Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Mirian Leila Farias da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mendonça, Simone Cristina, Romano, Patrícia Aparecida Beraldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Muiraquitã (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137
Resumo:  The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009).
id UFAC-1_604194d26629cf4069f17093ae3b1a46
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6137
network_acronym_str UFAC-1
network_name_str Muiraquitã (Online)
repository_id_str
spelling Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro LobatoEnsino de literatura na EJA: um relato de experiência com a contação de histórias, por meio de “Histórias de tia Nastácia”, de Monteiro LobatoEJA. Educação. Leitura. LiteraturaEducation. Reading. Literature. The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009).O artigo relata uma intervenção em uma sala de aula de Educação de Jovens e Adultos (EJA), na Escola “Coronel João Anastácio de Queiroz” (Marabá/PA). Na perspectiva metodológica da pesquisa-ação (THIOLLENT, 1986), realizamos oficinas presenciais de contação de histórias, com Histórias de Tia Nastácia, de Monteiro Lobato (1937), objetivando estudar a formação de leitores, tendo em vista o papel da literatura para a construção dos sujeitos. Ademais, traçamos o perfil da EJA, comentamos desafios e apresentamos alguns resultados. Além da obra literária, foi feita uma pesquisa bibliográfica com os teóricos: Freire (1967, 1983, 1992 e 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) e Cosson (2009).Nepan Editora2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/613710.29327/210932.10.2-13Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 10 n. 2 (2022): Dossiê "EmDependênciasSeculares"2525-59241807-185610.29327/266889.10.2reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137/3937Costa, Mirian Leila Farias daMendonça, Simone Cristina Romano, Patrícia Aparecida Beraldoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-17T16:21:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6137Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2022-12-17T16:21:53Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
Ensino de literatura na EJA: um relato de experiência com a contação de histórias, por meio de “Histórias de tia Nastácia”, de Monteiro Lobato
title Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
spellingShingle Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
Costa, Mirian Leila Farias da
EJA. Educação. Leitura. Literatura
Education. Reading. Literature.
title_short Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
title_full Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
title_fullStr Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
title_full_unstemmed Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
title_sort Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
author Costa, Mirian Leila Farias da
author_facet Costa, Mirian Leila Farias da
Mendonça, Simone Cristina
Romano, Patrícia Aparecida Beraldo
author_role author
author2 Mendonça, Simone Cristina
Romano, Patrícia Aparecida Beraldo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Mirian Leila Farias da
Mendonça, Simone Cristina
Romano, Patrícia Aparecida Beraldo
dc.subject.por.fl_str_mv EJA. Educação. Leitura. Literatura
Education. Reading. Literature.
topic EJA. Educação. Leitura. Literatura
Education. Reading. Literature.
description  The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137
10.29327/210932.10.2-13
url https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137
identifier_str_mv 10.29327/210932.10.2-13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137/3937
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
dc.source.none.fl_str_mv Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 10 n. 2 (2022): Dossiê "EmDependênciasSeculares"
2525-5924
1807-1856
10.29327/266889.10.2
reponame:Muiraquitã (Online)
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Muiraquitã (Online)
collection Muiraquitã (Online)
repository.name.fl_str_mv Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv muiraquita.ppgli@ufac.br
_version_ 1798329507088695296