The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lebler, Cristiane Dall Cortivo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lanes, Luiza Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205
Resumo: Argumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad.
id UESC-1_cb9e1623395487217a45b10bbddd4571
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3205
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essaysLa tríada plan del texto, argumentación y autoría en la escritura de EnemA tríade plano de texto, argumentação e autoria na redação do EnemArgumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad.La argumentación y la autoría son cualidades deseables para textos de todos los géneros. Uno de los factores que favorecen estas características es la planificación macroestructural, también conocida como plan de texto. Teniendo como objeto el análisis de un ensayo Enem 2019, este artículo tiene como objetivo discutir la relación entre el plan de texto, la argumentación y la autoría. Para ello, se movilizarán conceptos de Lingüística Textual y los criterios propuestos por el Inep para la corrección de textos disertativos-argumentativos (BRASIL, 2019; 2020). En cuanto a la metodología, se trata de una investigación bibliográfica de carácter cualitativo. Los resultados mostraron que la nota de redacción 1000 analizada presenta la defensa de un punto de vista sustentado en una argumentación autoral y consistente, bajo la cual se induce un plan de texto, demostrando así que el plan de texto, la argumentación y la autoría constituyen una tríada interdependiente.Argumentação e autoria são qualidades desejáveis a textos de todos os gêneros. Um dos fatores que favorecem essas características é o planejamento macroestrutural, também conhecido como plano de texto (ADAM, 2005; MARQUESI et al, 2019; MARQUESI; ELIAS; CABRAL, 2017). Tendo como objeto a análise de uma redação do Enem 2019, este artigo objetiva discutir a relação entre plano de texto, argumentação e autoria. Para isso, serão mobilizados conceitos da Linguística Textual e os critérios propostos pelo Inep para a correção de textos dissertativo-argumentativos (BRASIL, 2019; 2020). Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa bibliográfica de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que o exemplar de redação nota 1000 analisado apresenta a defesa de um ponto de vista sustentado por uma argumentação autoral e consistente, sob a qual se depreende um plano de texto, comprovando, desse modo, que plano de texto, argumentação e autoria constituem uma tríade interdependente.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/320510.47369/eidea-21-3-3205Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 54Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 542237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205/2215Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLebler, Cristiane Dall CortivoLanes, Luiza Guimarães2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3205Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-05-17T13:38:09.142688EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
La tríada plan del texto, argumentación y autoría en la escritura de Enem
A tríade plano de texto, argumentação e autoria na redação do Enem
title The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
spellingShingle The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
Lebler, Cristiane Dall Cortivo
title_short The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
title_full The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
title_fullStr The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
title_full_unstemmed The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
title_sort The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
author Lebler, Cristiane Dall Cortivo
author_facet Lebler, Cristiane Dall Cortivo
Lanes, Luiza Guimarães
author_role author
author2 Lanes, Luiza Guimarães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lebler, Cristiane Dall Cortivo
Lanes, Luiza Guimarães
description Argumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205
10.47369/eidea-21-3-3205
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205
identifier_str_mv 10.47369/eidea-21-3-3205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205/2215
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 54
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 54
2237-6984
10.47369/eidea-21-3
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1799319037813981184