A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Reis, Júlio César
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima Santana, Ian, Santos Lemos, Luan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903
Resumo: This article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world.
id UESB-6_e033b01c894d824d4b3e11ffc59fc2a3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10903
network_acronym_str UESB-6
network_name_str Revista Binacional Brasil-Argentina
repository_id_str
spelling A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICALA RELACIÓN ENTRE FÍSICA Y MATEMÁTICAS: UNA APROXIMACIÓN TEÓRICO-METODOLÓGICATHE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACHEnsino-AprendizagemEnsino MédioFísicaMatemáticaEnseñanza-AprendizajeEscuela secundariaFísicoMatemáticasTeaching-LearningHigh schoolPhysicsMathematicsThis article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world.O presente artigo tem como objetivo analisar o ensino de Física e Matemática com embasamento teórico-metodológico e histórico a partir de materiais voltados à pesquisa da relação entre esses dois campos de estudo (KARAM, 2007; 2009; 2015). Percebe-se que em muitos casos a Física é ensinada visando apenas a aplicação direta de “fórmulas” matemáticas, sem que o contexto real do problema, muito menos a explicação física da utilização dessas equações, sejam devidamente explicados (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b). Tal fenômeno leva o estudante a não entender a necessidade de estudar Física em um contexto em que eles já estudam Matemática. Por esse motivo, apresenta-se neste trabalho, com alguns exemplos e por meio de uma metodologia qualitativa, como que tais disciplinas possuem relações e como podem ser pensadas para o ensino médio, para ao menos tentar promover o processo de ensino-aprendizagem dessas matérias, que são importantes para a formação crítica e lógica dos estudantes para atuarem no mundo moderno.Este artículo tiene como objetivo analizar la enseñanza de la Física y las Matemáticas con una base teórico-metodológica e histórica a partir de materiales destinados a investigar la relación entre estos dos campos de estudio (KARAM, 2007; 2009; 2015). Se advierte que en muchos casos la Física se enseña buscando únicamente la aplicación directa de “fórmulas” matemáticas, sin que se explique adecuadamente el contexto real del problema y mucho menos la explicación física del uso de estas ecuaciones (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b). Tal fenómeno lleva al estudiante a no comprender la necesidad de estudiar Física en un contexto en el que ya estudia Matemáticas. Por ello, este trabajo presenta, con algunos ejemplos y a través de una metodología cualitativa, cómo dichas materias se relacionan y cómo pueden ser pensadas para el bachillerato, para al menos tratar de promover el proceso de enseñanza-aprendizaje de estas materias, son importantes para la formación crítica y lógica de los estudiantes para actuar en el mundo moderno.Edições UESB2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1090310.22481/rbba.v11i02.10903Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-1352316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903/7153Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Reis, Júlio CésarLima Santana, IanSantos Lemos, Luan2022-12-04T19:18:09Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10903Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2022-12-04T19:18:09Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
LA RELACIÓN ENTRE FÍSICA Y MATEMÁTICAS: UNA APROXIMACIÓN TEÓRICO-METODOLÓGICA
THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
title A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
spellingShingle A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
dos Reis, Júlio César
Ensino-Aprendizagem
Ensino Médio
Física
Matemática
Enseñanza-Aprendizaje
Escuela secundaria
Físico
Matemáticas
Teaching-Learning
High school
Physics
Mathematics
title_short A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
title_full A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
title_fullStr A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
title_full_unstemmed A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
title_sort A RELAÇÃO ENTRE FÍSICA E MATEMÁTICA: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
author dos Reis, Júlio César
author_facet dos Reis, Júlio César
Lima Santana, Ian
Santos Lemos, Luan
author_role author
author2 Lima Santana, Ian
Santos Lemos, Luan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Reis, Júlio César
Lima Santana, Ian
Santos Lemos, Luan
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-Aprendizagem
Ensino Médio
Física
Matemática
Enseñanza-Aprendizaje
Escuela secundaria
Físico
Matemáticas
Teaching-Learning
High school
Physics
Mathematics
topic Ensino-Aprendizagem
Ensino Médio
Física
Matemática
Enseñanza-Aprendizaje
Escuela secundaria
Físico
Matemáticas
Teaching-Learning
High school
Physics
Mathematics
description This article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903
10.22481/rbba.v11i02.10903
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903
identifier_str_mv 10.22481/rbba.v11i02.10903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10903/7153
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 02 (2022): História, Direito, Educação e Ensino na contemporaneidade; 112-135
2316-1205
reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Binacional Brasil-Argentina
collection Revista Binacional Brasil-Argentina
repository.name.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rbba@uesb.edu.br||
_version_ 1797220470939975680