Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6132 |
Resumo: | The main objective of this research lies in examining the didactic procedures related to reading in the textbook Portuguese Language - Context, Interlocution and Meaning" (Moderna Publishing House), recommended for use in High Schools, mainly in its section "Text Production". This analysis aims to set the theoretical and methodological path followed by the textbook in terms of observing what "discourse-based approach to reading , proposed by the book, means. To this end, I have opposed the concepts and procedures developed in the textbook to what is known as discourse-based approach to reading in Discourse Analysis. I assume that a discourse-based approach to reading implies considering text production conditions, i.e., the relationship of historical and socially determined positions - in which the symbolic (linguistic) and the imaginary (ideological) meet" (ORLANDI, 2008, p.11). The corpus analysis has shown that, despite claiming to have a discourse-based approach, the aforementioned textbook does not accomplish its intent. The didactic purpose of reading repeats the traditional model of "reading comprehension", without considering basic assumptions of Discourse Analysis, namely, that the meaning is not a product of a text s shallow reading, but it is the consequence of a complex relationship between reader, author and socio-historical and ideological context |
id |
UERJ_8111048c17cdff0f2144a36f0d4f97cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6132 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oliveira, Helênio Fonseca dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330Henriques, Claudio Cezarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982Barbosa, Flávio de Aguiarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799495A1Pauliukonis, Maria Aparecida Linohttp://lattes.cnpq.br/2045541091292921Gouvêa, Lúcia Helena Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsphttp://lattes.cnpq.br/2668432593203032Silva, Regina Elena da2021-01-05T14:52:00Z2015-08-312014-03-31SILVA, Regina Elena da. Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos. 2014. 167 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6132The main objective of this research lies in examining the didactic procedures related to reading in the textbook Portuguese Language - Context, Interlocution and Meaning" (Moderna Publishing House), recommended for use in High Schools, mainly in its section "Text Production". This analysis aims to set the theoretical and methodological path followed by the textbook in terms of observing what "discourse-based approach to reading , proposed by the book, means. To this end, I have opposed the concepts and procedures developed in the textbook to what is known as discourse-based approach to reading in Discourse Analysis. I assume that a discourse-based approach to reading implies considering text production conditions, i.e., the relationship of historical and socially determined positions - in which the symbolic (linguistic) and the imaginary (ideological) meet" (ORLANDI, 2008, p.11). The corpus analysis has shown that, despite claiming to have a discourse-based approach, the aforementioned textbook does not accomplish its intent. The didactic purpose of reading repeats the traditional model of "reading comprehension", without considering basic assumptions of Discourse Analysis, namely, that the meaning is not a product of a text s shallow reading, but it is the consequence of a complex relationship between reader, author and socio-historical and ideological contextO objetivo principal desta pesquisa é analisar os procedimentos didáticos relativos à leitura, no livro didático, Português Contexto, Interlocução e Sentido , destinado ao Ensino Médio, da Editora Moderna, de autoria de Maria Luiza M. Abaurre, Maria Bernadete M. Abaurre e Marcela Pontara, em sua seção de Produção de Texto , principalmente. A análise visa configurar o percurso teórico-metodológico desse livro didático, com o intuito de observar em que consiste a abordagem discursiva de leitura pretendida por esse livro. Para tanto, busquei contrapor os conceitos e procedimentos desenvolvidos no livro didático com aquilo que, em Análise do Discurso, se concebe como uma abordagem discursiva de leitura. Parto do princípio de que uma abordagem discursiva de leitura pressupõe a consideração das condições de produção de um texto, isto é, a relação de posições histórica e socialmente determinadas em que o simbólico (linguístico) e o imaginário (ideológico) se juntam (ORLANDI, 2008, p.11). A análise do corpus demonstrou que, a despeito de anunciar uma abordagem discursiva, o livro didático não realiza esse intento. As propostas didáticas de leitura repetem o tradicional modelo de interpretação de texto , sem considerar os pressupostos elementares de uma análise discursiva, isto é, que o sentido não está inscrito na superficialidade do texto, mas é produto da complexa relação entre leitor, autor e contexto sócio-histórico-ideológicoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:52:00Z No. of bitstreams: 2 Regina Elena da Silva_Tese.pdf: 530470 bytes, checksum: d70f1feb3b3ef37e4a69ff448b6cf0da (MD5) Regina Elena da Silva_ANEXOS A e B.pdf: 2918877 bytes, checksum: d19234c62d5746a4b997b5a9da28ddbf (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:52:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Regina Elena da Silva_Tese.pdf: 530470 bytes, checksum: d70f1feb3b3ef37e4a69ff448b6cf0da (MD5) Regina Elena da Silva_ANEXOS A e B.pdf: 2918877 bytes, checksum: d19234c62d5746a4b997b5a9da28ddbf (MD5) Previous issue date: 2014-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasDiscourse AnalysisDiscourseEducationIdeologyReading ComprehensionReadingTextbookTextAnálise do discursoDiscursoEnsinoIdeologiaInterpretação de textoLeituraLivro didáticoTextoLíngua portuguesa Estudo e ensinoLeitura (Ensino médio)Livros didáticos AvaliaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAAula de leitura: um jogo de restrição dos sentidosReading lessons: a game of restricting the sensesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALRegina Elena da Silva_Tese.pdfapplication/pdf530470http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6132/1/Regina+Elena+da+Silva_Tese.pdfd70f1feb3b3ef37e4a69ff448b6cf0daMD51Regina Elena da Silva_ANEXOS A e B.pdfapplication/pdf2918877http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6132/2/Regina+Elena+da+Silva_ANEXOS++A+e+B.pdfd19234c62d5746a4b997b5a9da28ddbfMD521/61322024-02-27 16:17:03.801oai:www.bdtd.uerj.br:1/6132Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:17:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reading lessons: a game of restricting the senses |
title |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
spellingShingle |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos Silva, Regina Elena da Discourse Analysis Discourse Education Ideology Reading Comprehension Reading Textbook Text Análise do discurso Discurso Ensino Ideologia Interpretação de texto Leitura Livro didático Texto Língua portuguesa Estudo e ensino Leitura (Ensino médio) Livros didáticos Avaliação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
title_full |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
title_fullStr |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
title_full_unstemmed |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
title_sort |
Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos |
author |
Silva, Regina Elena da |
author_facet |
Silva, Regina Elena da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Helênio Fonseca de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Henriques, Claudio Cezar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barbosa, Flávio de Aguiar |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799495A1 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Pauliukonis, Maria Aparecida Lino |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2045541091292921 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Gouvêa, Lúcia Helena Martins |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2668432593203032 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Regina Elena da |
contributor_str_mv |
Oliveira, Helênio Fonseca de Henriques, Claudio Cezar Barbosa, Flávio de Aguiar Pauliukonis, Maria Aparecida Lino Gouvêa, Lúcia Helena Martins |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discourse Analysis Discourse Education Ideology Reading Comprehension Reading Textbook Text |
topic |
Discourse Analysis Discourse Education Ideology Reading Comprehension Reading Textbook Text Análise do discurso Discurso Ensino Ideologia Interpretação de texto Leitura Livro didático Texto Língua portuguesa Estudo e ensino Leitura (Ensino médio) Livros didáticos Avaliação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso Discurso Ensino Ideologia Interpretação de texto Leitura Livro didático Texto Língua portuguesa Estudo e ensino Leitura (Ensino médio) Livros didáticos Avaliação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The main objective of this research lies in examining the didactic procedures related to reading in the textbook Portuguese Language - Context, Interlocution and Meaning" (Moderna Publishing House), recommended for use in High Schools, mainly in its section "Text Production". This analysis aims to set the theoretical and methodological path followed by the textbook in terms of observing what "discourse-based approach to reading , proposed by the book, means. To this end, I have opposed the concepts and procedures developed in the textbook to what is known as discourse-based approach to reading in Discourse Analysis. I assume that a discourse-based approach to reading implies considering text production conditions, i.e., the relationship of historical and socially determined positions - in which the symbolic (linguistic) and the imaginary (ideological) meet" (ORLANDI, 2008, p.11). The corpus analysis has shown that, despite claiming to have a discourse-based approach, the aforementioned textbook does not accomplish its intent. The didactic purpose of reading repeats the traditional model of "reading comprehension", without considering basic assumptions of Discourse Analysis, namely, that the meaning is not a product of a text s shallow reading, but it is the consequence of a complex relationship between reader, author and socio-historical and ideological context |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-08-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T14:52:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Regina Elena da. Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos. 2014. 167 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6132 |
identifier_str_mv |
SILVA, Regina Elena da. Aula de leitura: um jogo de restrição dos sentidos. 2014. 167 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6132/1/Regina+Elena+da+Silva_Tese.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6132/2/Regina+Elena+da+Silva_ANEXOS++A+e+B.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d70f1feb3b3ef37e4a69ff448b6cf0da d19234c62d5746a4b997b5a9da28ddbf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728618300112896 |