Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Gilmar Teodozio
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453
Resumo: Having in mind the difficulties presented by a vast amount of students in visualizing the elements of geometric solids and consequently the comprehension since mathematical content and also teachers’ difficulties in make available that visualization and conclude this content just in time, efficiently and in a satisfactory way to comply with the high school program and, searching to attend well the teaching-learning binomial, this work proposes an alternative at knowledge construction about geometric solids, approaching them: prisms, cylinders, cone and sphere, together to give students comparative parameters. For this purpose, a table is useful, which fulfilling will make, firstly, teacher and/or student use material resources and/or computational tools to construct each solid, in possession of these constructions, in a second moment, they are able to visualize better the elements of the solids, and in a third moment, they can develop for each solid, formulas that provide diagonals, areas for the bases, side areas, full areas and, finally, volumes. As we know, it is necessary previous knowledge in these formulas development, so we offer, with this purpose, the opportunity of review contents, as: Pythagorean theorem, flat surfaces areas, similar triangles, among others. In addition to that, approaches new matters such as: Cavalieri’s principle, variations from Pappus theorem and even it presents a notion of limits.
id UFAL_1b81c0e2de26c1de9e8dc097a252bf9e
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2453
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricosSimilarities and differences between the main geometric solidsMatemática – Estudo ensinoGeometria espacial – Ensino e aprendizagemGeometria sólida - ApresentaçãoMathematics - Teaching and StudyGeometry - Teaching and learningSolid geometry - PresentationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAHaving in mind the difficulties presented by a vast amount of students in visualizing the elements of geometric solids and consequently the comprehension since mathematical content and also teachers’ difficulties in make available that visualization and conclude this content just in time, efficiently and in a satisfactory way to comply with the high school program and, searching to attend well the teaching-learning binomial, this work proposes an alternative at knowledge construction about geometric solids, approaching them: prisms, cylinders, cone and sphere, together to give students comparative parameters. For this purpose, a table is useful, which fulfilling will make, firstly, teacher and/or student use material resources and/or computational tools to construct each solid, in possession of these constructions, in a second moment, they are able to visualize better the elements of the solids, and in a third moment, they can develop for each solid, formulas that provide diagonals, areas for the bases, side areas, full areas and, finally, volumes. As we know, it is necessary previous knowledge in these formulas development, so we offer, with this purpose, the opportunity of review contents, as: Pythagorean theorem, flat surfaces areas, similar triangles, among others. In addition to that, approaches new matters such as: Cavalieri’s principle, variations from Pappus theorem and even it presents a notion of limits.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTendo em vista as dificuldades apresentadas por grande parte dos alunos em relação a visualização dos elementos dos sólidos geométricos e consequentemente a compreensão deste conteúdo matemático e também as dificuldades dos colegas professores em disponibilizar essa visualização e conseguir concluir este conteúdo em tempo hábil, com eficiência e de maneira satisfatória a cumprir com a ementa deste conteúdo do ensino médio e, buscando atender bem o binômio ensino – aprendizagem, propomos neste trabalho uma boa alternativa de construir o conhecimento sobre sólidos geométricos, abordando os sólidos: Prismas, pirâmides, cilindro, cone e esfera, conjuntamente, para que o aluno possa ter parâmetros comparativos. Para tal, usaremos uma tabela, onde seu preenchimento, fará, em um primeiro momento professor e/ou alunos se utilizam de recursos materiais e/ou ferramentas computacionais para construir cada sólido, e de posse destas construções poderem, em um segundo momento, visualizar melhor os elementos que fazem parte destes sólidos, e em um terceiro momento, desenvolverem para cada sólido as fórmulas que fornecem diagonais, áreas das bases, áreas laterais, áreas totais e por fim os volumes. Como sabemos que, no desenvolvimento destas fórmulas, é necessário conhecimentos prévios, oferecemos assim, com essa proposta, a oportunidade de: revisar conteúdos como: Teorema de Pitágoras, áreas de figuras planas, semelhança de triângulos, entre outros, além de abordar também temas novos como: o princípio de Cavaliere, utilizar variantes do teorema de Pappus e ainda apresentar uma noção de limites.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFALSilva, Marcio Henrique Batista dahttp://lattes.cnpq.br/1793022542224560Barbosa, Isnaldo Isaachttp://lattes.cnpq.br/8346517003296057Santos, José Ivan da Silvahttp://lattes.cnpq.br/2077457129310194Silva, Gilmar Teodozio2018-02-05T17:24:23Z2018-01-302018-02-05T17:24:23Z2016-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Gilmar Teodizio. Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-12-04T20:14:13Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2453Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-12-04T20:14:13Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
Similarities and differences between the main geometric solids
title Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
spellingShingle Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
Silva, Gilmar Teodozio
Matemática – Estudo ensino
Geometria espacial – Ensino e aprendizagem
Geometria sólida - Apresentação
Mathematics - Teaching and Study
Geometry - Teaching and learning
Solid geometry - Presentation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
title_full Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
title_fullStr Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
title_full_unstemmed Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
title_sort Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
author Silva, Gilmar Teodozio
author_facet Silva, Gilmar Teodozio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marcio Henrique Batista da
http://lattes.cnpq.br/1793022542224560
Barbosa, Isnaldo Isaac
http://lattes.cnpq.br/8346517003296057
Santos, José Ivan da Silva
http://lattes.cnpq.br/2077457129310194
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Gilmar Teodozio
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática – Estudo ensino
Geometria espacial – Ensino e aprendizagem
Geometria sólida - Apresentação
Mathematics - Teaching and Study
Geometry - Teaching and learning
Solid geometry - Presentation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Matemática – Estudo ensino
Geometria espacial – Ensino e aprendizagem
Geometria sólida - Apresentação
Mathematics - Teaching and Study
Geometry - Teaching and learning
Solid geometry - Presentation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Having in mind the difficulties presented by a vast amount of students in visualizing the elements of geometric solids and consequently the comprehension since mathematical content and also teachers’ difficulties in make available that visualization and conclude this content just in time, efficiently and in a satisfactory way to comply with the high school program and, searching to attend well the teaching-learning binomial, this work proposes an alternative at knowledge construction about geometric solids, approaching them: prisms, cylinders, cone and sphere, together to give students comparative parameters. For this purpose, a table is useful, which fulfilling will make, firstly, teacher and/or student use material resources and/or computational tools to construct each solid, in possession of these constructions, in a second moment, they are able to visualize better the elements of the solids, and in a third moment, they can develop for each solid, formulas that provide diagonals, areas for the bases, side areas, full areas and, finally, volumes. As we know, it is necessary previous knowledge in these formulas development, so we offer, with this purpose, the opportunity of review contents, as: Pythagorean theorem, flat surfaces areas, similar triangles, among others. In addition to that, approaches new matters such as: Cavalieri’s principle, variations from Pappus theorem and even it presents a notion of limits.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-31
2018-02-05T17:24:23Z
2018-01-30
2018-02-05T17:24:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Gilmar Teodizio. Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453
identifier_str_mv SILVA, Gilmar Teodizio. Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233744361193472