Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14912 |
Resumo: | Continuing education is structured and has an axis that defines and configures educational demands in the health sector, this thinking process work in health, education and policy definitions bringing recommendation as being hegemonic policy for the health sector through policies of MH.The study evaluates the concept theoretical / practical operationalization of the policy through specialization in FH as the proposed health education. Method for bibliographic exists a consortium of training with these characteristics. Research subsidized by interviews, due to not being able to access to information documents on health education through the Consortium of MH.Despite the consensus built from oficial government documents, understanding its real meaning becomes something divisible from the proposal. This concept come from meeting with the conceptualization of this practice for health professionals. The organization of work, builds a culture still strongly hierarchical, legitimizing spaces definition and operation demands, while also hinders the creation of a more horizontal approach to real educational needs of the health work process. This study demonstrated the fragility of lifelong learning as a concept and as a practical proposal pólitcas of public health. |
id |
UERJ_d15604489dde3cfb0c70aa163ff3140c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14912 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Frigotto, GaudêncioCPF:12635707049http://lattes.cnpq.br/4535332644982596Ramos, Marise NogueiraCPF:82977860720http://lattes.cnpq.br/3796863111902233Vieira, MônicaCPF:86767054704http://lattes.cnpq.br/5894176545174349CPF:06916604760http://lattes.cnpq.br/9781759330973751Paes, Gracy Kelly2021-01-07T18:17:11Z2013-08-092007-07-26PAES, Gracy Kelly. Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14912Continuing education is structured and has an axis that defines and configures educational demands in the health sector, this thinking process work in health, education and policy definitions bringing recommendation as being hegemonic policy for the health sector through policies of MH.The study evaluates the concept theoretical / practical operationalization of the policy through specialization in FH as the proposed health education. Method for bibliographic exists a consortium of training with these characteristics. Research subsidized by interviews, due to not being able to access to information documents on health education through the Consortium of MH.Despite the consensus built from oficial government documents, understanding its real meaning becomes something divisible from the proposal. This concept come from meeting with the conceptualization of this practice for health professionals. The organization of work, builds a culture still strongly hierarchical, legitimizing spaces definition and operation demands, while also hinders the creation of a more horizontal approach to real educational needs of the health work process. This study demonstrated the fragility of lifelong learning as a concept and as a practical proposal pólitcas of public health.A educação permanente é estruturada e tem um eixo que define e configura demandas educativas no setor saúde, pensando neste processo de trabalho em saúde, e com política de educação trazendo definições hegemônica sendo recomendação como política para o setor saúde através das políticas do MS. O estudo avalia o conceito teórico/prático da operacionalização da política através da especialização em SF como proposta da educação em saúde. Método bibliográfico por existir um consórcio com estas características de formação. Pesquisa subsidiada, por entrevistas, devido a não possibilidade de acesso a documentos informativos sobre educação em saúde através do consórcio do MS. Apesar do consenso construído a partir de documentos oficiais do governo, a compreensão de seu real significado se torna algo divisível a partir da proposta. Este conceito vêem de encontro com a conceituação desta prática aos profissionais de saúde. A organização do trabalho, constrói uma cultura ainda fortemente hierarquizada, legitimando espaços de definição e operação de demandas, ao mesmo tempo que dificulta a criação de práticas mais horizontais que aproximem-se das reais necessidades educacionais pelo processo de trabalho em saúde. Este estudo demonstrou a fragilidade da educação permanente como conceito prático e como proposta das pólitcas públicas de saúde.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:17:11Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Gracy Paes.pdf: 4415537 bytes, checksum: b426c5940d5adda6716057d42b904d23 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:17:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Gracy Paes.pdf: 4415537 bytes, checksum: b426c5940d5adda6716057d42b904d23 (MD5) Previous issue date: 2007-07-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesContinuing educationHealthEpecialistNurseFHPEducação permanenteSaúdeEspecializaçãoPSFProgramas médicos regionais Rio de Janeiro (RJ)Enfermeiros de saúde pública Rio de Janeiro (RJ)Enfermeiros - TreinamentoCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMFormação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticosTraining Nurses Perspective in the continuing education: conceptual ambiguities and digitation politicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Gracy Paes.pdfapplication/pdf4415537http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14912/1/Dissert_Gracy+Paes.pdfb426c5940d5adda6716057d42b904d23MD511/149122023-03-09 14:05:55.365oai:www.bdtd.uerj.br:1/14912Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Training Nurses Perspective in the continuing education: conceptual ambiguities and digitation politics |
title |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
spellingShingle |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos Paes, Gracy Kelly Continuing education Health Epecialist Nurse FHP Educação permanente Saúde Especialização PSF Programas médicos regionais Rio de Janeiro (RJ) Enfermeiros de saúde pública Rio de Janeiro (RJ) Enfermeiros - Treinamento CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
title_short |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
title_full |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
title_fullStr |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
title_full_unstemmed |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
title_sort |
Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos |
author |
Paes, Gracy Kelly |
author_facet |
Paes, Gracy Kelly |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Frigotto, Gaudêncio |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:12635707049 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4535332644982596 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ramos, Marise Nogueira |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:82977860720 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3796863111902233 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Vieira, Mônica |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:86767054704 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5894176545174349 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:06916604760 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9781759330973751 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paes, Gracy Kelly |
contributor_str_mv |
Frigotto, Gaudêncio Ramos, Marise Nogueira Vieira, Mônica |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Continuing education Health Epecialist Nurse FHP |
topic |
Continuing education Health Epecialist Nurse FHP Educação permanente Saúde Especialização PSF Programas médicos regionais Rio de Janeiro (RJ) Enfermeiros de saúde pública Rio de Janeiro (RJ) Enfermeiros - Treinamento CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação permanente Saúde Especialização PSF Programas médicos regionais Rio de Janeiro (RJ) Enfermeiros de saúde pública Rio de Janeiro (RJ) Enfermeiros - Treinamento |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
description |
Continuing education is structured and has an axis that defines and configures educational demands in the health sector, this thinking process work in health, education and policy definitions bringing recommendation as being hegemonic policy for the health sector through policies of MH.The study evaluates the concept theoretical / practical operationalization of the policy through specialization in FH as the proposed health education. Method for bibliographic exists a consortium of training with these characteristics. Research subsidized by interviews, due to not being able to access to information documents on health education through the Consortium of MH.Despite the consensus built from oficial government documents, understanding its real meaning becomes something divisible from the proposal. This concept come from meeting with the conceptualization of this practice for health professionals. The organization of work, builds a culture still strongly hierarchical, legitimizing spaces definition and operation demands, while also hinders the creation of a more horizontal approach to real educational needs of the health work process. This study demonstrated the fragility of lifelong learning as a concept and as a practical proposal pólitcas of public health. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-07-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-08-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:17:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PAES, Gracy Kelly. Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14912 |
identifier_str_mv |
PAES, Gracy Kelly. Formação do enfermeiro na perspectiva da formação permanente: ambiguidades conceituais e questionamentos políticos. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14912/1/Dissert_Gracy+Paes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b426c5940d5adda6716057d42b904d23 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728684198920192 |