Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hypolito, Álvaro Moreira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915
Resumo: The article aims to analyze the curriculum standardization process imposed by the National Learning Standards -BNCC and its resulting curricular proposals for the initial teacher education courses. Many challenges are posed for post-BNCC teacher education projects, amplified by the pandemic situation that determined an advance in the use of technologies in education, remote education and the expansion of blended education. The sector of production of digital platforms and technologies has deeply entered the educational field in an intense way, taking advantage of the period of the Covid- 19 pandemic to expand in education. The text aims to demonstrate that teacher education policies in this context are local expressions of a global educational reform movement - GERM. The viral dissemination of these policies had a propitious environment in the pandemic context, given the absence of the State for public education, and its stimulation for the expansion of relations between the public and the private sector, which may greatly influence teacher education projects.
id UESB-7_8d2697c2a36b96e0819a4cc1d627eb6d
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8915
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC Estandarización curricular, estandarización de la formación docente: desafíos de la formación post-BNCC Curricular and teacher education standardization: challenges of teacher education post BNCCBNCCFormação DocenteParcerias Público-privadasBNCCEducación del profesoradoAsociaciones Público-PrivadasBNCCTeacher EducationPublic-Private Partnerships The article aims to analyze the curriculum standardization process imposed by the National Learning Standards -BNCC and its resulting curricular proposals for the initial teacher education courses. Many challenges are posed for post-BNCC teacher education projects, amplified by the pandemic situation that determined an advance in the use of technologies in education, remote education and the expansion of blended education. The sector of production of digital platforms and technologies has deeply entered the educational field in an intense way, taking advantage of the period of the Covid- 19 pandemic to expand in education. The text aims to demonstrate that teacher education policies in this context are local expressions of a global educational reform movement - GERM. The viral dissemination of these policies had a propitious environment in the pandemic context, given the absence of the State for public education, and its stimulation for the expansion of relations between the public and the private sector, which may greatly influence teacher education projects. El artículo tiene como objetivo analizar el proceso de estandarización curricular impuesto por la Base Curricular Común Nacional y las propuestas curriculares resultantes de esta estandarización para los cursos de formación inicial docente. Son muchos los desafíos que se plantean para los proyectos de formación docente post-BNCC, amplificados por la situación de pandemia que determinó un avance en el uso de tecnologías en la educación, la educación remota y la expansión de la educación híbrida. El sector de producción de plataformas y tecnologías digitales ha ingresado al campo educativo de manera intensa, aprovechando el período de la pandemia Covid-19 para expandirse en educación. El texto tiene como objetivo demostrar que las políticas de formación en este contexto son expresiones locales de un movimiento global de reforma educativa: el GERM. La difusión viral de estas políticas tuvo un entorno favorable en el contexto de la pandemia, dado el retiro del Estado de la educación pública, para la ampliación de las relaciones entre el sector público y el privado, lo que puede influir mucho en los proyectos de formación docente. O artigo tem como objetivo analisar o processo de padronização curricular imposto pela BNCC e as decorrentes propostas curriculares dessa padronização para os cursos de formação inicial de professores. Muitos desafios estão postos para os projetos de formação docente pós-BNCC, ampliados com a situação de pandemia que determinou um avanço do uso das tecnologias na educação, do ensino remoto e da expansão do ensino híbrido. O setor de produção de plataformas e tecnologias digitais ingressou no campo educacional de modo intenso aproveitando o período da pandemia Covid-19 para se expandir na educação. O texto pretende demonstrar que as políticas de formação nesse contexto são expressões locais de um movimento de reforma educacional global – GERM. A disseminação viral dessas políticas teve no contexto pandêmico um ambiente propício, dada a retirada do Estado da educação pública, para a expansão nas relações entre o público e o privado, o que poderá influenciar sobremaneira os projetos de formação docente. Edições UESB2021-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/891510.22481/praxisedu.v17i46.8915Práxis Educacional; v. 17 n. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52Práxis Educacional; Vol. 17 No. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-522178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915/5832http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHypolito, Álvaro Moreira2021-08-06T01:37:06Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8915Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-08-06T01:37:06Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
Estandarización curricular, estandarización de la formación docente: desafíos de la formación post-BNCC
Curricular and teacher education standardization: challenges of teacher education post BNCC
title Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
spellingShingle Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
Hypolito, Álvaro Moreira
BNCC
Formação Docente
Parcerias Público-privadas
BNCC
Educación del profesorado
Asociaciones Público-Privadas
BNCC
Teacher Education
Public-Private Partnerships
title_short Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
title_full Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
title_fullStr Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
title_full_unstemmed Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
title_sort Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
author Hypolito, Álvaro Moreira
author_facet Hypolito, Álvaro Moreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hypolito, Álvaro Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Formação Docente
Parcerias Público-privadas
BNCC
Educación del profesorado
Asociaciones Público-Privadas
BNCC
Teacher Education
Public-Private Partnerships
topic BNCC
Formação Docente
Parcerias Público-privadas
BNCC
Educación del profesorado
Asociaciones Público-Privadas
BNCC
Teacher Education
Public-Private Partnerships
description The article aims to analyze the curriculum standardization process imposed by the National Learning Standards -BNCC and its resulting curricular proposals for the initial teacher education courses. Many challenges are posed for post-BNCC teacher education projects, amplified by the pandemic situation that determined an advance in the use of technologies in education, remote education and the expansion of blended education. The sector of production of digital platforms and technologies has deeply entered the educational field in an intense way, taking advantage of the period of the Covid- 19 pandemic to expand in education. The text aims to demonstrate that teacher education policies in this context are local expressions of a global educational reform movement - GERM. The viral dissemination of these policies had a propitious environment in the pandemic context, given the absence of the State for public education, and its stimulation for the expansion of relations between the public and the private sector, which may greatly influence teacher education projects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915
10.22481/praxisedu.v17i46.8915
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v17i46.8915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915/5832
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 17 n. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52
Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52
Práxis Educacional; Vol. 17 No. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820386414592