VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Communitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142 |
Resumo: | Teaching for the deaf students demands theoretical reflections and effective practices that consider their linguistic conditions - Libras as the first language and Portuguese as the second language (BRASIL, 2002; 2005). This article aims to reflect on three fundamental elements for the accomplishment of this teaching: Visuality, Sign language, Prior knowledge. Theoretical approaches are based on researchers interested in themes related to the importance of the use of visual and imagery resources that make sense to the learner, the relevance of bilingual perspective - sign language as the language of instruction and of contact and written Portuguese language as L2 and the consideration that the student takes the prior knowledge to the school context (BAKTHIN, 1990, 1997, 1998; QUADROS, 1997; 2017; FERNANDES, 2006; CAMPELLO, 2007; KOCK, ELIAS, 2007; PEREIRA, 2009; LEBEDEFF, 2010; SANTAELLA, 2012). |
id |
UFAC-2_bb624ac805cc359bf56884350dbdebff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3142 |
network_acronym_str |
UFAC-2 |
network_name_str |
Communitas |
repository_id_str |
|
spelling |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOSVisualidadeLíngua de SinaisConhecimento PrévioConhecimento de mundoTeaching for the deaf students demands theoretical reflections and effective practices that consider their linguistic conditions - Libras as the first language and Portuguese as the second language (BRASIL, 2002; 2005). This article aims to reflect on three fundamental elements for the accomplishment of this teaching: Visuality, Sign language, Prior knowledge. Theoretical approaches are based on researchers interested in themes related to the importance of the use of visual and imagery resources that make sense to the learner, the relevance of bilingual perspective - sign language as the language of instruction and of contact and written Portuguese language as L2 and the consideration that the student takes the prior knowledge to the school context (BAKTHIN, 1990, 1997, 1998; QUADROS, 1997; 2017; FERNANDES, 2006; CAMPELLO, 2007; KOCK, ELIAS, 2007; PEREIRA, 2009; LEBEDEFF, 2010; SANTAELLA, 2012).O ensino para surdos demanda reflexões teóricas e práticas eficazes, partindo-se da condição linguística desses alunos – Libras como L1 e Língua Portuguesa como L2 (BRASIL, 2002; 2005). Este artigo busca refletir sobre três elementos fundamentais para a efetiva realização desse ensino: Visualidade, Língua de sinais, Conhecimento prévio. Para isso, recorre-se a pesquisadores que se debruçam sobre as respectivas temáticas referentes à importância do uso de recursos visuais e imagéticos, à importância da perspectiva bilíngue - língua de sinais como língua de instrução e de contato do aprendiz surdo e Língua Portuguesa escrita - e à consideração sobre o conhecimento que o aluno surdo traz para o contexto escolar (BAKTHIN, 1990, 1997, 1998; QUADROS, 1997; 2017; FERNANDES, 2006; CAMPELLO, 2007; KOCK, ELIAS, 2007; PEREIRA, 2009; LEBEDEFF, 2010; SANTAELLA, 2012).Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142Communitas; v. 4 n. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 312-326Communitas; Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 312-326Revista Communitas; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 312-3262526-5970reponame:Communitasinstname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142/2217Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITASinfo:eu-repo/semantics/openAccess Cruz, Osilene Maria de Sá e Silva daDa Silva Pinheiro, Viviane2020-06-11T12:05:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3142Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITASPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITAS/oairevistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br2526-59702526-5970opendoar:2020-06-11T12:05:06Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
title |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
spellingShingle |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS Cruz, Osilene Maria de Sá e Silva da Visualidade Língua de Sinais Conhecimento Prévio Conhecimento de mundo |
title_short |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
title_full |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
title_fullStr |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
title_full_unstemmed |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
title_sort |
VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS |
author |
Cruz, Osilene Maria de Sá e Silva da |
author_facet |
Cruz, Osilene Maria de Sá e Silva da Da Silva Pinheiro, Viviane |
author_role |
author |
author2 |
Da Silva Pinheiro, Viviane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Osilene Maria de Sá e Silva da Da Silva Pinheiro, Viviane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visualidade Língua de Sinais Conhecimento Prévio Conhecimento de mundo |
topic |
Visualidade Língua de Sinais Conhecimento Prévio Conhecimento de mundo |
description |
Teaching for the deaf students demands theoretical reflections and effective practices that consider their linguistic conditions - Libras as the first language and Portuguese as the second language (BRASIL, 2002; 2005). This article aims to reflect on three fundamental elements for the accomplishment of this teaching: Visuality, Sign language, Prior knowledge. Theoretical approaches are based on researchers interested in themes related to the importance of the use of visual and imagery resources that make sense to the learner, the relevance of bilingual perspective - sign language as the language of instruction and of contact and written Portuguese language as L2 and the consideration that the student takes the prior knowledge to the school context (BAKTHIN, 1990, 1997, 1998; QUADROS, 1997; 2017; FERNANDES, 2006; CAMPELLO, 2007; KOCK, ELIAS, 2007; PEREIRA, 2009; LEBEDEFF, 2010; SANTAELLA, 2012). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142 |
url |
https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142/2217 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITAS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVISTA COMMUNITAS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Communitas; v. 4 n. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 312-326 Communitas; Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 312-326 Revista Communitas; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO; 312-326 2526-5970 reponame:Communitas instname:Universidade Federal do Acre (UFAC) instacron:UFAC |
instname_str |
Universidade Federal do Acre (UFAC) |
instacron_str |
UFAC |
institution |
UFAC |
reponame_str |
Communitas |
collection |
Communitas |
repository.name.fl_str_mv |
Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br |
_version_ |
1798313222999113728 |