Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Carine de Oliveira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127
Resumo: This paper analyzes the National Curriculum Parameters relating to discipline history for elementary schools regarding their prescription as the conception of history and transmission / learning processes of school knowledge. We intend to investigate the political and social meanings of this document was made public with the character of guiding for history teaching of basic education in the 1990s, prepared by teachers of universities and advisors within the Ministry of Education. Seeks to identify the political environment that made possible the area of History of Education to propose a thematic organization of the history curriculum. From the dialogue with curriculum field of authors and history of school subjects carried out the survey of discussions that permeated the proposition of such a document for the teaching of school history in elementary school, the subject of investigations in dissertations, theses and academic papers published in recent years. It appears that from the 1980s to the processes of disciplinary reconfiguration of history that enables the introduction of new themes, problems and objects a tendency to institutionalize as it becomes a reference document for history teachers in the year 1998.
id UERJ_8c3b6172ed905a244782a5ffb4c29a37
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12127
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Cabral, Maria Aparecida da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4041567381635887Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Azevedo, Patricia Bastos dehttp://lattes.cnpq.br/2172195421648211http://lattes.cnpq.br/0341394839851518Vieira, Carine de Oliveira2021-01-06T19:43:44Z2019-05-232016-08-30VIEIRA, Carine de Oliveira. Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127This paper analyzes the National Curriculum Parameters relating to discipline history for elementary schools regarding their prescription as the conception of history and transmission / learning processes of school knowledge. We intend to investigate the political and social meanings of this document was made public with the character of guiding for history teaching of basic education in the 1990s, prepared by teachers of universities and advisors within the Ministry of Education. Seeks to identify the political environment that made possible the area of History of Education to propose a thematic organization of the history curriculum. From the dialogue with curriculum field of authors and history of school subjects carried out the survey of discussions that permeated the proposition of such a document for the teaching of school history in elementary school, the subject of investigations in dissertations, theses and academic papers published in recent years. It appears that from the 1980s to the processes of disciplinary reconfiguration of history that enables the introduction of new themes, problems and objects a tendency to institutionalize as it becomes a reference document for history teachers in the year 1998.Este trabalho analisa os Parâmetros Curriculares Nacionais relativos à disciplina História para o ensino fundamental no que tange a sua prescrição quanto à concepção de História e processos de transmissão/aprendizagem do conhecimento escolar. Pretende-se investigar os significados políticos e sociais desse documento que veio a público com um caráter de norteador para o ensino de História da educação básica nos anos de 1990, elaborado por professores das Universidades e assessores no âmbito do Ministério da Educação. Busca-se identificar a ambiência política que possibilitou a área do Ensino de História a propor uma organização temática do currículo de História. A partir do diálogo com autores do campo do currículo e da história das disciplinas escolares, foi realizado o levantamento de debates que permearam a proposição de tal documento para o ensino da história escolar no ensino fundamental, tema que tem sido objeto de investigações em dissertações, teses e artigos acadêmicos publicados nos últimos anos. Verifica-se que a partir dos anos de 1980, com os processos de reconfiguração disciplinar da história, que possibilita a introdução de novos temas, problemas e objetos, uma tendência se institucionaliza à medida que torna-se um documento de referência aos professores de História no ano de 1998.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:44Z No. of bitstreams: 1 Carine de Oliveira .pdf: 604970 bytes, checksum: 0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6ad (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Carine de Oliveira .pdf: 604970 bytes, checksum: 0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6ad (MD5) Previous issue date: 2016-08-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresPCNHistory themeschronological design curriculumHistory teachingPCNHistória por eixos temáticosCurrículo de concepção cronológicaEnsino de HistóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAOs PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de HistóriaThe NCP and the place of tradition: tensions over the history curriculuminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALCarine de Oliveira .pdfapplication/pdf604970http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12127/1/Carine+de+Oliveira+.pdf0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6adMD511/121272024-02-27 15:44:20.838oai:www.bdtd.uerj.br:1/12127Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The NCP and the place of tradition: tensions over the history curriculum
title Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
spellingShingle Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
Vieira, Carine de Oliveira
PCN
History themes
chronological design curriculum
History teaching
PCN
História por eixos temáticos
Currículo de concepção cronológica
Ensino de História
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
title_full Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
title_fullStr Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
title_full_unstemmed Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
title_sort Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
author Vieira, Carine de Oliveira
author_facet Vieira, Carine de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cabral, Maria Aparecida da Silva
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4041567381635887
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rocha, Helenice Aparecida Bastos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5691780670835782
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Azevedo, Patricia Bastos de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2172195421648211
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0341394839851518
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Carine de Oliveira
contributor_str_mv Cabral, Maria Aparecida da Silva
Rocha, Helenice Aparecida Bastos
Azevedo, Patricia Bastos de
dc.subject.eng.fl_str_mv PCN
History themes
chronological design curriculum
History teaching
topic PCN
History themes
chronological design curriculum
History teaching
PCN
História por eixos temáticos
Currículo de concepção cronológica
Ensino de História
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv PCN
História por eixos temáticos
Currículo de concepção cronológica
Ensino de História
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This paper analyzes the National Curriculum Parameters relating to discipline history for elementary schools regarding their prescription as the conception of history and transmission / learning processes of school knowledge. We intend to investigate the political and social meanings of this document was made public with the character of guiding for history teaching of basic education in the 1990s, prepared by teachers of universities and advisors within the Ministry of Education. Seeks to identify the political environment that made possible the area of History of Education to propose a thematic organization of the history curriculum. From the dialogue with curriculum field of authors and history of school subjects carried out the survey of discussions that permeated the proposition of such a document for the teaching of school history in elementary school, the subject of investigations in dissertations, theses and academic papers published in recent years. It appears that from the 1980s to the processes of disciplinary reconfiguration of history that enables the introduction of new themes, problems and objects a tendency to institutionalize as it becomes a reference document for history teachers in the year 1998.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-08-30
dc.date.available.fl_str_mv 2019-05-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:43:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VIEIRA, Carine de Oliveira. Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127
identifier_str_mv VIEIRA, Carine de Oliveira. Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12127/1/Carine+de+Oliveira+.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6ad
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352312277073920