Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915 |
Resumo: | The article aims to analyze the curriculum standardization process imposed by the National Learning Standards -BNCC and its resulting curricular proposals for the initial teacher education courses. Many challenges are posed for post-BNCC teacher education projects, amplified by the pandemic situation that determined an advance in the use of technologies in education, remote education and the expansion of blended education. The sector of production of digital platforms and technologies has deeply entered the educational field in an intense way, taking advantage of the period of the Covid- 19 pandemic to expand in education. The text aims to demonstrate that teacher education policies in this context are local expressions of a global educational reform movement - GERM. The viral dissemination of these policies had a propitious environment in the pandemic context, given the absence of the State for public education, and its stimulation for the expansion of relations between the public and the private sector, which may greatly influence teacher education projects. |
id |
UESB-7_8d2697c2a36b96e0819a4cc1d627eb6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8915 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC Estandarización curricular, estandarización de la formación docente: desafíos de la formación post-BNCC Curricular and teacher education standardization: challenges of teacher education post BNCCBNCCFormação DocenteParcerias Público-privadasBNCCEducación del profesoradoAsociaciones Público-PrivadasBNCCTeacher EducationPublic-Private Partnerships The article aims to analyze the curriculum standardization process imposed by the National Learning Standards -BNCC and its resulting curricular proposals for the initial teacher education courses. Many challenges are posed for post-BNCC teacher education projects, amplified by the pandemic situation that determined an advance in the use of technologies in education, remote education and the expansion of blended education. The sector of production of digital platforms and technologies has deeply entered the educational field in an intense way, taking advantage of the period of the Covid- 19 pandemic to expand in education. The text aims to demonstrate that teacher education policies in this context are local expressions of a global educational reform movement - GERM. The viral dissemination of these policies had a propitious environment in the pandemic context, given the absence of the State for public education, and its stimulation for the expansion of relations between the public and the private sector, which may greatly influence teacher education projects. El artículo tiene como objetivo analizar el proceso de estandarización curricular impuesto por la Base Curricular Común Nacional y las propuestas curriculares resultantes de esta estandarización para los cursos de formación inicial docente. Son muchos los desafíos que se plantean para los proyectos de formación docente post-BNCC, amplificados por la situación de pandemia que determinó un avance en el uso de tecnologías en la educación, la educación remota y la expansión de la educación híbrida. El sector de producción de plataformas y tecnologías digitales ha ingresado al campo educativo de manera intensa, aprovechando el período de la pandemia Covid-19 para expandirse en educación. El texto tiene como objetivo demostrar que las políticas de formación en este contexto son expresiones locales de un movimiento global de reforma educativa: el GERM. La difusión viral de estas políticas tuvo un entorno favorable en el contexto de la pandemia, dado el retiro del Estado de la educación pública, para la ampliación de las relaciones entre el sector público y el privado, lo que puede influir mucho en los proyectos de formación docente. O artigo tem como objetivo analisar o processo de padronização curricular imposto pela BNCC e as decorrentes propostas curriculares dessa padronização para os cursos de formação inicial de professores. Muitos desafios estão postos para os projetos de formação docente pós-BNCC, ampliados com a situação de pandemia que determinou um avanço do uso das tecnologias na educação, do ensino remoto e da expansão do ensino híbrido. O setor de produção de plataformas e tecnologias digitais ingressou no campo educacional de modo intenso aproveitando o período da pandemia Covid-19 para se expandir na educação. O texto pretende demonstrar que as políticas de formação nesse contexto são expressões locais de um movimento de reforma educacional global – GERM. A disseminação viral dessas políticas teve no contexto pandêmico um ambiente propício, dada a retirada do Estado da educação pública, para a expansão nas relações entre o público e o privado, o que poderá influenciar sobremaneira os projetos de formação docente. Edições UESB2021-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/891510.22481/praxisedu.v17i46.8915Práxis Educacional; v. 17 n. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52Práxis Educacional; Vol. 17 No. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-522178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915/5832http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHypolito, Álvaro Moreira2021-08-06T01:37:06Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8915Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-08-06T01:37:06Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC Estandarización curricular, estandarización de la formación docente: desafíos de la formación post-BNCC Curricular and teacher education standardization: challenges of teacher education post BNCC |
title |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC |
spellingShingle |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC Hypolito, Álvaro Moreira BNCC Formação Docente Parcerias Público-privadas BNCC Educación del profesorado Asociaciones Público-Privadas BNCC Teacher Education Public-Private Partnerships |
title_short |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC |
title_full |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC |
title_fullStr |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC |
title_full_unstemmed |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC |
title_sort |
Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC |
author |
Hypolito, Álvaro Moreira |
author_facet |
Hypolito, Álvaro Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hypolito, Álvaro Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC Formação Docente Parcerias Público-privadas BNCC Educación del profesorado Asociaciones Público-Privadas BNCC Teacher Education Public-Private Partnerships |
topic |
BNCC Formação Docente Parcerias Público-privadas BNCC Educación del profesorado Asociaciones Público-Privadas BNCC Teacher Education Public-Private Partnerships |
description |
The article aims to analyze the curriculum standardization process imposed by the National Learning Standards -BNCC and its resulting curricular proposals for the initial teacher education courses. Many challenges are posed for post-BNCC teacher education projects, amplified by the pandemic situation that determined an advance in the use of technologies in education, remote education and the expansion of blended education. The sector of production of digital platforms and technologies has deeply entered the educational field in an intense way, taking advantage of the period of the Covid- 19 pandemic to expand in education. The text aims to demonstrate that teacher education policies in this context are local expressions of a global educational reform movement - GERM. The viral dissemination of these policies had a propitious environment in the pandemic context, given the absence of the State for public education, and its stimulation for the expansion of relations between the public and the private sector, which may greatly influence teacher education projects. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915 10.22481/praxisedu.v17i46.8915 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v17i46.8915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915/5832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 17 n. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52 Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52 Práxis Educacional; Vol. 17 No. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 35-52 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068820386414592 |