KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Edmilson
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449
Resumo: Kant defines anthropology as a systematic doctrine that contains our knowledge of man and suggests that this knowledge can be given a physiological or pragmatic perspective. The first involves knowledge of the things of the world, or man as an object of and in nature; the second encompasses man's knowledge as an active, free being, as a citizen of the world. Kantian anthropology adheres to the pragmatic perspective and divides its material according to an anthropological didactic and an anthropological characterization. The work seeks to focus on the exemplification of anthropological didactics based on the Kantian approach to the topic of prudence (a certain art of living together in civilization), trying to demonstrate that at this point we find a philosophical anthropology associated with a markedly pedagogical process.
id UESB-7_2ea9947c8044a1eb6e2020433d1443d8
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6449
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICAKANT Y DIDÁCTICA ANTROPOLÓGICAKANT AND ANTHROPOLOGICAL DIDACTICSKantDidáticaAntropologiaKantDidácticaAntropologíaKantDidacticsAnthropology Kant defines anthropology as a systematic doctrine that contains our knowledge of man and suggests that this knowledge can be given a physiological or pragmatic perspective. The first involves knowledge of the things of the world, or man as an object of and in nature; the second encompasses man's knowledge as an active, free being, as a citizen of the world. Kantian anthropology adheres to the pragmatic perspective and divides its material according to an anthropological didactic and an anthropological characterization. The work seeks to focus on the exemplification of anthropological didactics based on the Kantian approach to the topic of prudence (a certain art of living together in civilization), trying to demonstrate that at this point we find a philosophical anthropology associated with a markedly pedagogical process. Kant define la antropología como una doctrina sistemática que contiene nuestro conocimiento del hombre y sugiere que este conocimiento puede tener una perspectiva fisiológica o pragmática. El primero implica el conocimiento de las cosas del mundo, o del hombre como objeto de la naturaleza; el segundo abarca el conocimiento del hombre como un ser activo, libre, como ciudadano del mundo. La antropología kantiana se adhiere a la perspectiva pragmática y divide su material de acuerdo con una caracterización didáctica antropológica y antropológica. El trabajo busca enfocarse en la ejemplificación de la didáctica antropológica basada en el enfoque kantiano del tema de la prudencia (un cierto arte de vivir juntos en la civilización), tratando de demostrar que en este punto encontramos una antropología filosófica asociada con un proceso marcadamente pedagógico. Kant define a antropologia como uma doutrina sistemática que contém o nosso conhecimento do homem e sugere que a esse conhecimento pode ser dada uma perspectiva fisiológica ou pragmática. A primeira envolve o conhecimento das coisas do mundo, ou o homem como um objeto da e na natureza; a segunda abarca o conhecimento do homem como ser atuante, livre, como cidadão do mundo. A antropologia kantiana adere à perspectiva pragmática e divide o seu material de acordo com uma Didática antropológica e uma Caracterização antropológica. O trabalho procura deter-se na exemplificação da Didática antropológica a partir da abordagem kantiana do tema da prudência (certa arte de conviver na civilização), tentando demonstrar que nesse ponto encontramos uma antropologia filosófica associada a um processo marcadamente pedagógico. Edições UESB2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/644910.22481/praxisedu.v16i37.6449Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 634-652Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 634-652Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 634-6522178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449/4747Menezes, Edmilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6449Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
KANT Y DIDÁCTICA ANTROPOLÓGICA
KANT AND ANTHROPOLOGICAL DIDACTICS
title KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
spellingShingle KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
Menezes, Edmilson
Kant
Didática
Antropologia
Kant
Didáctica
Antropología
Kant
Didactics
Anthropology
title_short KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
title_full KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
title_fullStr KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
title_full_unstemmed KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
title_sort KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
author Menezes, Edmilson
author_facet Menezes, Edmilson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Edmilson
dc.subject.por.fl_str_mv Kant
Didática
Antropologia
Kant
Didáctica
Antropología
Kant
Didactics
Anthropology
topic Kant
Didática
Antropologia
Kant
Didáctica
Antropología
Kant
Didactics
Anthropology
description Kant defines anthropology as a systematic doctrine that contains our knowledge of man and suggests that this knowledge can be given a physiological or pragmatic perspective. The first involves knowledge of the things of the world, or man as an object of and in nature; the second encompasses man's knowledge as an active, free being, as a citizen of the world. Kantian anthropology adheres to the pragmatic perspective and divides its material according to an anthropological didactic and an anthropological characterization. The work seeks to focus on the exemplification of anthropological didactics based on the Kantian approach to the topic of prudence (a certain art of living together in civilization), trying to demonstrate that at this point we find a philosophical anthropology associated with a markedly pedagogical process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449
10.22481/praxisedu.v16i37.6449
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i37.6449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449/4747
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 634-652
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 634-652
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 634-652
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818946719744