O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10145 |
Resumo: | The aim of the present work was to investigate in which ways the man-teacher is enunciated and enunciates himself from the sexuality dispositive on in the teaching of the initial series and childhood education. In order to understand this question, newspaper texts published on the Internet were used with the theme men in teaching as well as a virtual community composed of men-teachers and students of Pedagogy of the social networking site Orkut. Based on the concept of self-reflection (Sobreira, 2006) and having as theoretical basis Michel Foucault and Gilles Deleuze, the research sougth to comprehend the production of the sexuality dispositive from the theory of Performance on (Judith Butler) and using critical and multimodal analysis (Moita Lopes, 2009). The research found that both newspaper discourses and students as well as teachers discourses from virtual communities show these subjects are produced for hegemonic masculine cultures. This question becomes even more evident when some enunciations of men-teachers and students try to break through the difficulties and prejudices for being in a professional area considered feminine. |
id |
UERJ_e0e47bc832cbb2d7b16ff6925351be42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10145 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Rocha, Silvia Pimenta Vellosohttp://lattes.cnpq.br/7076817269702437Aguiar, Leonel Azevedo dehttp://lattes.cnpq.br/3833374955831745Pereira, Marcos Villelahttp://lattes.cnpq.br/2910880978387325http://lattes.cnpq.br/2231168975092887Rosa, Fabio José Paz da2021-01-05T21:37:44Z2014-05-262012-07-09ROSA, Fabio José Paz da. O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil. 2012. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10145The aim of the present work was to investigate in which ways the man-teacher is enunciated and enunciates himself from the sexuality dispositive on in the teaching of the initial series and childhood education. In order to understand this question, newspaper texts published on the Internet were used with the theme men in teaching as well as a virtual community composed of men-teachers and students of Pedagogy of the social networking site Orkut. Based on the concept of self-reflection (Sobreira, 2006) and having as theoretical basis Michel Foucault and Gilles Deleuze, the research sougth to comprehend the production of the sexuality dispositive from the theory of Performance on (Judith Butler) and using critical and multimodal analysis (Moita Lopes, 2009). The research found that both newspaper discourses and students as well as teachers discourses from virtual communities show these subjects are produced for hegemonic masculine cultures. This question becomes even more evident when some enunciations of men-teachers and students try to break through the difficulties and prejudices for being in a professional area considered feminine.O presente trabalho teve por objetivo investigar de quais maneiras o professor-homem é enunciado e se autoenuncia a partir do dispositivo da sexualidade no magistério das séries iniciais e na educação infantil. Para compreender essa questão, foram utilizados textos virtuais publicados na web com a temática de homens no magistério e uma comunidade virtual composta por professores-homens e estudantes de Pedagogia do site de relacionamentos Orkut. Partindo do conceito de Auto-reflexão (Sobreira, 2006) e tendo por fundamentação teórica Michel Foucault e Gilles Deleuze, a pesquisa procurou compreender como a sexualidade, enquanto um dispositivo, produz os professores-homens a partir da teoria de Performance (Judith Butler) e recorrendo a uma análise crítica e multimodal dos discursos (Moita Lopes, 2009). A pesquisa constatou que tanto os discursos jornalísticos quanto os discursos de estudantes e professores na comunidade virtual revelam que esses sujeitos são produzidos para culturas masculinas hegemônicas. Essa questão também fica evidente mesmo quando alguns enunciados de professores-homens e estudantes tentam romper com as dificuldades e preconceitos por estarem em uma área profissional considerada feminina.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:37:44Z No. of bitstreams: 1 Mestrado - Dissertacao Fabio Jose Da Paz Rosa.pdf: 3935926 bytes, checksum: 4a42c4ab46c43229373de1c04569ca40 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:37:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Mestrado - Dissertacao Fabio Jose Da Paz Rosa.pdf: 3935926 bytes, checksum: 4a42c4ab46c43229373de1c04569ca40 (MD5) Previous issue date: 2012-07-09Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseSexualityMan-teacherTeaching of the initial seriesChildhood educationSexualidadeProfessor-homemMagistério das séries iniciaisEducação InfantilSexualidade e gêneroProfessores - Aspectos sociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantilThe sexuality dispositive as enunciating teacher-men in the teaching of the initial series and childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMestrado - Dissertacao Fabio Jose Da Paz Rosa.pdfapplication/pdf3935926http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10145/1/Mestrado+-+Dissertacao+Fabio+Jose+Da+Paz+Rosa.pdf4a42c4ab46c43229373de1c04569ca40MD511/101452024-02-27 13:04:40.522oai:www.bdtd.uerj.br:1/10145Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The sexuality dispositive as enunciating teacher-men in the teaching of the initial series and childhood education |
title |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
spellingShingle |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil Rosa, Fabio José Paz da Sexuality Man-teacher Teaching of the initial series Childhood education Sexualidade Professor-homem Magistério das séries iniciais Educação Infantil Sexualidade e gênero Professores - Aspectos sociais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
title_full |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
title_fullStr |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
title_full_unstemmed |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
title_sort |
O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil |
author |
Rosa, Fabio José Paz da |
author_facet |
Rosa, Fabio José Paz da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0829396401130024 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rocha, Silvia Pimenta Velloso |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7076817269702437 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Aguiar, Leonel Azevedo de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3833374955831745 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Pereira, Marcos Villela |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2910880978387325 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2231168975092887 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Fabio José Paz da |
contributor_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia Rocha, Silvia Pimenta Velloso Aguiar, Leonel Azevedo de Pereira, Marcos Villela |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Sexuality Man-teacher Teaching of the initial series Childhood education |
topic |
Sexuality Man-teacher Teaching of the initial series Childhood education Sexualidade Professor-homem Magistério das séries iniciais Educação Infantil Sexualidade e gênero Professores - Aspectos sociais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexualidade Professor-homem Magistério das séries iniciais Educação Infantil Sexualidade e gênero Professores - Aspectos sociais |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The aim of the present work was to investigate in which ways the man-teacher is enunciated and enunciates himself from the sexuality dispositive on in the teaching of the initial series and childhood education. In order to understand this question, newspaper texts published on the Internet were used with the theme men in teaching as well as a virtual community composed of men-teachers and students of Pedagogy of the social networking site Orkut. Based on the concept of self-reflection (Sobreira, 2006) and having as theoretical basis Michel Foucault and Gilles Deleuze, the research sougth to comprehend the production of the sexuality dispositive from the theory of Performance on (Judith Butler) and using critical and multimodal analysis (Moita Lopes, 2009). The research found that both newspaper discourses and students as well as teachers discourses from virtual communities show these subjects are produced for hegemonic masculine cultures. This question becomes even more evident when some enunciations of men-teachers and students try to break through the difficulties and prejudices for being in a professional area considered feminine. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-07-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-05-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:37:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROSA, Fabio José Paz da. O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil. 2012. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10145 |
identifier_str_mv |
ROSA, Fabio José Paz da. O dispositivo da sexualidade enquanto enunciador do professor-homem no magistério das séries iniciais e na educação infantil. 2012. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2012. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10145/1/Mestrado+-+Dissertacao+Fabio+Jose+Da+Paz+Rosa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4a42c4ab46c43229373de1c04569ca40 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352297234202624 |