Nas escolas, imagens puxam conversas que trazem emoções, conhecimentos e melhores escritas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10737 |
Resumo: | In the imagistic society we live in, we are in contact with imagery since our birth, and in order to become a part of this world we are not presented with the need of mastering a code, as it occurs with verbal communication. The construction of our image repertoire takes place as I relate with the other and with the environment, in a very natural way. Due to having experienced the great wealth of narrative production through imagery in my son s oralization/oralism process, and, as a teacher at a federal school, noticing some children s difficulties in written production [most of them present reports that identify them as having learning disabilities and a school record of being held back and written production shortcomings], it was my goal in this action- research with a group of five students in a regular elementary school 2nd grade class, to work imagery as sign, through conversations, through the interweaving of emotions, seeking the construction of more elaborate oral narratives and, as a consequence, the production of what Spinillo (1991, 1993) defines as a complete narrative. To substantiate the discussion, I bring forward as the main theoretical framework Bakhtin (2010), Manguel (2001), Maturana (1995, 1997, 1998, 1999), Peirce (2005), among others. I concluded that this work was capable of helping the production of narratives as diverse as the experiences of the individuals that bring them forth, enabling an active participation with egalitarian opportunities in the educational process (Omote, 1999) with students that were more confident when writing, presenting a more elaborate output |
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Due to having experienced the great wealth of narrative production through imagery in my son s oralization/oralism process, and, as a teacher at a federal school, noticing some children s difficulties in written production [most of them present reports that identify them as having learning disabilities and a school record of being held back and written production shortcomings], it was my goal in this action- research with a group of five students in a regular elementary school 2nd grade class, to work imagery as sign, through conversations, through the interweaving of emotions, seeking the construction of more elaborate oral narratives and, as a consequence, the production of what Spinillo (1991, 1993) defines as a complete narrative. To substantiate the discussion, I bring forward as the main theoretical framework Bakhtin (2010), Manguel (2001), Maturana (1995, 1997, 1998, 1999), Peirce (2005), among others. I concluded that this work was capable of helping the production of narratives as diverse as the experiences of the individuals that bring them forth, enabling an active participation with egalitarian opportunities in the educational process (Omote, 1999) with students that were more confident when writing, presenting a more elaborate outputNa sociedade imagética em que vivemos, temos contato com a imagem desde que nascemos, e, para quefaçamos parte deste mundo , não nos é estabelecida a necessidade do domínio de um código como ocorre com o verbal. A construção do nosso repertório imagético vai-se construindo à medida que me relaciono com o outro e com meio, de uma forma bem natural. Por já ter vivenciado a riqueza da produção de narrativas a partir de imagens no processo de oralização do meu filho, e como professora de uma escola federal, percebendo a dificuldade de algumas crianças na produção escrita [a maioria delas apresentam laudos que as rotulam com dificuldade de aprendizagem e uma trajetória pedagógica de repetências e dificuldades em produção escrita], busquei, nesta pesquisa-ação desenvolvida com um grupo de cinco alunos inseridos em uma turma regular do 2º ano do ensino fundamental, trabalhar a imagem enquanto signo, através de conversas, do entrelaçar com as emoções, visando à construção de narrativas orais mais elaboradas e, consequentemente, à produção do que Spinillo (1991, 1993) conceitua como narrativa completa. Para auxiliar nesta discussão, trago como principais referências teóricas, Bakhtin (2010), Manguel (2001), Maturana (1995, 1997,1998,1999), Peirce (2005), entre outros. Concluo que o trabalho foi capaz de auxiliar na produção de narrativas tão diversas quanto as experiências dos indivíduos que as produzem, viabilizando uma participação ativa com oportunidade igualitária no processo educacional (OMOTE, 1999) com alunos mais confiantes nos momentos de escrita apresentando uma produção de texto mais elaboradaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:57:14Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Aline L Bittencourt.pdf: 7938637 bytes, checksum: 6f43ed083bb5ce5cc65417028351fb4e (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:57:14Z (GMT). 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