Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
DOI: | 10.22481/praxisedu.v17i48.9010 |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010 |
Resumo: | Accepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions. |
id |
UESB-7_ff98d6bf5e21cb3dc6462e5b7c04fc05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9010 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
spelling |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científicoSupuestos para la preparación de un informe de experiencia como conocimiento científicoAssumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledgeConhecimento científicoMetodologia científicaPesquisa científicaRelato de experiênciaProdução do conhecimentoScientific knowledgeScientific methodologyScientific researchExperience reportKnowledge productionAccepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions. Aceptando la experiencia como punto de partida para el aprendizaje, los manuscritos tipo informe de experiencia permiten la presentación crítica de prácticas y/o intervenciones científicas y/o profesionales. En este sentido, es fundamental que tu escritura garantice su presentación desde una perspectiva académica. Así, este texto tiene como objetivo discutir los supuestos teóricos y estructurantes para la elaboración de informes de experiencias colaborativas para la construcción del conocimiento. Metodológicamente, es un estudio en forma de ensayo académico-científico. El aporte principal proviene de la presentación de un guión para la descripción y crítica reflexiva de la experiencia relatada. Así, se sugiere que el seguimiento del propio informe se componga de cuatro tipos de descripción: informativa, referenciada, dialogada y crítica, según sus elementos y respectiva pregunta facilitadora para la presentación de información. Se entiende que la propuesta contribuirá a la comprensión del relato de experiencias como una modalidad de redacción académica importante para la producción de conocimiento, especialmente para la mejora de las acciones científicas y profesionales.O presente trabalho aborda os pressupostos para o conhecimento científico, cuja modalidade a ser tematizada é o relato de experiência (RE). Este tipo de texto trata de uma vivência que tem relevância para o meio acadêmico ao compreender fenômenos de possibilidades interventivas da área e auxiliar na formação acadêmica, e também na profissional. O objetivo deste artigo é discutir os pressupostos teóricos e estruturantes para elaboração de manuscritos da modalidade RE como construção de conhecimento. Trata-se de estudo no formato de ensaio acadêmico-científico. O roteiro tem como propósito auxiliar na edificação e organização de estudos desta modalidade, que destaca o uso do embasamento científico e reflexão crítica. O mesmo é composto por quatro tipos de descrição: informativa, referenciada, dialogada e crítica; cada qual com seus elementos e respectiva pergunta facilitadora para a descrição da informação. A proposta apresentada tem a possibilidade de ampliar a compreensão do RE, uma vez que há poucas referências que abordam sobre os elementos para a sua construção; bem como melhorar a produção científica, que por sua vez contribui para o progresso do conhecimento. Enfim, a sistematização dos estudos de RE pode implicar na melhoria das ações profissionais e campo das ciências.Edições UESB2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/901010.22481/praxisedu.v17i48.9010Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 60-77Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 60-77Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 60-772178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMussi, Ricardo Fraklin de FreitasFlores, Fabio FernandesAlmeida, Cláudio Bispo de2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9010Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico Supuestos para la preparación de un informe de experiencia como conocimiento científico Assumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledge |
title |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico |
spellingShingle |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas Conhecimento científico Metodologia científica Pesquisa científica Relato de experiência Produção do conhecimento Scientific knowledge Scientific methodology Scientific research Experience report Knowledge production Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas Conhecimento científico Metodologia científica Pesquisa científica Relato de experiência Produção do conhecimento Scientific knowledge Scientific methodology Scientific research Experience report Knowledge production |
title_short |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico |
title_full |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico |
title_fullStr |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico |
title_full_unstemmed |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico |
title_sort |
Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico |
author |
Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas |
author_facet |
Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas Flores, Fabio Fernandes Almeida, Cláudio Bispo de Flores, Fabio Fernandes Almeida, Cláudio Bispo de |
author_role |
author |
author2 |
Flores, Fabio Fernandes Almeida, Cláudio Bispo de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas Flores, Fabio Fernandes Almeida, Cláudio Bispo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento científico Metodologia científica Pesquisa científica Relato de experiência Produção do conhecimento Scientific knowledge Scientific methodology Scientific research Experience report Knowledge production |
topic |
Conhecimento científico Metodologia científica Pesquisa científica Relato de experiência Produção do conhecimento Scientific knowledge Scientific methodology Scientific research Experience report Knowledge production |
description |
Accepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010 10.22481/praxisedu.v17i48.9010 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v17i48.9010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 60-77 Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 60-77 Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 60-77 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1822180385840168960 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22481/praxisedu.v17i48.9010 |