Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Ana Júlia Soares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bastos, Ana Paula Solino, Mota, Maria Danielle Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9900
Resumo: This article aims to identify how the Nature of Biology and Scientific Literacy are presented in two lesson plans developed by a resident licentiate of the Pedagogical Residency Program, Biology subproject. The research is anchored in the qualitative approach from the documental analysis of two class plans for students of the 2nd grade of High School of Basic Education in the remote teaching scenario under the theme Fungi and Plants. In the results, the elements of the Nature of Biology and Scientific Literacy present in the content, objective, methodology, resources and evaluation of the plan were displayed. The plans analyzed demonstrate possibilities of carrying out class propositions with elements of the Nature of Biology, aspects of Scientific Literacy (SL), from actions planned for the understanding of scientific knowledge and its production as a human activity, to broaden the views and actions on the world, in addition to the use of Educational Digital Technologies available for the purpose of optimizing the Teaching of Science/Biology.
id UESB-8_5b903dc8a556db26b0f6553ed5287c4c
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9900
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência PedagógicaApproximations between the nature of Biology and Scientific Literacy in the context of the Pedagogical Residency ProgramPrograma de residência pedagógicaEnsino de biologiaNatureza da biologiaPedagogical residency programBiology teachingNature of biologyThis article aims to identify how the Nature of Biology and Scientific Literacy are presented in two lesson plans developed by a resident licentiate of the Pedagogical Residency Program, Biology subproject. The research is anchored in the qualitative approach from the documental analysis of two class plans for students of the 2nd grade of High School of Basic Education in the remote teaching scenario under the theme Fungi and Plants. In the results, the elements of the Nature of Biology and Scientific Literacy present in the content, objective, methodology, resources and evaluation of the plan were displayed. The plans analyzed demonstrate possibilities of carrying out class propositions with elements of the Nature of Biology, aspects of Scientific Literacy (SL), from actions planned for the understanding of scientific knowledge and its production as a human activity, to broaden the views and actions on the world, in addition to the use of Educational Digital Technologies available for the purpose of optimizing the Teaching of Science/Biology.O presente artigo tem o objetivo de identificar como a Natureza da Biologia e a Alfabetização Científica se apresentam em planos de aulas desenvolvidos por uma licencianda-residente do Programa de Residência Pedagógica subprojeto Biologia. A pesquisa encontra-se ancorada na abordagem qualitativa a partir da análise documental de dois planos de aula para estudantes da 2º série do Ensino Médio da Educação básica no cenário de ensino remoto, sob a temática Fungos e Plantas. Nos resultados foram dispostos os elementos da Natureza da Biologia e da Alfabetização Científica presentes no conteúdo, objetivo, metodologia, recursos e avaliação do plano. Os planos analisados demonstram possibilidades de realizar proposições de aula com elementos da Natureza da Biologia, aspectos da Alfabetização Científica (AC), a partir de ações planejadas para a compreensão do conhecimento científico e da sua produção enquanto atividade humana, com o intuito de ampliar os olhares e atuação sobre o mundo, além do uso das Tecnologias Digitais Educacionais disponíveis com fins de otimizar o Ensino de Ciências/Biologia.Edições UESB2022-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/990010.22481/riduesb.v7i1.9900Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 43-572525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9900/6930Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Ana Júlia SoaresBastos, Ana Paula SolinoMota, Maria Danielle Araújo2022-07-10T23:15:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9900Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-07-10T23:15:39Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
Approximations between the nature of Biology and Scientific Literacy in the context of the Pedagogical Residency Program
title Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
spellingShingle Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
Santana, Ana Júlia Soares
Programa de residência pedagógica
Ensino de biologia
Natureza da biologia
Pedagogical residency program
Biology teaching
Nature of biology
title_short Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
title_full Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
title_fullStr Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
title_full_unstemmed Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
title_sort Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica
author Santana, Ana Júlia Soares
author_facet Santana, Ana Júlia Soares
Bastos, Ana Paula Solino
Mota, Maria Danielle Araújo
author_role author
author2 Bastos, Ana Paula Solino
Mota, Maria Danielle Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Ana Júlia Soares
Bastos, Ana Paula Solino
Mota, Maria Danielle Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Programa de residência pedagógica
Ensino de biologia
Natureza da biologia
Pedagogical residency program
Biology teaching
Nature of biology
topic Programa de residência pedagógica
Ensino de biologia
Natureza da biologia
Pedagogical residency program
Biology teaching
Nature of biology
description This article aims to identify how the Nature of Biology and Scientific Literacy are presented in two lesson plans developed by a resident licentiate of the Pedagogical Residency Program, Biology subproject. The research is anchored in the qualitative approach from the documental analysis of two class plans for students of the 2nd grade of High School of Basic Education in the remote teaching scenario under the theme Fungi and Plants. In the results, the elements of the Nature of Biology and Scientific Literacy present in the content, objective, methodology, resources and evaluation of the plan were displayed. The plans analyzed demonstrate possibilities of carrying out class propositions with elements of the Nature of Biology, aspects of Scientific Literacy (SL), from actions planned for the understanding of scientific knowledge and its production as a human activity, to broaden the views and actions on the world, in addition to the use of Educational Digital Technologies available for the purpose of optimizing the Teaching of Science/Biology.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9900
10.22481/riduesb.v7i1.9900
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9900
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v7i1.9900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9900/6930
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 43-57
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188110217216