Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Muiraquitã (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137 |
Resumo: | The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009). |
id |
UFAC-1_604194d26629cf4069f17093ae3b1a46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6137 |
network_acronym_str |
UFAC-1 |
network_name_str |
Muiraquitã (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro LobatoEnsino de literatura na EJA: um relato de experiência com a contação de histórias, por meio de “Histórias de tia Nastácia”, de Monteiro LobatoEJA. Educação. Leitura. LiteraturaEducation. Reading. Literature. The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009).O artigo relata uma intervenção em uma sala de aula de Educação de Jovens e Adultos (EJA), na Escola “Coronel João Anastácio de Queiroz” (Marabá/PA). Na perspectiva metodológica da pesquisa-ação (THIOLLENT, 1986), realizamos oficinas presenciais de contação de histórias, com Histórias de Tia Nastácia, de Monteiro Lobato (1937), objetivando estudar a formação de leitores, tendo em vista o papel da literatura para a construção dos sujeitos. Ademais, traçamos o perfil da EJA, comentamos desafios e apresentamos alguns resultados. Além da obra literária, foi feita uma pesquisa bibliográfica com os teóricos: Freire (1967, 1983, 1992 e 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) e Cosson (2009).Nepan Editora2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/613710.29327/210932.10.2-13Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 10 n. 2 (2022): Dossiê "EmDependênciasSeculares"2525-59241807-185610.29327/266889.10.2reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137/3937Costa, Mirian Leila Farias daMendonça, Simone Cristina Romano, Patrícia Aparecida Beraldoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-17T16:21:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6137Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2022-12-17T16:21:53Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato Ensino de literatura na EJA: um relato de experiência com a contação de histórias, por meio de “Histórias de tia Nastácia”, de Monteiro Lobato |
title |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato |
spellingShingle |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato Costa, Mirian Leila Farias da EJA. Educação. Leitura. Literatura Education. Reading. Literature. |
title_short |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato |
title_full |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato |
title_fullStr |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato |
title_full_unstemmed |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato |
title_sort |
Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato |
author |
Costa, Mirian Leila Farias da |
author_facet |
Costa, Mirian Leila Farias da Mendonça, Simone Cristina Romano, Patrícia Aparecida Beraldo |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Simone Cristina Romano, Patrícia Aparecida Beraldo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Mirian Leila Farias da Mendonça, Simone Cristina Romano, Patrícia Aparecida Beraldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EJA. Educação. Leitura. Literatura Education. Reading. Literature. |
topic |
EJA. Educação. Leitura. Literatura Education. Reading. Literature. |
description |
The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137 10.29327/210932.10.2-13 |
url |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137 |
identifier_str_mv |
10.29327/210932.10.2-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6137/3937 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 10 n. 2 (2022): Dossiê "EmDependênciasSeculares" 2525-5924 1807-1856 10.29327/266889.10.2 reponame:Muiraquitã (Online) instname:Universidade Federal do Acre (UFAC) instacron:UFAC |
instname_str |
Universidade Federal do Acre (UFAC) |
instacron_str |
UFAC |
institution |
UFAC |
reponame_str |
Muiraquitã (Online) |
collection |
Muiraquitã (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC) |
repository.mail.fl_str_mv |
muiraquita.ppgli@ufac.br |
_version_ |
1798329507088695296 |