A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903 |
Resumo: | This article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world. |
id |
UESB-6_e033b01c894d824d4b3e11ffc59fc2a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10903 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICALA RELACIÓN ENTRE FÍSICA Y MATEMÁTICAS: UNA APROXIMACIÓN TEÓRICO-METODOLÓGICATHE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACHEnsino-AprendizagemEnsino MédioFísicaMatemáticaEnseñanza-AprendizajeEscuela secundariaFísicoMatemáticasTeaching-LearningHigh schoolPhysicsMathematicsThis article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world.O presente artigo tem como objetivo analisar o ensino de Física e Matemática com embasamento teórico-metodológico e histórico a partir de materiais voltados à pesquisa da relação entre esses dois campos de estudo (KARAM, 2007; 2009; 2015). Percebe-se que em muitos casos a Física é ensinada visando apenas a aplicação direta de “fórmulas” matemáticas, sem que o contexto real do problema, muito menos a explicação física da utilização dessas equações, sejam devidamente explicados (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b). Tal fenômeno leva o estudante a não entender a necessidade de estudar Física em um contexto em que eles já estudam Matemática. Por esse motivo, apresenta-se neste trabalho, com alguns exemplos e por meio de uma metodologia qualitativa, como que tais disciplinas possuem relações e como podem ser pensadas para o ensino médio, para ao menos tentar promover o processo de ensino-aprendizagem dessas matérias, que são importantes para a formação crítica e lógica dos estudantes para atuarem no mundo moderno.Este artículo tiene como objetivo analizar la enseñanza de la Física y las Matemáticas con una base teórico-metodológica e histórica a partir de materiales destinados a investigar la relación entre estos dos campos de estudio (KARAM, 2007; 2009; 2015). Se advierte que en muchos casos la Física se enseña buscando únicamente la aplicación directa de “fórmulas” matemáticas, sin que se explique adecuadamente el contexto real del problema y mucho menos la explicación física del uso de estas ecuaciones (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b). Tal fenómeno lleva al estudiante a no comprender la necesidad de estudiar Física en un contexto en el que ya estudia Matemáticas. Por ello, este trabajo presenta, con algunos ejemplos y a través de una metodología cualitativa, cómo dichas materias se relacionan y cómo pueden ser pensadas para el bachillerato, para al menos tratar de promover el proceso de enseñanza-aprendizaje de estas materias, son importantes para la formación crítica y lógica de los estudiantes para actuar en el mundo moderno.Edições UESB2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1090310.22481/rbba.v11i02.10903Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-1352316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903/7153Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Reis, Júlio CésarLima Santana, IanSantos Lemos, Luan2022-12-04T19:18:09Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10903Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2022-12-04T19:18:09Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA LA RELACIÓN ENTRE FÍSICA Y MATEMÁTICAS: UNA APROXIMACIÓN TEÓRICO-METODOLÓGICA THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
title |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
spellingShingle |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA dos Reis, Júlio César Ensino-Aprendizagem Ensino Médio Física Matemática Enseñanza-Aprendizaje Escuela secundaria Físico Matemáticas Teaching-Learning High school Physics Mathematics |
title_short |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
title_full |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
title_fullStr |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
title_full_unstemmed |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
title_sort |
A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
author |
dos Reis, Júlio César |
author_facet |
dos Reis, Júlio César Lima Santana, Ian Santos Lemos, Luan |
author_role |
author |
author2 |
Lima Santana, Ian Santos Lemos, Luan |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Reis, Júlio César Lima Santana, Ian Santos Lemos, Luan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-Aprendizagem Ensino Médio Física Matemática Enseñanza-Aprendizaje Escuela secundaria Físico Matemáticas Teaching-Learning High school Physics Mathematics |
topic |
Ensino-Aprendizagem Ensino Médio Física Matemática Enseñanza-Aprendizaje Escuela secundaria Físico Matemáticas Teaching-Learning High school Physics Mathematics |
description |
This article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903 10.22481/rbba.v11i02.10903 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v11i02.10903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903/7153 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470939975680 |