Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Júlio
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Azevedo, Glícia, Oliveira, Robson Henrique Antunes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4111
Resumo: Among the pedagogical proposals for teaching argumentation, we highlight the one that understands it as an emancipatory social practice. Within it, overcomes elements of the argumentative discourse and formal aspects of the text prototypically linked to argumentation to focus on social uses, based on dialogicity, reflectivity and criticality axes. That said, the objective of this article is to examine how these axes expand the debate in the studies field of discourse and argumentation, specifically in Elementary School context. The data examined was part of master's degree research that investigates the argumentation teaching through a literacy project. The results reveal that argumentation teaching provides successful experiences, for being support in real argumentation experiences to act and react in front of adversity and, within the situational possibilities, achieve social changes.   
id UESC-1_353cb8eec6458f6646fb15648c8d8695
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4111
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadoraAnálise dialógica no ensino de argumentação emancipadoraAnálise dialógica no ensino de argumentação emancipadoraAmong the pedagogical proposals for teaching argumentation, we highlight the one that understands it as an emancipatory social practice. Within it, overcomes elements of the argumentative discourse and formal aspects of the text prototypically linked to argumentation to focus on social uses, based on dialogicity, reflectivity and criticality axes. That said, the objective of this article is to examine how these axes expand the debate in the studies field of discourse and argumentation, specifically in Elementary School context. The data examined was part of master's degree research that investigates the argumentation teaching through a literacy project. The results reveal that argumentation teaching provides successful experiences, for being support in real argumentation experiences to act and react in front of adversity and, within the situational possibilities, achieve social changes.   Dentro de las propuestas pedagógicas para la enseñanza de la argumentación, destacamos aquella que la comprende como una práctica social emancipadora. En esta perspectiva, se superan los ejercicios de identificación de elementos del discurso argumentativo y aspectos formales del texto vinculado típicamente a la argumentación, para enfocarse en sus usos sociales, fundamentándose en los ejes de la dialogicidad, reflexibilidad y criticidad. Por ende, este artículo tiene como objetivo examinar de qué manera estos ejes amplían la discusión en el campo de estudios del discurso y la argumentación, particularmente en los primeros años de la enseñanza primaria. Este análisis se desarrolla a través de un recorte de datos que aborda la enseñanza de la argumentación mediante un proyecto de alfabetización. Los resultados destacan que esta, se basa en la vivencia de la argumentación para (re)accionar ante adversidades y, dentro de las posibilidades de cada situación, lograr cambios sociales.Entre as propostas pedagógicas para ensino da argumentação, destacamos a que a compreende como uma prática social emancipadora. Nela, superam-se exercícios de identificação de elementos do discurso argumentativo e de aspectos formais do texto prototipicamente vinculado à argumentação para focalizar seus usos sociais, fundamentando-se nos eixos da dialogicidade, reflexibilidade e criticidade. Isso posto, neste artigo, temos o objetivo de examinar de que maneira esses eixos ampliam a discussão sobre o campo de estudos do discurso e da argumentação, especificamente no que tange aos anos iniciais do ensino fundamental. Esse exame se desenvolve por meio de um recorte de dados de uma pesquisa de mestrado que investiga o ensino de argumentação por meio de um projeto de letramento. Os resultados salientam que esse ensino gera experiências exitosas, tendo em vista estar ancorado na vivência da argumentação para (re)agir diante de adversidades e, dentro das possibilidades de cada situação, alcançar mudanças sociais.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2024-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/411110.47369/eidea-24-2-4111Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 24 Núm. 2 (2024); 90-108Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 24 n. 2 (2024); 90-1082237-698410.47369/eidea-24-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4111/2642Copyright (c) 2024 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, JúlioAzevedo, GlíciaOliveira, Robson Henrique Antunes de2024-08-31T20:39:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4111Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-08-31T20:39:51EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
title Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
spellingShingle Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
Araújo, Júlio
title_short Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
title_full Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
title_fullStr Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
title_full_unstemmed Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
title_sort Análise dialógica no ensino de argumentação emancipadora
author Araújo, Júlio
author_facet Araújo, Júlio
Azevedo, Glícia
Oliveira, Robson Henrique Antunes de
author_role author
author2 Azevedo, Glícia
Oliveira, Robson Henrique Antunes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Júlio
Azevedo, Glícia
Oliveira, Robson Henrique Antunes de
description Among the pedagogical proposals for teaching argumentation, we highlight the one that understands it as an emancipatory social practice. Within it, overcomes elements of the argumentative discourse and formal aspects of the text prototypically linked to argumentation to focus on social uses, based on dialogicity, reflectivity and criticality axes. That said, the objective of this article is to examine how these axes expand the debate in the studies field of discourse and argumentation, specifically in Elementary School context. The data examined was part of master's degree research that investigates the argumentation teaching through a literacy project. The results reveal that argumentation teaching provides successful experiences, for being support in real argumentation experiences to act and react in front of adversity and, within the situational possibilities, achieve social changes.   
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4111
10.47369/eidea-24-2-4111
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4111
identifier_str_mv 10.47369/eidea-24-2-4111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4111/2642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 24 Núm. 2 (2024); 90-108
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 24 n. 2 (2024); 90-108
2237-6984
10.47369/eidea-24-2
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433386143744