KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449 |
Resumo: | Kant defines anthropology as a systematic doctrine that contains our knowledge of man and suggests that this knowledge can be given a physiological or pragmatic perspective. The first involves knowledge of the things of the world, or man as an object of and in nature; the second encompasses man's knowledge as an active, free being, as a citizen of the world. Kantian anthropology adheres to the pragmatic perspective and divides its material according to an anthropological didactic and an anthropological characterization. The work seeks to focus on the exemplification of anthropological didactics based on the Kantian approach to the topic of prudence (a certain art of living together in civilization), trying to demonstrate that at this point we find a philosophical anthropology associated with a markedly pedagogical process. |
id |
UESB-7_2ea9947c8044a1eb6e2020433d1443d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6449 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICAKANT Y DIDÁCTICA ANTROPOLÓGICAKANT AND ANTHROPOLOGICAL DIDACTICSKantDidáticaAntropologiaKantDidácticaAntropologíaKantDidacticsAnthropology Kant defines anthropology as a systematic doctrine that contains our knowledge of man and suggests that this knowledge can be given a physiological or pragmatic perspective. The first involves knowledge of the things of the world, or man as an object of and in nature; the second encompasses man's knowledge as an active, free being, as a citizen of the world. Kantian anthropology adheres to the pragmatic perspective and divides its material according to an anthropological didactic and an anthropological characterization. The work seeks to focus on the exemplification of anthropological didactics based on the Kantian approach to the topic of prudence (a certain art of living together in civilization), trying to demonstrate that at this point we find a philosophical anthropology associated with a markedly pedagogical process. Kant define la antropología como una doctrina sistemática que contiene nuestro conocimiento del hombre y sugiere que este conocimiento puede tener una perspectiva fisiológica o pragmática. El primero implica el conocimiento de las cosas del mundo, o del hombre como objeto de la naturaleza; el segundo abarca el conocimiento del hombre como un ser activo, libre, como ciudadano del mundo. La antropología kantiana se adhiere a la perspectiva pragmática y divide su material de acuerdo con una caracterización didáctica antropológica y antropológica. El trabajo busca enfocarse en la ejemplificación de la didáctica antropológica basada en el enfoque kantiano del tema de la prudencia (un cierto arte de vivir juntos en la civilización), tratando de demostrar que en este punto encontramos una antropología filosófica asociada con un proceso marcadamente pedagógico. Kant define a antropologia como uma doutrina sistemática que contém o nosso conhecimento do homem e sugere que a esse conhecimento pode ser dada uma perspectiva fisiológica ou pragmática. A primeira envolve o conhecimento das coisas do mundo, ou o homem como um objeto da e na natureza; a segunda abarca o conhecimento do homem como ser atuante, livre, como cidadão do mundo. A antropologia kantiana adere à perspectiva pragmática e divide o seu material de acordo com uma Didática antropológica e uma Caracterização antropológica. O trabalho procura deter-se na exemplificação da Didática antropológica a partir da abordagem kantiana do tema da prudência (certa arte de conviver na civilização), tentando demonstrar que nesse ponto encontramos uma antropologia filosófica associada a um processo marcadamente pedagógico. Edições UESB2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/644910.22481/praxisedu.v16i37.6449Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 634-652Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 634-652Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 634-6522178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449/4747Menezes, Edmilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6449Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA KANT Y DIDÁCTICA ANTROPOLÓGICA KANT AND ANTHROPOLOGICAL DIDACTICS |
title |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA |
spellingShingle |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA Menezes, Edmilson Kant Didática Antropologia Kant Didáctica Antropología Kant Didactics Anthropology |
title_short |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA |
title_full |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA |
title_fullStr |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA |
title_full_unstemmed |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA |
title_sort |
KANT E A DIDÁTICA ANTROPOLÓGICA |
author |
Menezes, Edmilson |
author_facet |
Menezes, Edmilson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Edmilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Kant Didática Antropologia Kant Didáctica Antropología Kant Didactics Anthropology |
topic |
Kant Didática Antropologia Kant Didáctica Antropología Kant Didactics Anthropology |
description |
Kant defines anthropology as a systematic doctrine that contains our knowledge of man and suggests that this knowledge can be given a physiological or pragmatic perspective. The first involves knowledge of the things of the world, or man as an object of and in nature; the second encompasses man's knowledge as an active, free being, as a citizen of the world. Kantian anthropology adheres to the pragmatic perspective and divides its material according to an anthropological didactic and an anthropological characterization. The work seeks to focus on the exemplification of anthropological didactics based on the Kantian approach to the topic of prudence (a certain art of living together in civilization), trying to demonstrate that at this point we find a philosophical anthropology associated with a markedly pedagogical process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449 10.22481/praxisedu.v16i37.6449 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i37.6449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6449/4747 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 634-652 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 634-652 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 634-652 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818946719744 |