A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539 |
Resumo: | The reading of Philosophy texts in High School is pointed out as fundamental by a considerable number of researches and government documents, which discuss and guide the teaching of philosophy in this formative phase. However, such indications lack clarity and objectivity, since little is concerned with the practical application of the classic texts of Philosophy in high school. There are a variety of issues that can make this process difficult. In view of this, this article seeks to articulate a discussion on the theme, based on training processes and teaching experience with Philosophy in High School. It is, therefore, a matter of discussing a humanizing reading, based on a reading action of excerpts from philosophical texts, discussed in the set of a translation process, which is presented as fundamental to delineate the space of Philosophy in this formative stage, how to forge teaching activity and student training. |
id |
UERN-3_60cc00daa5cda5f90485d217e6cd0e16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2539 |
network_acronym_str |
UERN-3 |
network_name_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução.FilosofiaLeitura de TextosTraduçãoHumanizaçãoExcertos de TextosThe reading of Philosophy texts in High School is pointed out as fundamental by a considerable number of researches and government documents, which discuss and guide the teaching of philosophy in this formative phase. However, such indications lack clarity and objectivity, since little is concerned with the practical application of the classic texts of Philosophy in high school. There are a variety of issues that can make this process difficult. In view of this, this article seeks to articulate a discussion on the theme, based on training processes and teaching experience with Philosophy in High School. It is, therefore, a matter of discussing a humanizing reading, based on a reading action of excerpts from philosophical texts, discussed in the set of a translation process, which is presented as fundamental to delineate the space of Philosophy in this formative stage, how to forge teaching activity and student training.A leitura de textos de Filosofia no Ensino Médio é apontada como fundamental por um número considerável de pesquisas e documentos governamentais, os quais discutem e orientam o ensino de filosofia nessa fase formativa. Entretanto, tais indicações carecem de clareza e objetividade, pois pouco se ocupam da aplicação prática dos textos clássicos de Filosofia no Ensino Médio. Há uma diversidade de questões que podem dificultar esse processo. Frente a isso, o presente artigo busca articular uma discussão sobre o tema, a partir de processos formativos e da experiência docente com Filosofia no Ensino Médio. Trata-se, portanto, de discutir uma leitura humanizadora, pautada em uma ação leitora de excertos de textos filosóficos, discutidos no conjunto de um processo de tradução, o qual se apresenta como fundamental para delinear o espaço da Filosofia nessa etapa formativa, como forjar a atividade docente e a formação dos estudantes. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2022-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/253910.25244/tf.v13i2.2539Trilhas Filosóficas; v. 13 n. 2 (2020): Trilhas Filosóficas: DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020); 73-921984-556110.25244/tf.v13i2reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539/3175Copyright (c) 2022 Everton Marcos Grisonhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrison, Everton Marcos 2022-11-23T00:41:20Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2539Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2022-11-23T00:41:20Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
title |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
spellingShingle |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. Grison, Everton Marcos Filosofia Leitura de Textos Tradução Humanização Excertos de Textos |
title_short |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
title_full |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
title_fullStr |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
title_full_unstemmed |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
title_sort |
A Leitura de Textos Filosóficos no Ensino Médio:: o Ato de Ler como processo de Tradução. |
author |
Grison, Everton Marcos |
author_facet |
Grison, Everton Marcos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grison, Everton Marcos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Leitura de Textos Tradução Humanização Excertos de Textos |
topic |
Filosofia Leitura de Textos Tradução Humanização Excertos de Textos |
description |
The reading of Philosophy texts in High School is pointed out as fundamental by a considerable number of researches and government documents, which discuss and guide the teaching of philosophy in this formative phase. However, such indications lack clarity and objectivity, since little is concerned with the practical application of the classic texts of Philosophy in high school. There are a variety of issues that can make this process difficult. In view of this, this article seeks to articulate a discussion on the theme, based on training processes and teaching experience with Philosophy in High School. It is, therefore, a matter of discussing a humanizing reading, based on a reading action of excerpts from philosophical texts, discussed in the set of a translation process, which is presented as fundamental to delineate the space of Philosophy in this formative stage, how to forge teaching activity and student training. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539 10.25244/tf.v13i2.2539 |
url |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539 |
identifier_str_mv |
10.25244/tf.v13i2.2539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2539/3175 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Everton Marcos Grison https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Everton Marcos Grison https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas; v. 13 n. 2 (2020): Trilhas Filosóficas: DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020); 73-92 1984-5561 10.25244/tf.v13i2 reponame:Trilhas Filosóficas (Online) instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
collection |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br |
_version_ |
1797240255891374080 |