Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cazales, Zaira Navarrete
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487
Resumo: The construction of identity refers to a complex process that is analyzed by various disciplines, presenting a series of problematic issues that are approached from different theoretical perspectives, and constantly evolving through a dynamic of permanence, change, continuity, and discontinuity. Based on the above, the objective of this article is to report on some research that has focused on the topic of identity and formation among university students in Mexico, during the decade from 2012 to 2022. Specifically, this article will focus on the formation of identity among university students. Using a qualitative methodology with a documentary approach, it was found that the formation of identity within a university setting is shaped by factors related to professional choice, family involvement, peer participation, and the importance of applying what is learned in the classroom to real work contexts, taking into account individual life histories and professional trajectories.
id UESB-7_a0576cd61a38c7005a6138e7d70e36a4
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12487
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Estudos sobre identidade e formação dos universitários no MéxicoEstudios sobre identidad y formación de los universitarios en México Studies on identity and formation of university students in MexicoIdentidadeFormaçãoNível superiorEducação terciáriaEducação profissional.IdentidadFormaciónNivel superiorEducación terciariaEducación profesionalIdentityFormationHigher educationhigher education, tertiary education, professional educationThe construction of identity refers to a complex process that is analyzed by various disciplines, presenting a series of problematic issues that are approached from different theoretical perspectives, and constantly evolving through a dynamic of permanence, change, continuity, and discontinuity. Based on the above, the objective of this article is to report on some research that has focused on the topic of identity and formation among university students in Mexico, during the decade from 2012 to 2022. Specifically, this article will focus on the formation of identity among university students. Using a qualitative methodology with a documentary approach, it was found that the formation of identity within a university setting is shaped by factors related to professional choice, family involvement, peer participation, and the importance of applying what is learned in the classroom to real work contexts, taking into account individual life histories and professional trajectories.La construcción de la identidad nos remite a un proceso complejo presentándose como objeto de análisis de diversas disciplinas, desenvolviendo una serie de problemáticas que son abordadas a partir de diferentes perspectivas teóricas, planteándose en una constante construcción, teniendo una dinámica de permanencia cambio, de continuidad y discontinuidad. Con base en lo anterior, el objetivo de este artículo es dar cuenta de algunas investigaciones que han tenido como objeto de estudio el tema de formación e identidad en México durante la década comprendida entre 2012-2022, centrándose en la formación de la identidad de los alumnos universitarios. Mediante una metodología cualitativa de corte documental se encontró que, en el caso de la conformación de la identidad en un espacio universitario ésta está configurada por aspectos relacionados con la elección profesional, la intervención familiar, la participación de los pares y la importancia que tiene llevar los contenidos aprendidos en las aulas a los contextos reales de trabajo, tomando en cuenta la historia de vida y las trayectorias profesionales.A construção da identidade nos remete a um processo complexo, apresentando-se como objeto de análise de diversas disciplinas, desenvolvendo uma série de problemáticas que são abordadas a partir de diferentes perspectivas teóricas, sendo considerada em constante construção, com dinâmicas de permanência, mudança, continuidade e descontinuidade. Com base nisso, o objetivo deste artigo é apresentar algumas pesquisas que tiveram como objeto de estudo o tema da formação e identidade no México durante a década de 2012 a 2022, concentrando-se na formação da identidade dos estudantes universitários. Através de uma metodologia qualitativa de corte documental, descobriu-se que, no caso da conformação da identidade em um ambiente universitário, esta é configurada por aspectos relacionados com a escolha profissional, a intervenção familiar, a participação dos pares e a importância de levar os conteúdos aprendidos em sala de aula para os contextos reais de trabalho, levando em consideração a história de vida e as trajetórias profissionais.Edições UESB2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1248710.22481/praxisedu.v20i51.12487Práxis Educacional; v. 20 n. 51 (2024): Edição 2024 de publicação em fluxo contínuo; e12487Práxis Educacional; Vol. 20 Núm. 51 (2024): Edición 2024 de publicación en flujo continuo; e12487Práxis Educacional; Vol. 20 No. 51 (2024): Streaming Publishing 2024 Edition; e124872178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBengporspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8472https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8473https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8474Copyright (c) 2024 Práxis Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCazales, Zaira Navarrete2024-02-23T19:17:05Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12487Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2024-02-23T19:17:05Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
Estudios sobre identidad y formación de los universitarios en México
Studies on identity and formation of university students in Mexico
title Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
spellingShingle Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
Cazales, Zaira Navarrete
Identidade
Formação
Nível superior
Educação terciária
Educação profissional.
Identidad
Formación
Nivel superior
Educación terciaria
Educación profesional
Identity
Formation
Higher education
higher education, tertiary education, professional education
title_short Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
title_full Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
title_fullStr Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
title_full_unstemmed Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
title_sort Estudos sobre identidade e formação dos universitários no México
author Cazales, Zaira Navarrete
author_facet Cazales, Zaira Navarrete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cazales, Zaira Navarrete
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Formação
Nível superior
Educação terciária
Educação profissional.
Identidad
Formación
Nivel superior
Educación terciaria
Educación profesional
Identity
Formation
Higher education
higher education, tertiary education, professional education
topic Identidade
Formação
Nível superior
Educação terciária
Educação profissional.
Identidad
Formación
Nivel superior
Educación terciaria
Educación profesional
Identity
Formation
Higher education
higher education, tertiary education, professional education
description The construction of identity refers to a complex process that is analyzed by various disciplines, presenting a series of problematic issues that are approached from different theoretical perspectives, and constantly evolving through a dynamic of permanence, change, continuity, and discontinuity. Based on the above, the objective of this article is to report on some research that has focused on the topic of identity and formation among university students in Mexico, during the decade from 2012 to 2022. Specifically, this article will focus on the formation of identity among university students. Using a qualitative methodology with a documentary approach, it was found that the formation of identity within a university setting is shaped by factors related to professional choice, family involvement, peer participation, and the importance of applying what is learned in the classroom to real work contexts, taking into account individual life histories and professional trajectories.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487
10.22481/praxisedu.v20i51.12487
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v20i51.12487
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8472
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8473
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12487/8474
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 20 n. 51 (2024): Edição 2024 de publicação em fluxo contínuo; e12487
Práxis Educacional; Vol. 20 Núm. 51 (2024): Edición 2024 de publicación en flujo continuo; e12487
Práxis Educacional; Vol. 20 No. 51 (2024): Streaming Publishing 2024 Edition; e12487
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813630439424