Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127 |
Resumo: | This paper analyzes the National Curriculum Parameters relating to discipline history for elementary schools regarding their prescription as the conception of history and transmission / learning processes of school knowledge. We intend to investigate the political and social meanings of this document was made public with the character of guiding for history teaching of basic education in the 1990s, prepared by teachers of universities and advisors within the Ministry of Education. Seeks to identify the political environment that made possible the area of History of Education to propose a thematic organization of the history curriculum. From the dialogue with curriculum field of authors and history of school subjects carried out the survey of discussions that permeated the proposition of such a document for the teaching of school history in elementary school, the subject of investigations in dissertations, theses and academic papers published in recent years. It appears that from the 1980s to the processes of disciplinary reconfiguration of history that enables the introduction of new themes, problems and objects a tendency to institutionalize as it becomes a reference document for history teachers in the year 1998. |
id |
UERJ_8c3b6172ed905a244782a5ffb4c29a37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12127 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Cabral, Maria Aparecida da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4041567381635887Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Azevedo, Patricia Bastos dehttp://lattes.cnpq.br/2172195421648211http://lattes.cnpq.br/0341394839851518Vieira, Carine de Oliveira2021-01-06T19:43:44Z2019-05-232016-08-30VIEIRA, Carine de Oliveira. Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127This paper analyzes the National Curriculum Parameters relating to discipline history for elementary schools regarding their prescription as the conception of history and transmission / learning processes of school knowledge. We intend to investigate the political and social meanings of this document was made public with the character of guiding for history teaching of basic education in the 1990s, prepared by teachers of universities and advisors within the Ministry of Education. Seeks to identify the political environment that made possible the area of History of Education to propose a thematic organization of the history curriculum. From the dialogue with curriculum field of authors and history of school subjects carried out the survey of discussions that permeated the proposition of such a document for the teaching of school history in elementary school, the subject of investigations in dissertations, theses and academic papers published in recent years. It appears that from the 1980s to the processes of disciplinary reconfiguration of history that enables the introduction of new themes, problems and objects a tendency to institutionalize as it becomes a reference document for history teachers in the year 1998.Este trabalho analisa os Parâmetros Curriculares Nacionais relativos à disciplina História para o ensino fundamental no que tange a sua prescrição quanto à concepção de História e processos de transmissão/aprendizagem do conhecimento escolar. Pretende-se investigar os significados políticos e sociais desse documento que veio a público com um caráter de norteador para o ensino de História da educação básica nos anos de 1990, elaborado por professores das Universidades e assessores no âmbito do Ministério da Educação. Busca-se identificar a ambiência política que possibilitou a área do Ensino de História a propor uma organização temática do currículo de História. A partir do diálogo com autores do campo do currículo e da história das disciplinas escolares, foi realizado o levantamento de debates que permearam a proposição de tal documento para o ensino da história escolar no ensino fundamental, tema que tem sido objeto de investigações em dissertações, teses e artigos acadêmicos publicados nos últimos anos. Verifica-se que a partir dos anos de 1980, com os processos de reconfiguração disciplinar da história, que possibilita a introdução de novos temas, problemas e objetos, uma tendência se institucionaliza à medida que torna-se um documento de referência aos professores de História no ano de 1998.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:44Z No. of bitstreams: 1 Carine de Oliveira .pdf: 604970 bytes, checksum: 0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6ad (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Carine de Oliveira .pdf: 604970 bytes, checksum: 0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6ad (MD5) Previous issue date: 2016-08-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresPCNHistory themeschronological design curriculumHistory teachingPCNHistória por eixos temáticosCurrículo de concepção cronológicaEnsino de HistóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAOs PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de HistóriaThe NCP and the place of tradition: tensions over the history curriculuminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALCarine de Oliveira .pdfapplication/pdf604970http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12127/1/Carine+de+Oliveira+.pdf0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6adMD511/121272024-02-27 15:44:20.838oai:www.bdtd.uerj.br:1/12127Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The NCP and the place of tradition: tensions over the history curriculum |
title |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
spellingShingle |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História Vieira, Carine de Oliveira PCN History themes chronological design curriculum History teaching PCN História por eixos temáticos Currículo de concepção cronológica Ensino de História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
title_full |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
title_fullStr |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
title_full_unstemmed |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
title_sort |
Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História |
author |
Vieira, Carine de Oliveira |
author_facet |
Vieira, Carine de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cabral, Maria Aparecida da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4041567381635887 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rocha, Helenice Aparecida Bastos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5691780670835782 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Azevedo, Patricia Bastos de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2172195421648211 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0341394839851518 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Carine de Oliveira |
contributor_str_mv |
Cabral, Maria Aparecida da Silva Rocha, Helenice Aparecida Bastos Azevedo, Patricia Bastos de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
PCN History themes chronological design curriculum History teaching |
topic |
PCN History themes chronological design curriculum History teaching PCN História por eixos temáticos Currículo de concepção cronológica Ensino de História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PCN História por eixos temáticos Currículo de concepção cronológica Ensino de História |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This paper analyzes the National Curriculum Parameters relating to discipline history for elementary schools regarding their prescription as the conception of history and transmission / learning processes of school knowledge. We intend to investigate the political and social meanings of this document was made public with the character of guiding for history teaching of basic education in the 1990s, prepared by teachers of universities and advisors within the Ministry of Education. Seeks to identify the political environment that made possible the area of History of Education to propose a thematic organization of the history curriculum. From the dialogue with curriculum field of authors and history of school subjects carried out the survey of discussions that permeated the proposition of such a document for the teaching of school history in elementary school, the subject of investigations in dissertations, theses and academic papers published in recent years. It appears that from the 1980s to the processes of disciplinary reconfiguration of history that enables the introduction of new themes, problems and objects a tendency to institutionalize as it becomes a reference document for history teachers in the year 1998. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-08-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-05-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:43:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VIEIRA, Carine de Oliveira. Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127 |
identifier_str_mv |
VIEIRA, Carine de Oliveira. Os PCN e o lugar da tradição: tensões sobre o currículo de História. 2016. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12127/1/Carine+de+Oliveira+.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0b85c13dbc90fc375cd548f9ae44c6ad |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352312277073920 |