O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosati, Luisa Duque Estrada
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135
Resumo: The objective of this work is the development of didactic materials and proposals to a deeper understanding and reflection on the historical time in the 6th year of elementary school, combining content provided in the curriculum with concepts related to the topic in question. For this, we tried to establish a dialogue with some of the authors who discuss the historical time in the fields of history theory and history teaching. As a complex subject, time raises several debates and allows a plurality of approaches and perspectives. We started with the assessment that, despite its centrality to historical thinking, time is still underexplored or questioned in classroom. The dialogue with theory, therefore, allowed us to think about how the discussions on the historical time are expressed in classroom, either through temporal perspectives of students or how teachers can make a good use of them. The reflection over classroom practice allowed us to define some of the key challenges that need to be faced in order to allow a better understanding of historical time by the students of the 6th year.
id UERJ_decad9d192b493e79bba18778c4928a4
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12135
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Cabral, Maria Aparecida da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4041567381635887Anhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848Silva, Ana Paula Barcelos Ribeiro dahttp://lattes.cnpq.br/9002845002057024http://lattes.cnpq.br/4896651899584293Rosati, Luisa Duque Estrada2021-01-06T19:43:55Z2017-07-062016-08-23http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135The objective of this work is the development of didactic materials and proposals to a deeper understanding and reflection on the historical time in the 6th year of elementary school, combining content provided in the curriculum with concepts related to the topic in question. For this, we tried to establish a dialogue with some of the authors who discuss the historical time in the fields of history theory and history teaching. As a complex subject, time raises several debates and allows a plurality of approaches and perspectives. We started with the assessment that, despite its centrality to historical thinking, time is still underexplored or questioned in classroom. The dialogue with theory, therefore, allowed us to think about how the discussions on the historical time are expressed in classroom, either through temporal perspectives of students or how teachers can make a good use of them. The reflection over classroom practice allowed us to define some of the key challenges that need to be faced in order to allow a better understanding of historical time by the students of the 6th year.O objetivo deste trabalho consiste na elaboração de materiais e propostas didáticas que aprofundem a compreensão e a reflexão sobre o tempo histórico no 6º ano do ensino fundamental, conjugando conteúdos previstos no currículo com o trabalho com conceitos relacionados ao tema em questão. Para isto, buscamos estabelecer um diálogo com alguns dos principais autores que discutem o tempo histórico nos campos da teoria da história e do ensino de história. Como um tema complexo, o tempo suscita debates e permite uma pluralidade de abordagens e perspectivas. Partimos da avaliação de que, a despeito de sua centralidade para o pensamento histórico, o tempo é ainda pouco explorado ou problematizado em sala de aula. O diálogo com a teoria, portanto, nos permitiu pensar de que forma as discussões sobre o tempo histórico se expressam em sala de aula, através tanto das perspectivas temporais dos alunos quanto da forma como os professores podem fazer uso delas. A reflexão sobre a prática de sala de aula nos permitiu definir alguns dos principais desafios a serem enfrentados para uma melhor compreensão do tempo histórico por parte dos alunos do 6º ano.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:55Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luiza Rosati.pdf: 9946549 bytes, checksum: 7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luiza Rosati.pdf: 9946549 bytes, checksum: 7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930 (MD5) Previous issue date: 2016-08-23application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresHistorical timeHistory teachingTempo históricoEnsino de históriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAO tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidadesHistorical time in classroom: challenges and possibilitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Luiza Rosati.pdfapplication/pdf9946549http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12135/1/Dissertacao+Luiza+Rosati.pdf7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930MD511/121352024-02-27 15:44:20.791oai:www.bdtd.uerj.br:1/12135Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Historical time in classroom: challenges and possibilities
title O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
spellingShingle O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
Rosati, Luisa Duque Estrada
Historical time
History teaching
Tempo histórico
Ensino de história
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
title_full O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
title_fullStr O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
title_full_unstemmed O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
title_sort O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
author Rosati, Luisa Duque Estrada
author_facet Rosati, Luisa Duque Estrada
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cabral, Maria Aparecida da Silva
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4041567381635887
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1694025822300848
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Ana Paula Barcelos Ribeiro da
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9002845002057024
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4896651899584293
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosati, Luisa Duque Estrada
contributor_str_mv Cabral, Maria Aparecida da Silva
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
Silva, Ana Paula Barcelos Ribeiro da
dc.subject.eng.fl_str_mv Historical time
History teaching
topic Historical time
History teaching
Tempo histórico
Ensino de história
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Tempo histórico
Ensino de história
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description The objective of this work is the development of didactic materials and proposals to a deeper understanding and reflection on the historical time in the 6th year of elementary school, combining content provided in the curriculum with concepts related to the topic in question. For this, we tried to establish a dialogue with some of the authors who discuss the historical time in the fields of history theory and history teaching. As a complex subject, time raises several debates and allows a plurality of approaches and perspectives. We started with the assessment that, despite its centrality to historical thinking, time is still underexplored or questioned in classroom. The dialogue with theory, therefore, allowed us to think about how the discussions on the historical time are expressed in classroom, either through temporal perspectives of students or how teachers can make a good use of them. The reflection over classroom practice allowed us to define some of the key challenges that need to be faced in order to allow a better understanding of historical time by the students of the 6th year.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-08-23
dc.date.available.fl_str_mv 2017-07-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:43:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12135/1/Dissertacao+Luiza+Rosati.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352312300142592