The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205 |
Resumo: | Argumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad. |
id |
UESC-1_cb9e1623395487217a45b10bbddd4571 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3205 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essaysLa tríada plan del texto, argumentación y autoría en la escritura de EnemA tríade plano de texto, argumentação e autoria na redação do EnemArgumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad.La argumentación y la autoría son cualidades deseables para textos de todos los géneros. Uno de los factores que favorecen estas características es la planificación macroestructural, también conocida como plan de texto. Teniendo como objeto el análisis de un ensayo Enem 2019, este artículo tiene como objetivo discutir la relación entre el plan de texto, la argumentación y la autoría. Para ello, se movilizarán conceptos de Lingüística Textual y los criterios propuestos por el Inep para la corrección de textos disertativos-argumentativos (BRASIL, 2019; 2020). En cuanto a la metodología, se trata de una investigación bibliográfica de carácter cualitativo. Los resultados mostraron que la nota de redacción 1000 analizada presenta la defensa de un punto de vista sustentado en una argumentación autoral y consistente, bajo la cual se induce un plan de texto, demostrando así que el plan de texto, la argumentación y la autoría constituyen una tríada interdependiente.Argumentação e autoria são qualidades desejáveis a textos de todos os gêneros. Um dos fatores que favorecem essas características é o planejamento macroestrutural, também conhecido como plano de texto (ADAM, 2005; MARQUESI et al, 2019; MARQUESI; ELIAS; CABRAL, 2017). Tendo como objeto a análise de uma redação do Enem 2019, este artigo objetiva discutir a relação entre plano de texto, argumentação e autoria. Para isso, serão mobilizados conceitos da Linguística Textual e os critérios propostos pelo Inep para a correção de textos dissertativo-argumentativos (BRASIL, 2019; 2020). Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa bibliográfica de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que o exemplar de redação nota 1000 analisado apresenta a defesa de um ponto de vista sustentado por uma argumentação autoral e consistente, sob a qual se depreende um plano de texto, comprovando, desse modo, que plano de texto, argumentação e autoria constituem uma tríade interdependente.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/320510.47369/eidea-21-3-3205Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 54Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 542237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205/2215Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLebler, Cristiane Dall CortivoLanes, Luiza Guimarães2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3205Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-02-02T22:17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays La tríada plan del texto, argumentación y autoría en la escritura de Enem A tríade plano de texto, argumentação e autoria na redação do Enem |
title |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays |
spellingShingle |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays Lebler, Cristiane Dall Cortivo |
title_short |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays |
title_full |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays |
title_fullStr |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays |
title_full_unstemmed |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays |
title_sort |
The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays |
author |
Lebler, Cristiane Dall Cortivo |
author_facet |
Lebler, Cristiane Dall Cortivo Lanes, Luiza Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Lanes, Luiza Guimarães |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lebler, Cristiane Dall Cortivo Lanes, Luiza Guimarães |
description |
Argumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205 10.47369/eidea-21-3-3205 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-21-3-3205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3205/2215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 54 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 38 - 54 2237-6984 10.47369/eidea-21-3 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433128194048 |