370513954514Silva, Lígia Almeida da2021-01-06T23:54:46Z2008-08-212007-09-28SILVA, Lígia Almeida da. 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana. 2007. 18 f. Dissertação (Mestrado em História Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096This essay proposes to demonstrate the development and the works of the pop art period, principally of Andy Warhol, as registered in recent American History. This essay also shows a correlation between those works and the ideology of consumerism established in the years following the Second World War, which made political, cultural and economical hegemony possible in the USA. Means of mass communication and publicity will be associated with this process as disseminators and propagators of consumerism and at the same time, thematic works of Warhol and other pop artists. The relationship between post war changes and present day elements will also be presented, which suggests a possible decline in this hegemony, which has been named contemporary pop.To this end, analyses of some of the most characteristic works of this artist will be realised, associated with specific and general bibliographic studies related to the subject.Esta proposta procurou estabelecer o desenvolvimento e as obras do período pop, principalmente do artista Andy Warhol, como registros da história recente americana. Mostra também, uma correlação entre estas obras com a ideologia do consumo estabelecida nos anos seguintes a II Guerra Mundial, e que possibilitou a estabilização da hegemonia política, cultural e econômica dos Estados Unidos. Associou-se ainda a participação dos meios de comunicação de massa e da publicidade nesse processo, como divulgadores e propagadores da ideologia do consumo e, concomitantemente, fontes temáticas das obras de Warhol e outros artistas pop. Apresenta também a relação entre as mudanças geradas no pós II Guerra com elementos da atualidade, que sugerem um possível declínio desta hegemonia e, que se denominou contemporaneidade pop. Para isso realizou-se análises de algumas das obras mais características desse artista, associado a estudos bibliográficos específicos e gerais relacionados ao tema.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T23:54:46Z No. of bitstreams: 1 Pre- textuais e Introd Ligia.pdf: 365339 bytes, checksum: 13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T23:54:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Pre- textuais e Introd Ligia.pdf: 365339 bytes, checksum: 13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6 (MD5) Previous issue date: 2007-09-28application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasAndy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. ContemporaryAndy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. ConsumoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana15 minutes of fame: Andy Wahrol and the american hegemonyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALPre- textuais e Introd Ligia.pdfapplication/pdf365339http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13096/1/Pre-+textuais+e+Introd+Ligia.pdf13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6MD511/130962024-02-27 13:45:08.126oai:www.bdtd.uerj.br:1/13096Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:45:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv 15 minutes of fame: Andy Wahrol and the american hegemony
title 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
spellingShingle 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
Silva, Lígia Almeida da
Andy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. Contemporary
Andy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. Consumo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
title_short 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
title_full 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
title_fullStr 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
title_full_unstemmed 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
title_sort 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana
author Silva, Lígia Almeida da
author_facet Silva, Lígia Almeida da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Munteal Filho, Oswaldo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6418655816435507
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rodrigues, Antonio Edmilson Martins
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2656428185505030
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Terra, Carlos Gonçalves
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3515937597874456
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3251370513954514
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lígia Almeida da
contributor_str_mv Munteal Filho, Oswaldo
Rodrigues, Antonio Edmilson Martins
Terra, Carlos Gonçalves
dc.subject.eng.fl_str_mv Andy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. Contemporary
topic Andy Wahrol - history. Pop art. Hegemony. Consumerism. Mass communication. Contemporary
Andy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. Consumo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
dc.subject.por.fl_str_mv Andy Warhol - história. Arte pop. Hegemonia. Comunicação de massa. Contemporaneidade. Consumo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
description This essay proposes to demonstrate the development and the works of the pop art period, principally of Andy Warhol, as registered in recent American History. This essay also shows a correlation between those works and the ideology of consumerism established in the years following the Second World War, which made political, cultural and economical hegemony possible in the USA. Means of mass communication and publicity will be associated with this process as disseminators and propagators of consumerism and at the same time, thematic works of Warhol and other pop artists. The relationship between post war changes and present day elements will also be presented, which suggests a possible decline in this hegemony, which has been named contemporary pop.To this end, analyses of some of the most characteristic works of this artist will be realised, associated with specific and general bibliographic studies related to the subject.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-28
dc.date.available.fl_str_mv 2008-08-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T23:54:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Lígia Almeida da. 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana. 2007. 18 f. Dissertação (Mestrado em História Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096
identifier_str_mv SILVA, Lígia Almeida da. 15 minutos de fama: Andy Warhol e a hegemonia americana. 2007. 18 f. Dissertação (Mestrado em História Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13096/1/Pre-+textuais+e+Introd+Ligia.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 13dce9ead658138c74d7628bd7a84af6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728670661804032