Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Monica Andrade do
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10561
Resumo: The purpose of this dissertation was to analyze the professorial habitus of a group of teachers of the initial series of the public education system of Nova Iguaçu/RJ. In this investigation, I focused on the notion of Bourdieu s habitus, defined as dispositions, lifestyles, manners and incorporated tastes. I used semi-structured interviews that were recorded with the teachers consent. I interviewed 11 teachers and centered the inquiry on two questions associated to the recollections of the teachers and their social origin. The recollections of teachers of the initial series were those that most contributed toward the decision to be a teacher. They are united in the discourse on practice: dispositions incorporated in infancy; methodologies and attitudes copied from former teachers, from the subjects and from admired institutions; as well as initial experiences in private schools. Thus, the professorial habitus and the conceptions of the teaching profession were related to the different levels of teacher socialization and to the images and practices of such socialization. In short, this group s professorial habitus were constructed in different times-spaces of training.
id UERJ_cb68d85e08f64f2d466e70fc05c43a69
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10561
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Tura, Maria de Lourdes Rangelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782282P9&dataRevisao=nullPaiva, Edil Vasconcellos dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781103Z5Souza, Maria Inês Galvão Flores Marcondes dehttp://lattes.cnpq.br/9002784880708799http://lattes.cnpq.br/6634722811658449Nascimento, Monica Andrade do2021-01-05T21:53:38Z2013-06-052007-07-31NASCIMENTO, Monica Andrade do. Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões. 2007. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10561The purpose of this dissertation was to analyze the professorial habitus of a group of teachers of the initial series of the public education system of Nova Iguaçu/RJ. In this investigation, I focused on the notion of Bourdieu s habitus, defined as dispositions, lifestyles, manners and incorporated tastes. I used semi-structured interviews that were recorded with the teachers consent. I interviewed 11 teachers and centered the inquiry on two questions associated to the recollections of the teachers and their social origin. The recollections of teachers of the initial series were those that most contributed toward the decision to be a teacher. They are united in the discourse on practice: dispositions incorporated in infancy; methodologies and attitudes copied from former teachers, from the subjects and from admired institutions; as well as initial experiences in private schools. Thus, the professorial habitus and the conceptions of the teaching profession were related to the different levels of teacher socialization and to the images and practices of such socialization. In short, this group s professorial habitus were constructed in different times-spaces of training.Esta dissertação teve como objetivo a análise do habitus professoral de um grupo de professoras das séries iniciais da rede pública de Nova Iguaçu/RJ. Nesta investigação, me centrei na noção de habitus de Bourdieu, definida como disposições, estilos de vida, maneiras e gostos incorporados. Fiz o uso de entrevistas semi-estruturadas, que foram gravadas com o consentimento das professoras. Entrevistei 11 professoras e centrei a indagação em duas perguntas ligadas às memórias das professoras e sua origem social. As lembranças das professoras das séries iniciais foram as que mais contribuíram para decisão de ser professora. Convivem no discurso sobre a prática: disposições incorporadas na infância; metodologias e atitudes copiadas das antigas professoras, dos sujeitos e das instituições admiradas; além das experiências iniciais em escolas da rede privada. Assim, os habitus professorais e as concepções de docência tiveram relação com as diferentes instâncias de socialização docente e com as imagens e fazeres desta socialização. Enfim, os habitus professorais deste grupo se construíram em diversos tempos-espaços de formação.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:38Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Monica ANascimento Bdtd.pdf: 558669 bytes, checksum: 3458d3d84eac3da09f606c063f61e148 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Monica ANascimento Bdtd.pdf: 558669 bytes, checksum: 3458d3d84eac3da09f606c063f61e148 (MD5) Previous issue date: 2007-07-31Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoTeacher trainingProfessorial habitusTeaching trajectoriesFormação de professoresHabitus professoraisTrajetórias docentesEducadoresSociologia educacionalNova Iguaçu (RJ)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOs habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiõesThe habitus teacher: the practice in different places educational occasionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Monica ANascimento Bdtd.pdfapplication/pdf558669http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10561/1/Dissert_Monica+ANascimento+Bdtd.pdf3458d3d84eac3da09f606c063f61e148MD511/105612024-02-27 12:43:25.988oai:www.bdtd.uerj.br:1/10561Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The habitus teacher: the practice in different places educational occasions
title Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
spellingShingle Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
Nascimento, Monica Andrade do
Teacher training
Professorial habitus
Teaching trajectories
Formação de professores
Habitus professorais
Trajetórias docentes
Educadores
Sociologia educacional
Nova Iguaçu (RJ)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
title_full Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
title_fullStr Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
title_full_unstemmed Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
title_sort Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões
author Nascimento, Monica Andrade do
author_facet Nascimento, Monica Andrade do
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Tura, Maria de Lourdes Rangel
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782282P9&dataRevisao=null
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Paiva, Edil Vasconcellos de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781103Z5
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Souza, Maria Inês Galvão Flores Marcondes de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9002784880708799
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6634722811658449
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Monica Andrade do
contributor_str_mv Tura, Maria de Lourdes Rangel
Paiva, Edil Vasconcellos de
Souza, Maria Inês Galvão Flores Marcondes de
dc.subject.eng.fl_str_mv Teacher training
Professorial habitus
Teaching trajectories
topic Teacher training
Professorial habitus
Teaching trajectories
Formação de professores
Habitus professorais
Trajetórias docentes
Educadores
Sociologia educacional
Nova Iguaçu (RJ)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Habitus professorais
Trajetórias docentes
Educadores
Sociologia educacional
Nova Iguaçu (RJ)
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this dissertation was to analyze the professorial habitus of a group of teachers of the initial series of the public education system of Nova Iguaçu/RJ. In this investigation, I focused on the notion of Bourdieu s habitus, defined as dispositions, lifestyles, manners and incorporated tastes. I used semi-structured interviews that were recorded with the teachers consent. I interviewed 11 teachers and centered the inquiry on two questions associated to the recollections of the teachers and their social origin. The recollections of teachers of the initial series were those that most contributed toward the decision to be a teacher. They are united in the discourse on practice: dispositions incorporated in infancy; methodologies and attitudes copied from former teachers, from the subjects and from admired institutions; as well as initial experiences in private schools. Thus, the professorial habitus and the conceptions of the teaching profession were related to the different levels of teacher socialization and to the images and practices of such socialization. In short, this group s professorial habitus were constructed in different times-spaces of training.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-07-31
dc.date.available.fl_str_mv 2013-06-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:53:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv NASCIMENTO, Monica Andrade do. Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões. 2007. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10561
identifier_str_mv NASCIMENTO, Monica Andrade do. Os habitus professorais: a prática pedagógica em diferentes lugares-ocasiões. 2007. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10561/1/Dissert_Monica+ANascimento+Bdtd.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 3458d3d84eac3da09f606c063f61e148
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728651686772736