Perfil dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior brasileira antes da lei de reserva de vagas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Luiz Renato Martins da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lacerda, Cristina Broglia Feitosa de, Lizzi, Elisângela Aparecida da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9175
Resumo: The main objective of this research is to map and analyze aspects related to target students in Higher Education, by drawing their profile in 2015. In 2015, the students PAEE in Brazilian Higher Education represented 0.47% of enrollments in general undergraduate courses (INEP, 2015). The vacancy reservation law amended in 2016 (Law nº 13.409) to include people with disabilities now plays a fundamental role in democratizing the admission of these students. The research was quantitative, with a descriptive and exploratory method. Through data analysis, it was possible to describe the special education target students in Brazilian Higher Education, to understand how many and who they are, with regard to race/color and age and. With these data, it was possible to identify bottlenecks and propose the construction of more effective public policies for this public, sometimes kept from education.
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spelling Perfil dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior brasileira antes da lei de reserva de vagasPerfil del alumnado que demanda de la educación especial en la educación superior en brasil antes de la ley de reserva de vacantesProfile of special education target students in higher education in brazil before the law of reservation of vacanciesEducação EspecialEducação SuperiorMatrículasPerfilEducación EspecialEducación SuperiorMatrículasPerfilSpecial EducationHigher EducationEnrollmentProfileThe main objective of this research is to map and analyze aspects related to target students in Higher Education, by drawing their profile in 2015. In 2015, the students PAEE in Brazilian Higher Education represented 0.47% of enrollments in general undergraduate courses (INEP, 2015). The vacancy reservation law amended in 2016 (Law nº 13.409) to include people with disabilities now plays a fundamental role in democratizing the admission of these students. The research was quantitative, with a descriptive and exploratory method. Through data analysis, it was possible to describe the special education target students in Brazilian Higher Education, to understand how many and who they are, with regard to race/color and age and. With these data, it was possible to identify bottlenecks and propose the construction of more effective public policies for this public, sometimes kept from education.O objetivo principal da presente pesquisa é mapear e analisar aspectos relativos aos estudantes público-alvo da Educação Especial (PAEE), sobretudo traçando um perfil destes no ano de 2015. Os estudantes PAEE na Educação Superior brasileira representavam, em 2015, 0,47% em comparação as matrículas no geral nos cursos de graduação (INEP, 2015). A pesquisa foi quantitativa, com método descritivo e exploratório. A lei de reserva de vagas alterada em 2016 (Lei nº 13.409) para contemplar as pessoas com deficiência passa a ter um papel fundamental na democratização do ingresso desses estudantes na Educação Superior. Por meio da análise dos dados, foi possível descrever o PAEE na Educação Superior brasileira, entender quantos e quem são, sobretudo no tocante a raça/cor e idade. Com os dados obtidos na análise realizada, foi possível identificar gargalos e propor a construção de políticas públicas mais efetivas e direcionadas a esse público, por vezes alijado da educação.El objetivo principal de la presente investigación es mapear y analizar aspectos relacionados con alumnado que demanda de la educación especial (PAEE en portugués), sobre todo, delinear su perfil en el año 2015. El alumnado PAEE en la educación superior brasileira representaba, en 2015, el 0,47% de la matrícula de los cursos de graduación (INEP, 2015). La Ley de reserva de vacantes, modificada en 2016 (Ley nº 13.409) para contemplar a las personas con discapacidad pasa a tener un rol fundamental en la democratización del ingreso de este alumnado. La investigación fue cuantitativa, con método descriptivo y exploratorio. Mediante el análisis de los datos fue posible describir el PAEE en la educación superior brasileira, para comprender cuántos y quiénes son, con respecto a raza/color y edad. Con estos datos, fue posible identificar cuellos de botella y elaborar propuestas para la construcción de políticas públicas más efectivas para esta población, a veces ignoradas en la educación.Edições UESB2022-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/917510.22481/praxisedu.v18i49.9175Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e9175Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e9175Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e91752178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9175/6613Copyright (c) 2022 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Luiz Renato Martins daLacerda, Cristina Broglia Feitosa deLizzi, Elisângela Aparecida da Silva2022-04-18T14:35:04Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9175Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2022-04-18T14:35:04Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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