O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135 |
Resumo: | The objective of this work is the development of didactic materials and proposals to a deeper understanding and reflection on the historical time in the 6th year of elementary school, combining content provided in the curriculum with concepts related to the topic in question. For this, we tried to establish a dialogue with some of the authors who discuss the historical time in the fields of history theory and history teaching. As a complex subject, time raises several debates and allows a plurality of approaches and perspectives. We started with the assessment that, despite its centrality to historical thinking, time is still underexplored or questioned in classroom. The dialogue with theory, therefore, allowed us to think about how the discussions on the historical time are expressed in classroom, either through temporal perspectives of students or how teachers can make a good use of them. The reflection over classroom practice allowed us to define some of the key challenges that need to be faced in order to allow a better understanding of historical time by the students of the 6th year. |
id |
UERJ_decad9d192b493e79bba18778c4928a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12135 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Cabral, Maria Aparecida da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4041567381635887Anhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848Silva, Ana Paula Barcelos Ribeiro dahttp://lattes.cnpq.br/9002845002057024http://lattes.cnpq.br/4896651899584293Rosati, Luisa Duque Estrada2021-01-06T19:43:55Z2017-07-062016-08-23http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135The objective of this work is the development of didactic materials and proposals to a deeper understanding and reflection on the historical time in the 6th year of elementary school, combining content provided in the curriculum with concepts related to the topic in question. For this, we tried to establish a dialogue with some of the authors who discuss the historical time in the fields of history theory and history teaching. As a complex subject, time raises several debates and allows a plurality of approaches and perspectives. We started with the assessment that, despite its centrality to historical thinking, time is still underexplored or questioned in classroom. The dialogue with theory, therefore, allowed us to think about how the discussions on the historical time are expressed in classroom, either through temporal perspectives of students or how teachers can make a good use of them. The reflection over classroom practice allowed us to define some of the key challenges that need to be faced in order to allow a better understanding of historical time by the students of the 6th year.O objetivo deste trabalho consiste na elaboração de materiais e propostas didáticas que aprofundem a compreensão e a reflexão sobre o tempo histórico no 6º ano do ensino fundamental, conjugando conteúdos previstos no currículo com o trabalho com conceitos relacionados ao tema em questão. Para isto, buscamos estabelecer um diálogo com alguns dos principais autores que discutem o tempo histórico nos campos da teoria da história e do ensino de história. Como um tema complexo, o tempo suscita debates e permite uma pluralidade de abordagens e perspectivas. Partimos da avaliação de que, a despeito de sua centralidade para o pensamento histórico, o tempo é ainda pouco explorado ou problematizado em sala de aula. O diálogo com a teoria, portanto, nos permitiu pensar de que forma as discussões sobre o tempo histórico se expressam em sala de aula, através tanto das perspectivas temporais dos alunos quanto da forma como os professores podem fazer uso delas. A reflexão sobre a prática de sala de aula nos permitiu definir alguns dos principais desafios a serem enfrentados para uma melhor compreensão do tempo histórico por parte dos alunos do 6º ano.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:55Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luiza Rosati.pdf: 9946549 bytes, checksum: 7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Luiza Rosati.pdf: 9946549 bytes, checksum: 7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930 (MD5) Previous issue date: 2016-08-23application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresHistorical timeHistory teachingTempo históricoEnsino de históriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAO tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidadesHistorical time in classroom: challenges and possibilitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Luiza Rosati.pdfapplication/pdf9946549http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12135/1/Dissertacao+Luiza+Rosati.pdf7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930MD511/121352024-02-27 15:44:20.791oai:www.bdtd.uerj.br:1/12135Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Historical time in classroom: challenges and possibilities |
title |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
spellingShingle |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades Rosati, Luisa Duque Estrada Historical time History teaching Tempo histórico Ensino de história CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
title_full |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
title_fullStr |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
title_full_unstemmed |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
title_sort |
O tempo histórico em sala de aula: desafios e possibilidades |
author |
Rosati, Luisa Duque Estrada |
author_facet |
Rosati, Luisa Duque Estrada |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cabral, Maria Aparecida da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4041567381635887 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1694025822300848 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Barcelos Ribeiro da |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9002845002057024 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4896651899584293 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosati, Luisa Duque Estrada |
contributor_str_mv |
Cabral, Maria Aparecida da Silva Anhorn, Carmen Teresa Gabriel Silva, Ana Paula Barcelos Ribeiro da |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Historical time History teaching |
topic |
Historical time History teaching Tempo histórico Ensino de história CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tempo histórico Ensino de história |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The objective of this work is the development of didactic materials and proposals to a deeper understanding and reflection on the historical time in the 6th year of elementary school, combining content provided in the curriculum with concepts related to the topic in question. For this, we tried to establish a dialogue with some of the authors who discuss the historical time in the fields of history theory and history teaching. As a complex subject, time raises several debates and allows a plurality of approaches and perspectives. We started with the assessment that, despite its centrality to historical thinking, time is still underexplored or questioned in classroom. The dialogue with theory, therefore, allowed us to think about how the discussions on the historical time are expressed in classroom, either through temporal perspectives of students or how teachers can make a good use of them. The reflection over classroom practice allowed us to define some of the key challenges that need to be faced in order to allow a better understanding of historical time by the students of the 6th year. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-08-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-07-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:43:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12135/1/Dissertacao+Luiza+Rosati.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7e97123cc79c922fd3561e143f5f4930 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352312300142592 |