EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, André Rodrigues
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Brito, Cristiane de Sousa, dos Santos, José Almir Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7244
Resumo: This research has the aim to analyze the expansion and funding of the Stricto Sensu Graduate, during 2002 and 2018, considering the context of Brazilian regional inequality. The research with qualitative and quantitative approach has like empirical basis the static data of the information system georeferenced of CAPES (GEOCAPES) and of Union Budget Execution. The results indicate expressive expansion movement of the Graduate Course in the country with more accentuated indexes in North and Northeast regions, but also show still there high concentration in the south-southeast axis. About financing stands out the high budget reduction of CAPES from 2014 with substantial implications in maintenance of programs, specially about for financial aid for researchers and students. In summary, it is concluded that without the necessary public funding the regional disparities will be deepen in Brazilian Graduate.
id UESB-7_b05cc1d5fc0354d038b59a20cf21a53e
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7244
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)EXPANSION AND FINANCING OF GRADUATE AND REGIONAL INEQUALITY IN BRAZIL (2002-2018)EXPANSÃO E FINANCIAMENTO DA PÓS-GRADUAÇÃO E DESIGUALDADE REGIONAL NO BRASIL (2002-2018) This research has the aim to analyze the expansion and funding of the Stricto Sensu Graduate, during 2002 and 2018, considering the context of Brazilian regional inequality. The research with qualitative and quantitative approach has like empirical basis the static data of the information system georeferenced of CAPES (GEOCAPES) and of Union Budget Execution. The results indicate expressive expansion movement of the Graduate Course in the country with more accentuated indexes in North and Northeast regions, but also show still there high concentration in the south-southeast axis. About financing stands out the high budget reduction of CAPES from 2014 with substantial implications in maintenance of programs, specially about for financial aid for researchers and students. In summary, it is concluded that without the necessary public funding the regional disparities will be deepen in Brazilian Graduate. El presente estudio tiene como objetivo analizar la expansión y fnanciamineto de la Pos- graduación Stricto Sensu, en el periodo 2002-2018, considerando el contexto de desigualdad regional brasileña. La investigación, tiene un enfoque cuantitativo y cualitativo, como base empírica de los datos estadísticos del Sistema de Informaciones Georreferenciadas de la CAPES (GEOCAPES) y de la Ejecución Presupuestario de la Unión. Los resultados apuntan un movimiento expresivo de expansión de la Pos-graduación en el país, con índices más acentuados en las regiones Norte y Noreste, mas también revelan haber alcanzado una elevada concentración en el eje Sur-Sureste. En relación al financiamiento se destaca una elevada reducción presupestaria de la CAPES, a partir de 2014, con fuertes inplicaciones en la manutención de los Programas, particularmente en relación a los auxilios financieros de invetigadores y estudiantes. En síntesis, se concluye que sin el financiamiento público serán profundizadas las diferencias regionales en la Pos-graduación brasileña. O presente estudo tem como objetivo analisar a expansão e o financiamento da Pós-Graduação Stricto Sensu, no período 2002-2018, considerando o contexto de desigualdade regional brasileira. A pesquisa, com abordagem quali-quantitativa, tem como base empírica os dados estatísticos do Sistema de Informações Georreferenciadas da CAPES (GEOCAPES) e da Execução Orçamentária da União. Os resultados apontam expressivo movimento de expansão da Pós-Graduação no país, com índices mais acentuados nas regiões Norte e Nordeste, mas também revelam ainda haver elevada concentração no eixo sul-sudeste. Em relação ao financiamento, destaca-se a elevada redução orçamentária da CAPES, a partir de 2014, com fortes implicações na manutenção dos Programas, particularmente no que diz respeito aos auxílios financeiros a pesquisadores e estudantes. Em síntese, conclui-se que sem o necessário financiamento público serão aprofundadas as disparidades regionais na Pós-Graduação brasileira. Edições UESB2020-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/724410.22481/praxisedu.v16i41.7244Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 47-71Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 47-71Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 47-712178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7244/5077http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, André RodriguesBrito, Cristiane de Sousados Santos, José Almir Brito2021-03-22T23:22:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7244Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:39Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
EXPANSION AND FINANCING OF GRADUATE AND REGIONAL INEQUALITY IN BRAZIL (2002-2018)
EXPANSÃO E FINANCIAMENTO DA PÓS-GRADUAÇÃO E DESIGUALDADE REGIONAL NO BRASIL (2002-2018)
title EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
spellingShingle EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
Guimarães, André Rodrigues
title_short EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
title_full EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
title_fullStr EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
title_full_unstemmed EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
title_sort EXPANSIÓN Y FINANCIAMENTO DE LA POS-GRADUACIÓN Y DESIGUALDAD REGIONAL EN BRASIL (2002-2018)
author Guimarães, André Rodrigues
author_facet Guimarães, André Rodrigues
Brito, Cristiane de Sousa
dos Santos, José Almir Brito
author_role author
author2 Brito, Cristiane de Sousa
dos Santos, José Almir Brito
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, André Rodrigues
Brito, Cristiane de Sousa
dos Santos, José Almir Brito
description This research has the aim to analyze the expansion and funding of the Stricto Sensu Graduate, during 2002 and 2018, considering the context of Brazilian regional inequality. The research with qualitative and quantitative approach has like empirical basis the static data of the information system georeferenced of CAPES (GEOCAPES) and of Union Budget Execution. The results indicate expressive expansion movement of the Graduate Course in the country with more accentuated indexes in North and Northeast regions, but also show still there high concentration in the south-southeast axis. About financing stands out the high budget reduction of CAPES from 2014 with substantial implications in maintenance of programs, specially about for financial aid for researchers and students. In summary, it is concluded that without the necessary public funding the regional disparities will be deepen in Brazilian Graduate.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7244
10.22481/praxisedu.v16i41.7244
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7244
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i41.7244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7244/5077
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 47-71
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 47-71
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 47-71
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068819750977536