CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
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Título da fonte: | Geopauta |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814 |
Resumo: | In view of the current world scenario combined with technical and scientific advances, new challenges arise for the identification and explanation of methodologies for Geography teaching. In this context, the map language appears as a possibility of study of place from the elaboration of geographic concepts, referring to the living space. This work aims to point out the relevance of mapping material to the Geography teaching as of representations of the place for mobilization of spatial thinking. The development of this research was based on studies of cartographic material of the school atlas of the municipality of Jacobina-Bahia. The analyses show the contribution of the School Cartography in understanding geographical concepts with emphasis on local aspect |
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CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGARCartografía escolar en educación básica: construcción de conceptos geográficos por medio del estudio del lugarSchool cartography in basic education: construction of geographical concepts through the study of placeEnsino de Geografia. Cartografia Escolar. Lugar.Enseñanza de geografía. Cartografía escolar. LugarGeography teaching. School cartography. PlaceIn view of the current world scenario combined with technical and scientific advances, new challenges arise for the identification and explanation of methodologies for Geography teaching. In this context, the map language appears as a possibility of study of place from the elaboration of geographic concepts, referring to the living space. This work aims to point out the relevance of mapping material to the Geography teaching as of representations of the place for mobilization of spatial thinking. The development of this research was based on studies of cartographic material of the school atlas of the municipality of Jacobina-Bahia. The analyses show the contribution of the School Cartography in understanding geographical concepts with emphasis on local aspectDiante do atual cenário mundial associado aos avanços técnicos e científicos, surge novos desafios para identificação e explicação de metodologias para o desenvolvimento do conhecimento geográfico. Nesse contexto a linguagem dos mapas aparece como uma possibilidade do estudo do lugar, a partir da elaboração de conceitos geográficos tomando como referência o espaço de vivência. Este trabalho tem por objetivo destacar a relevância dos materiais cartográficos para o ensino da Geografia a partir de representações do lugar para mobilização do pensamento espacial. O desenvolvimento desta pesquisa se deu a partir de estudos do material cartográfico do atlas escolar do município de Jacobina-Bahia. As análises revelam a contribuição da Cartografia Escolar na compreensão de conceitos geográficos com ênfase nos aspectos do lugarFrente al escenario mundial actual asociado con los avances técnicos y científicos, surgen nuevos desafíos para la identificación y explicación de metodologías para la enseñanza de la geografía. En este contexto, el lenguaje de los mapas aparece como una posibilidad de estudio del lugar, por medio de la elaboración de conceptos geográficos tomando como referencia el espacio de vida. Este artículo tiene como objetivo resaltar la relevancia de los materiales cartográficos para la enseñanza de la geografía a partir de representaciones del lugar para la movilización del pensamiento espacial. El desarrollo de esta investigación se basó en estudios del material cartográfico del atlas escolar de Jacobina, Bahía, Brasil. Los análisis revelan la contribución de la cartografía escolar en la comprensión de conceptos geográficos con énfasis en los aspectos del lugar.Edições UESB2019-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/581410.22481/rg.v3i2.5814Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 42-51Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 42-51Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 42-512594-5033reponame:Geopautainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814/4359Copyright (c) 2020 Geopautahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues da Silva Nunes, KaikySilva, Josiane JordãoAraújo, Joseane Gomes de2021-03-09T21:22:20Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5814Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/oai2594-50332594-5033opendoar:2021-03-09T21:22:20Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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