Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10232 |
Resumo: | This research aimed at investigating what high school teachers from Paracambi understand by fair school (escola justa, in Portuguese). We chose qualitative research and narrative interviews, which were analyzed by means of discourse studies. We interviewed five teachers. Those respondents were selected according to criteria such as: length of experience (beginner, experienced and retired), education modality (High school, Technical high school and Education for Youth and Adults). To get the respondents to provide us with the information we needed, we set up a script with leading questions. The teachers talked about their experience, from the time they chose that career to their current expectations; what they understand by justice and injustice, from the point of view of their own lives and the professional one; what they understand by fair school; and offered suggestions on how to make schools in Brazil fairer (or less unfair). |
id |
UERJ_87866e54cd40b86b758d7f5cc0b37ebf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10232 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Hora, Dinair Leal dahttp://lattes.cnpq.br/2705119184820662Araújo, Ivanildo Amaro dehttp://lattes.cnpq.br/2133421358917061Fetzner, Andréa Rosanahttp://lattes.cnpq.br/1794350930106112http://lattes.cnpq.br/9097731045718689Marinho, Lívia Santos2021-01-05T21:39:30Z2017-12-062013-09-20MARINHO, Lívia Santos. Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro. 2013. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10232This research aimed at investigating what high school teachers from Paracambi understand by fair school (escola justa, in Portuguese). We chose qualitative research and narrative interviews, which were analyzed by means of discourse studies. We interviewed five teachers. Those respondents were selected according to criteria such as: length of experience (beginner, experienced and retired), education modality (High school, Technical high school and Education for Youth and Adults). To get the respondents to provide us with the information we needed, we set up a script with leading questions. The teachers talked about their experience, from the time they chose that career to their current expectations; what they understand by justice and injustice, from the point of view of their own lives and the professional one; what they understand by fair school; and offered suggestions on how to make schools in Brazil fairer (or less unfair).Esta pesquisa teve como objetivo investigar o que professores do Ensino Médio, do município de Paracambi entendem por escola justa. Optamos pela pesquisa qualitativa e pelas entrevistas narrativas, as quais foram interpretadas através da análise do discurso. Entrevistamos um total de cinco professores. Escolhemos os entrevistados segundo alguns critérios, tais como: tempo de experiência (iniciante, experiente e aposentado), modalidade em que leciona (Ensino Médio Regular, Técnico, Formação de Professores e Educação de Jovens e Adultos). Para conseguir extrair dos entrevistados as informações que precisávamos, montamos um roteiro com questões norteadoras. Os professores discorreram sobre sua experiência profissional, desde o momento da escolha até suas expectativas, sobre o que entendem por justiça e injustiça, na vida e na profissão, sobre o que compreendem por escola justa e ofereceram sugestões sobre como tornar a escola brasileira mais justa (ou menos injusta).Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:39:30Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Livia Santos Marinho.pdf: 543098 bytes, checksum: b96ff9968230d9b2c6c7b1bc3bc5b4b9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:39:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Livia Santos Marinho.pdf: 543098 bytes, checksum: b96ff9968230d9b2c6c7b1bc3bc5b4b9 (MD5) Previous issue date: 2013-09-20application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseSchool educationSocial justiceFair schoolTeacherProfessional dilemmasEducação escolarJustiça socialEscola justaProfessorDilemas profissionaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEscola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Livia Santos Marinho.pdfapplication/pdf543098http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10232/1/Dissertacao+Livia+Santos+Marinho.pdfb96ff9968230d9b2c6c7b1bc3bc5b4b9MD511/102322024-02-27 13:04:41.704oai:www.bdtd.uerj.br:1/10232Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
title |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro Marinho, Lívia Santos School education Social justice Fair school Teacher Professional dilemmas Educação escolar Justiça social Escola justa Professor Dilemas profissionais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
title_full |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
title_sort |
Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro |
author |
Marinho, Lívia Santos |
author_facet |
Marinho, Lívia Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hora, Dinair Leal da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2705119184820662 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Araújo, Ivanildo Amaro de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2133421358917061 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Fetzner, Andréa Rosana |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1794350930106112 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9097731045718689 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marinho, Lívia Santos |
contributor_str_mv |
Hora, Dinair Leal da Araújo, Ivanildo Amaro de Fetzner, Andréa Rosana |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School education Social justice Fair school Teacher Professional dilemmas |
topic |
School education Social justice Fair school Teacher Professional dilemmas Educação escolar Justiça social Escola justa Professor Dilemas profissionais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação escolar Justiça social Escola justa Professor Dilemas profissionais |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aimed at investigating what high school teachers from Paracambi understand by fair school (escola justa, in Portuguese). We chose qualitative research and narrative interviews, which were analyzed by means of discourse studies. We interviewed five teachers. Those respondents were selected according to criteria such as: length of experience (beginner, experienced and retired), education modality (High school, Technical high school and Education for Youth and Adults). To get the respondents to provide us with the information we needed, we set up a script with leading questions. The teachers talked about their experience, from the time they chose that career to their current expectations; what they understand by justice and injustice, from the point of view of their own lives and the professional one; what they understand by fair school; and offered suggestions on how to make schools in Brazil fairer (or less unfair). |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-09-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-12-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:39:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARINHO, Lívia Santos. Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro. 2013. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10232 |
identifier_str_mv |
MARINHO, Lívia Santos. Escola justa: as concepções de professores do município de Paracambi, região metropolitana do Rio de Janeiro. 2013. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10232/1/Dissertacao+Livia+Santos+Marinho.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b96ff9968230d9b2c6c7b1bc3bc5b4b9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728649126150144 |