A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grison, Everton Marcos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trilhas Filosóficas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539
Resumo: The reading of Philosophy texts in High School is pointed out as fundamental by a considerable number of researches and government documents, which discuss and guide the teaching of philosophy in this formative phase. However, such indications lack clarity and objectivity, since little is concerned with the practical application of the classic texts of Philosophy in high school. There are a variety of issues that can make this process difficult. In view of this, this article seeks to articulate a discussion on the theme, based on training processes and teaching experience with Philosophy in High School. It is, therefore, a matter of discussing a humanizing reading, based on a reading action of excerpts from philosophical texts, discussed in the set of a translation process, which is presented as fundamental to delineate the space of Philosophy in this formative stage, how to forge teaching activity and student training.
id UERN-3_60cc00daa5cda5f90485d217e6cd0e16
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2539
network_acronym_str UERN-3
network_name_str Trilhas Filosóficas (Online)
repository_id_str
spelling A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.FilosofiaLeitura de TextosTraduçãoHumanizaçãoExcertos de TextosThe reading of Philosophy texts in High School is pointed out as fundamental by a considerable number of researches and government documents, which discuss and guide the teaching of philosophy in this formative phase. However, such indications lack clarity and objectivity, since little is concerned with the practical application of the classic texts of Philosophy in high school. There are a variety of issues that can make this process difficult. In view of this, this article seeks to articulate a discussion on the theme, based on training processes and teaching experience with Philosophy in High School. It is, therefore, a matter of discussing a humanizing reading, based on a reading action of excerpts from philosophical texts, discussed in the set of a translation process, which is presented as fundamental to delineate the space of Philosophy in this formative stage, how to forge teaching activity and student training.A leitura de textos de Filosofia no Ensino Médio é apontada como fundamental por um número considerável de pesquisas e documentos governamentais, os quais discutem e orientam o ensino de filosofia nessa fase formativa. Entretanto, tais indicações carecem de clareza e objetividade, pois pouco se ocupam da aplicação prática dos textos clássicos de Filosofia no Ensino Médio. Há uma diversidade de questões que podem dificultar esse processo. Frente a isso, o presente artigo busca articular uma discussão sobre o tema, a partir de processos formativos e da experiência docente com Filosofia no Ensino Médio. Trata-se, portanto, de discutir uma leitura humanizadora, pautada em uma ação leitora de excertos de textos filosóficos, discutidos no conjunto de um processo de tradução, o qual se apresenta como fundamental para delinear o espaço da Filosofia nessa etapa formativa, como forjar a atividade docente e a formação dos estudantes. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2022-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/253910.25244/tf.v13i2.2539Trilhas Filosóficas; v. 13 n. 2 (2020): Trilhas Filosóficas: DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020); 73-921984-556110.25244/tf.v13i2reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539/3175Copyright (c) 2022 Everton Marcos Grisonhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrison, Everton Marcos 2022-11-23T00:41:20Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2539Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2022-11-23T00:41:20Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false
dc.title.none.fl_str_mv A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
title A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
spellingShingle A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
Grison, Everton Marcos
Filosofia
Leitura de Textos
Tradução
Humanização
Excertos de Textos
title_short A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
title_full A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
title_fullStr A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
title_full_unstemmed A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
title_sort A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
author Grison, Everton Marcos
author_facet Grison, Everton Marcos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grison, Everton Marcos
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia
Leitura de Textos
Tradução
Humanização
Excertos de Textos
topic Filosofia
Leitura de Textos
Tradução
Humanização
Excertos de Textos
description The reading of Philosophy texts in High School is pointed out as fundamental by a considerable number of researches and government documents, which discuss and guide the teaching of philosophy in this formative phase. However, such indications lack clarity and objectivity, since little is concerned with the practical application of the classic texts of Philosophy in high school. There are a variety of issues that can make this process difficult. In view of this, this article seeks to articulate a discussion on the theme, based on training processes and teaching experience with Philosophy in High School. It is, therefore, a matter of discussing a humanizing reading, based on a reading action of excerpts from philosophical texts, discussed in the set of a translation process, which is presented as fundamental to delineate the space of Philosophy in this formative stage, how to forge teaching activity and student training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539
10.25244/tf.v13i2.2539
url https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539
identifier_str_mv 10.25244/tf.v13i2.2539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539/3175
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Everton Marcos Grison
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Everton Marcos Grison
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
dc.source.none.fl_str_mv Trilhas Filosóficas; v. 13 n. 2 (2020): Trilhas Filosóficas: DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020); 73-92
1984-5561
10.25244/tf.v13i2
reponame:Trilhas Filosóficas (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron:UERN
instname_str Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron_str UERN
institution UERN
reponame_str Trilhas Filosóficas (Online)
collection Trilhas Filosóficas (Online)
repository.name.fl_str_mv Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
repository.mail.fl_str_mv trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br
_version_ 1797240255891374080