CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues da Silva Nunes, Kaiky
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Josiane Jordão, Araújo, Joseane Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geopauta
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814
Resumo: In view of the current world scenario combined with technical and scientific advances, new challenges arise for the identification and explanation of methodologies for Geography teaching. In this context, the map language appears as a possibility of study of place from the elaboration of geographic concepts, referring to the living space. This work aims to point out the relevance of mapping material to the Geography teaching as of representations of the place for mobilization of spatial thinking. The development of this research was based on studies of cartographic material of the school atlas of the municipality of Jacobina-Bahia. The analyses show the contribution of the School Cartography in understanding geographical concepts with emphasis on local aspect
id UESB-4_60aaa1d40f8540c5256ab9e475f5b396
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5814
network_acronym_str UESB-4
network_name_str Geopauta
repository_id_str
spelling CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGARCartografía escolar en educación básica: construcción de conceptos geográficos por medio del estudio del lugarSchool cartography in basic education: construction of geographical concepts through the study of placeEnsino de Geografia. Cartografia Escolar. Lugar.Enseñanza de geografía. Cartografía escolar. LugarGeography teaching. School cartography. PlaceIn view of the current world scenario combined with technical and scientific advances, new challenges arise for the identification and explanation of methodologies for Geography teaching. In this context, the map language appears as a possibility of study of place from the elaboration of geographic concepts, referring to the living space. This work aims to point out the relevance of mapping material to the Geography teaching as of representations of the place for mobilization of spatial thinking. The development of this research was based on studies of cartographic material of the school atlas of the municipality of Jacobina-Bahia. The analyses show the contribution of the School Cartography in understanding geographical concepts with emphasis on local aspectDiante do atual cenário mundial associado aos avanços técnicos e científicos, surge novos desafios para identificação e explicação de metodologias para o desenvolvimento do conhecimento geográfico. Nesse contexto a linguagem dos mapas aparece como uma possibilidade do estudo do lugar, a partir da elaboração de conceitos geográficos tomando como referência o espaço de vivência. Este trabalho tem por objetivo destacar a relevância dos materiais cartográficos para o ensino da Geografia a partir de representações do lugar para mobilização do pensamento espacial. O desenvolvimento desta pesquisa se deu a partir de estudos do material cartográfico do atlas escolar do município de Jacobina-Bahia. As análises revelam a contribuição da Cartografia Escolar na compreensão de conceitos geográficos com ênfase nos aspectos do lugarFrente al escenario mundial actual asociado con los avances técnicos y científicos, surgen nuevos desafíos para la identificación y explicación de metodologías para la enseñanza de la geografía.  En este contexto, el lenguaje de los mapas aparece como una posibilidad de estudio del lugar, por medio de la elaboración de conceptos geográficos tomando como referencia el espacio de vida.  Este artículo tiene como objetivo resaltar la relevancia de los materiales cartográficos para la enseñanza de la geografía a partir de representaciones del lugar para la movilización del pensamiento espacial.  El desarrollo de esta investigación se basó en estudios del material cartográfico del atlas escolar de Jacobina, Bahía, Brasil.  Los análisis revelan la contribución de la cartografía escolar en la comprensión de conceptos geográficos con énfasis en los aspectos del lugar.Edições UESB2019-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/581410.22481/rg.v3i2.5814Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 42-51Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 42-51Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 42-512594-5033reponame:Geopautainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814/4359Copyright (c) 2020 Geopautahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues da Silva Nunes, KaikySilva, Josiane JordãoAraújo, Joseane Gomes de2021-03-09T21:22:20Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5814Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/oai2594-50332594-5033opendoar:2021-03-09T21:22:20Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
Cartografía escolar en educación básica: construcción de conceptos geográficos por medio del estudio del lugar
School cartography in basic education: construction of geographical concepts through the study of place
title CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
spellingShingle CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
Rodrigues da Silva Nunes, Kaiky
Ensino de Geografia. Cartografia Escolar. Lugar.
Enseñanza de geografía. Cartografía escolar. Lugar
Geography teaching. School cartography. Place
title_short CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
title_full CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
title_fullStr CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
title_full_unstemmed CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
title_sort CARTOGRAFIA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS GEOGRÁFICOS POR MEIO DO ESTUDO DO LUGAR
author Rodrigues da Silva Nunes, Kaiky
author_facet Rodrigues da Silva Nunes, Kaiky
Silva, Josiane Jordão
Araújo, Joseane Gomes de
author_role author
author2 Silva, Josiane Jordão
Araújo, Joseane Gomes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues da Silva Nunes, Kaiky
Silva, Josiane Jordão
Araújo, Joseane Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Geografia. Cartografia Escolar. Lugar.
Enseñanza de geografía. Cartografía escolar. Lugar
Geography teaching. School cartography. Place
topic Ensino de Geografia. Cartografia Escolar. Lugar.
Enseñanza de geografía. Cartografía escolar. Lugar
Geography teaching. School cartography. Place
description In view of the current world scenario combined with technical and scientific advances, new challenges arise for the identification and explanation of methodologies for Geography teaching. In this context, the map language appears as a possibility of study of place from the elaboration of geographic concepts, referring to the living space. This work aims to point out the relevance of mapping material to the Geography teaching as of representations of the place for mobilization of spatial thinking. The development of this research was based on studies of cartographic material of the school atlas of the municipality of Jacobina-Bahia. The analyses show the contribution of the School Cartography in understanding geographical concepts with emphasis on local aspect
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814
10.22481/rg.v3i2.5814
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814
identifier_str_mv 10.22481/rg.v3i2.5814
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814/4359
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 42-51
Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 42-51
Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 42-51
2594-5033
reponame:Geopauta
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Geopauta
collection Geopauta
repository.name.fl_str_mv Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315183002615808