Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10129 |
Resumo: | This paper discusses the prospects for the formation of teachers present in the blogs of educators who seek and transmit knowledge in a collaborative network that is emerging as a new form of continuing education. We opted for the qualitative methodological approach, given the characteristics of the object of study and the possibility of expanding the dialogue between theory and data collected. Proceeded from one discursão speech of bloggers interviewed teachers and observing their blogs. The 31 blogs that had access were classified according to their predominant characteristics. Answered the questionnaire proposed 27 bloggers. It can be argued that blogs data aspects of interaction tools, easy to access and use and assemblage of persons on grounds of common interests, have effects on teaching practice. Although it has been identified in the prevalence of blogs compensatory conception, they show how self-management actions on the part of teachers that no longer isolate themselves with their doubts, uncertainty and insecurity, but taking advantage of the democratization of computing, throw on the internet to socialize knowledge, sharing practices in a network of mutual collaboration. |
id |
UERJ_d7baceda273ffb4b230bbd30a252eb0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10129 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Santos, Sonia Regina Mendes doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1Araújo, Ivanildo Amaro dehttp://lattes.cnpq.br/2133421358917061Linhares, Célia Frazão Soareshttp://lattes.cnpq.br/7281306371405447http://lattes.cnpq.br/0153232721869364Silveira, Maria Cristina de Oliveira2021-01-05T21:37:24Z2013-09-202013-04-02SILVEIRA, Maria Cristina de Oliveira. Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores?. 2013. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10129This paper discusses the prospects for the formation of teachers present in the blogs of educators who seek and transmit knowledge in a collaborative network that is emerging as a new form of continuing education. We opted for the qualitative methodological approach, given the characteristics of the object of study and the possibility of expanding the dialogue between theory and data collected. Proceeded from one discursão speech of bloggers interviewed teachers and observing their blogs. The 31 blogs that had access were classified according to their predominant characteristics. Answered the questionnaire proposed 27 bloggers. It can be argued that blogs data aspects of interaction tools, easy to access and use and assemblage of persons on grounds of common interests, have effects on teaching practice. Although it has been identified in the prevalence of blogs compensatory conception, they show how self-management actions on the part of teachers that no longer isolate themselves with their doubts, uncertainty and insecurity, but taking advantage of the democratization of computing, throw on the internet to socialize knowledge, sharing practices in a network of mutual collaboration.O presente trabalho discute as perspectivas para a formação de professores presentes nos blogs de educadores, que buscam e transmitem conhecimentos, em uma rede colaborativa que desponta como uma nova modalidade de formação continuada. Optou-se pela abordagem metodológica qualitativa, dada as características do objeto de estudo e pela possibilidade de ampliação do diálogo entre a teorização e os dados coletados. Procedeu-se uma discursão a partir do discurso dos professores blogueiros entrevistados e da observação de seus blogs. Os 31 blogs que se teve acesso foram classificados segundo suas características preponderantes. Responderam o questionário proposto 27 blogueiros. Pode-se afirmar que os blogs dados seus aspectos de ferramentas de interação, de fácil acesso e uso e de aglutinação de pessoas em razão de interesses comuns, têm efeitos sobre a prática docente. Embora se tenha identificado nos blogs a prevalência de uma concepção compensatória, eles se mostram como ações de autogerenciamento por parte dos docentes, que não mais se isolam com suas dúvidas, incertezas e insegurança, mas, valendo-se da democratização da informática, lançam-se na internet para socializar saberes, partilhar práticas em uma rede de colaboração mútua.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:37:24Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Completa Cristina.pdf: 6430413 bytes, checksum: 513ce58e3867bf0c3a26de60d4e3e042 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:37:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Completa Cristina.pdf: 6430413 bytes, checksum: 513ce58e3867bf0c3a26de60d4e3e042 (MD5) Previous issue date: 2013-04-02application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseTeacher trainingCollaborative networksBlogsFormação de professoresRedes colaborativasProfessores - FormaçãoPrática de ensinoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTEBlogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores?Blogs for educators: inovative perspectives on training continuing teacher?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Completa Cristina.pdfapplication/pdf6430413http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10129/1/Dissertacao+Completa+Cristina.pdf513ce58e3867bf0c3a26de60d4e3e042MD511/101292024-02-27 13:04:38.082oai:www.bdtd.uerj.br:1/10129Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Blogs for educators: inovative perspectives on training continuing teacher? |
title |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
spellingShingle |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? Silveira, Maria Cristina de Oliveira Teacher training Collaborative networks Blogs Formação de professores Redes colaborativas Professores - Formação Prática de ensino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE |
title_short |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
title_full |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
title_fullStr |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
title_full_unstemmed |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
title_sort |
Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores? |
author |
Silveira, Maria Cristina de Oliveira |
author_facet |
Silveira, Maria Cristina de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Araújo, Ivanildo Amaro de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2133421358917061 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Linhares, Célia Frazão Soares |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7281306371405447 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0153232721869364 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Maria Cristina de Oliveira |
contributor_str_mv |
Santos, Sonia Regina Mendes dos Araújo, Ivanildo Amaro de Linhares, Célia Frazão Soares |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher training Collaborative networks |
topic |
Teacher training Collaborative networks Blogs Formação de professores Redes colaborativas Professores - Formação Prática de ensino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Blogs Formação de professores Redes colaborativas Professores - Formação Prática de ensino |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE |
description |
This paper discusses the prospects for the formation of teachers present in the blogs of educators who seek and transmit knowledge in a collaborative network that is emerging as a new form of continuing education. We opted for the qualitative methodological approach, given the characteristics of the object of study and the possibility of expanding the dialogue between theory and data collected. Proceeded from one discursão speech of bloggers interviewed teachers and observing their blogs. The 31 blogs that had access were classified according to their predominant characteristics. Answered the questionnaire proposed 27 bloggers. It can be argued that blogs data aspects of interaction tools, easy to access and use and assemblage of persons on grounds of common interests, have effects on teaching practice. Although it has been identified in the prevalence of blogs compensatory conception, they show how self-management actions on the part of teachers that no longer isolate themselves with their doubts, uncertainty and insecurity, but taking advantage of the democratization of computing, throw on the internet to socialize knowledge, sharing practices in a network of mutual collaboration. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-09-20 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:37:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVEIRA, Maria Cristina de Oliveira. Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores?. 2013. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10129 |
identifier_str_mv |
SILVEIRA, Maria Cristina de Oliveira. Blogs de Educadores: perspectivas inovadoras na formação continuada de professores?. 2013. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10129/1/Dissertacao+Completa+Cristina.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
513ce58e3867bf0c3a26de60d4e3e042 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728648420458496 |