Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487 |
Resumo: | The construction of identity refers to a complex process that is analyzed by various disciplines, presenting a series of problematic issues that are approached from different theoretical perspectives, and constantly evolving through a dynamic of permanence, change, continuity, and discontinuity. Based on the above, the objective of this article is to report on some research that has focused on the topic of identity and formation among university students in Mexico, during the decade from 2012 to 2022. Specifically, this article will focus on the formation of identity among university students. Using a qualitative methodology with a documentary approach, it was found that the formation of identity within a university setting is shaped by factors related to professional choice, family involvement, peer participation, and the importance of applying what is learned in the classroom to real work contexts, taking into account individual life histories and professional trajectories. |
id |
UESB-7_a0576cd61a38c7005a6138e7d70e36a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12487 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no MéxicoEstudios sobre identidad y formación de los universitarios en México Studies on identity and formation of university students in MexicoIdentidadeFormaçãoNível superiorEducação terciáriaEducação profissional.IdentidadFormaciónNivel superiorEducación terciariaEducación profesionalIdentityFormationHigher educationhigher education, tertiary education, professional educationThe construction of identity refers to a complex process that is analyzed by various disciplines, presenting a series of problematic issues that are approached from different theoretical perspectives, and constantly evolving through a dynamic of permanence, change, continuity, and discontinuity. Based on the above, the objective of this article is to report on some research that has focused on the topic of identity and formation among university students in Mexico, during the decade from 2012 to 2022. Specifically, this article will focus on the formation of identity among university students. Using a qualitative methodology with a documentary approach, it was found that the formation of identity within a university setting is shaped by factors related to professional choice, family involvement, peer participation, and the importance of applying what is learned in the classroom to real work contexts, taking into account individual life histories and professional trajectories.La construcción de la identidad nos remite a un proceso complejo presentándose como objeto de análisis de diversas disciplinas, desenvolviendo una serie de problemáticas que son abordadas a partir de diferentes perspectivas teóricas, planteándose en una constante construcción, teniendo una dinámica de permanencia cambio, de continuidad y discontinuidad. Con base en lo anterior, el objetivo de este artículo es dar cuenta de algunas investigaciones que han tenido como objeto de estudio el tema de formación e identidad en México durante la década comprendida entre 2012-2022, centrándose en la formación de la identidad de los alumnos universitarios. Mediante una metodología cualitativa de corte documental se encontró que, en el caso de la conformación de la identidad en un espacio universitario ésta está configurada por aspectos relacionados con la elección profesional, la intervención familiar, la participación de los pares y la importancia que tiene llevar los contenidos aprendidos en las aulas a los contextos reales de trabajo, tomando en cuenta la historia de vida y las trayectorias profesionales.A construção da identidade nos remete a um processo complexo, apresentando-se como objeto de análise de diversas disciplinas, desenvolvendo uma série de problemáticas que são abordadas a partir de diferentes perspectivas teóricas, sendo considerada em constante construção, com dinâmicas de permanência, mudança, continuidade e descontinuidade. Com base nisso, o objetivo deste artigo é apresentar algumas pesquisas que tiveram como objeto de estudo o tema da formação e identidade no México durante a década de 2012 a 2022, concentrando-se na formação da identidade dos estudantes universitários. Através de uma metodologia qualitativa de corte documental, descobriu-se que, no caso da conformação da identidade em um ambiente universitário, esta é configurada por aspectos relacionados com a escolha profissional, a intervenção familiar, a participação dos pares e a importância de levar os conteúdos aprendidos em sala de aula para os contextos reais de trabalho, levando em consideração a história de vida e as trajetórias profissionais.Edições UESB2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1248710.22481/praxisedu.v20i51.12487Práxis Educacional; v. 20 n. 51 (2024): Edição 2024 de publicação em fluxo contínuo; e12487Práxis Educacional; Vol. 20 Núm. 51 (2024): Edición 2024 de publicación en flujo continuo; e12487Práxis Educacional; Vol. 20 No. 51 (2024): Streaming Publishing 2024 Edition; e124872178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBengporspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8472https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8473https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8474Copyright (c) 2024 Práxis Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCazales, Zaira Navarrete2024-02-23T19:17:05Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12487Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2024-02-23T19:17:05Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México Estudios sobre identidad y formación de los universitarios en México Studies on identity and formation of university students in Mexico |
title |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México |
spellingShingle |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México Cazales, Zaira Navarrete Identidade Formação Nível superior Educação terciária Educação profissional. Identidad Formación Nivel superior Educación terciaria Educación profesional Identity Formation Higher education higher education, tertiary education, professional education |
title_short |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México |
title_full |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México |
title_fullStr |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México |
title_full_unstemmed |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México |
title_sort |
Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México |
author |
Cazales, Zaira Navarrete |
author_facet |
Cazales, Zaira Navarrete |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cazales, Zaira Navarrete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade Formação Nível superior Educação terciária Educação profissional. Identidad Formación Nivel superior Educación terciaria Educación profesional Identity Formation Higher education higher education, tertiary education, professional education |
topic |
Identidade Formação Nível superior Educação terciária Educação profissional. Identidad Formación Nivel superior Educación terciaria Educación profesional Identity Formation Higher education higher education, tertiary education, professional education |
description |
The construction of identity refers to a complex process that is analyzed by various disciplines, presenting a series of problematic issues that are approached from different theoretical perspectives, and constantly evolving through a dynamic of permanence, change, continuity, and discontinuity. Based on the above, the objective of this article is to report on some research that has focused on the topic of identity and formation among university students in Mexico, during the decade from 2012 to 2022. Specifically, this article will focus on the formation of identity among university students. Using a qualitative methodology with a documentary approach, it was found that the formation of identity within a university setting is shaped by factors related to professional choice, family involvement, peer participation, and the importance of applying what is learned in the classroom to real work contexts, taking into account individual life histories and professional trajectories. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487 10.22481/praxisedu.v20i51.12487 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v20i51.12487 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8472 https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8473 https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 20 n. 51 (2024): Edição 2024 de publicação em fluxo contínuo; e12487 Práxis Educacional; Vol. 20 Núm. 51 (2024): Edición 2024 de publicación en flujo continuo; e12487 Práxis Educacional; Vol. 20 No. 51 (2024): Streaming Publishing 2024 Edition; e12487 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813630439424 |