Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453 |
Resumo: | Having in mind the difficulties presented by a vast amount of students in visualizing the elements of geometric solids and consequently the comprehension since mathematical content and also teachers’ difficulties in make available that visualization and conclude this content just in time, efficiently and in a satisfactory way to comply with the high school program and, searching to attend well the teaching-learning binomial, this work proposes an alternative at knowledge construction about geometric solids, approaching them: prisms, cylinders, cone and sphere, together to give students comparative parameters. For this purpose, a table is useful, which fulfilling will make, firstly, teacher and/or student use material resources and/or computational tools to construct each solid, in possession of these constructions, in a second moment, they are able to visualize better the elements of the solids, and in a third moment, they can develop for each solid, formulas that provide diagonals, areas for the bases, side areas, full areas and, finally, volumes. As we know, it is necessary previous knowledge in these formulas development, so we offer, with this purpose, the opportunity of review contents, as: Pythagorean theorem, flat surfaces areas, similar triangles, among others. In addition to that, approaches new matters such as: Cavalieri’s principle, variations from Pappus theorem and even it presents a notion of limits. |
id |
UFAL_1b81c0e2de26c1de9e8dc097a252bf9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2453 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricosSimilarities and differences between the main geometric solidsMatemática – Estudo ensinoGeometria espacial – Ensino e aprendizagemGeometria sólida - ApresentaçãoMathematics - Teaching and StudyGeometry - Teaching and learningSolid geometry - PresentationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAHaving in mind the difficulties presented by a vast amount of students in visualizing the elements of geometric solids and consequently the comprehension since mathematical content and also teachers’ difficulties in make available that visualization and conclude this content just in time, efficiently and in a satisfactory way to comply with the high school program and, searching to attend well the teaching-learning binomial, this work proposes an alternative at knowledge construction about geometric solids, approaching them: prisms, cylinders, cone and sphere, together to give students comparative parameters. For this purpose, a table is useful, which fulfilling will make, firstly, teacher and/or student use material resources and/or computational tools to construct each solid, in possession of these constructions, in a second moment, they are able to visualize better the elements of the solids, and in a third moment, they can develop for each solid, formulas that provide diagonals, areas for the bases, side areas, full areas and, finally, volumes. As we know, it is necessary previous knowledge in these formulas development, so we offer, with this purpose, the opportunity of review contents, as: Pythagorean theorem, flat surfaces areas, similar triangles, among others. In addition to that, approaches new matters such as: Cavalieri’s principle, variations from Pappus theorem and even it presents a notion of limits.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTendo em vista as dificuldades apresentadas por grande parte dos alunos em relação a visualização dos elementos dos sólidos geométricos e consequentemente a compreensão deste conteúdo matemático e também as dificuldades dos colegas professores em disponibilizar essa visualização e conseguir concluir este conteúdo em tempo hábil, com eficiência e de maneira satisfatória a cumprir com a ementa deste conteúdo do ensino médio e, buscando atender bem o binômio ensino – aprendizagem, propomos neste trabalho uma boa alternativa de construir o conhecimento sobre sólidos geométricos, abordando os sólidos: Prismas, pirâmides, cilindro, cone e esfera, conjuntamente, para que o aluno possa ter parâmetros comparativos. Para tal, usaremos uma tabela, onde seu preenchimento, fará, em um primeiro momento professor e/ou alunos se utilizam de recursos materiais e/ou ferramentas computacionais para construir cada sólido, e de posse destas construções poderem, em um segundo momento, visualizar melhor os elementos que fazem parte destes sólidos, e em um terceiro momento, desenvolverem para cada sólido as fórmulas que fornecem diagonais, áreas das bases, áreas laterais, áreas totais e por fim os volumes. Como sabemos que, no desenvolvimento destas fórmulas, é necessário conhecimentos prévios, oferecemos assim, com essa proposta, a oportunidade de: revisar conteúdos como: Teorema de Pitágoras, áreas de figuras planas, semelhança de triângulos, entre outros, além de abordar também temas novos como: o princípio de Cavaliere, utilizar variantes do teorema de Pappus e ainda apresentar uma noção de limites.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFALSilva, Marcio Henrique Batista dahttp://lattes.cnpq.br/1793022542224560Barbosa, Isnaldo Isaachttp://lattes.cnpq.br/8346517003296057Santos, José Ivan da Silvahttp://lattes.cnpq.br/2077457129310194Silva, Gilmar Teodozio2018-02-05T17:24:23Z2018-01-302018-02-05T17:24:23Z2016-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Gilmar Teodizio. Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-12-04T20:14:13Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2453Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-12-04T20:14:13Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos Similarities and differences between the main geometric solids |
title |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos |
spellingShingle |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos Silva, Gilmar Teodozio Matemática – Estudo ensino Geometria espacial – Ensino e aprendizagem Geometria sólida - Apresentação Mathematics - Teaching and Study Geometry - Teaching and learning Solid geometry - Presentation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos |
title_full |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos |
title_fullStr |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos |
title_full_unstemmed |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos |
title_sort |
Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos |
author |
Silva, Gilmar Teodozio |
author_facet |
Silva, Gilmar Teodozio |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Marcio Henrique Batista da http://lattes.cnpq.br/1793022542224560 Barbosa, Isnaldo Isaac http://lattes.cnpq.br/8346517003296057 Santos, José Ivan da Silva http://lattes.cnpq.br/2077457129310194 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Gilmar Teodozio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática – Estudo ensino Geometria espacial – Ensino e aprendizagem Geometria sólida - Apresentação Mathematics - Teaching and Study Geometry - Teaching and learning Solid geometry - Presentation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Matemática – Estudo ensino Geometria espacial – Ensino e aprendizagem Geometria sólida - Apresentação Mathematics - Teaching and Study Geometry - Teaching and learning Solid geometry - Presentation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Having in mind the difficulties presented by a vast amount of students in visualizing the elements of geometric solids and consequently the comprehension since mathematical content and also teachers’ difficulties in make available that visualization and conclude this content just in time, efficiently and in a satisfactory way to comply with the high school program and, searching to attend well the teaching-learning binomial, this work proposes an alternative at knowledge construction about geometric solids, approaching them: prisms, cylinders, cone and sphere, together to give students comparative parameters. For this purpose, a table is useful, which fulfilling will make, firstly, teacher and/or student use material resources and/or computational tools to construct each solid, in possession of these constructions, in a second moment, they are able to visualize better the elements of the solids, and in a third moment, they can develop for each solid, formulas that provide diagonals, areas for the bases, side areas, full areas and, finally, volumes. As we know, it is necessary previous knowledge in these formulas development, so we offer, with this purpose, the opportunity of review contents, as: Pythagorean theorem, flat surfaces areas, similar triangles, among others. In addition to that, approaches new matters such as: Cavalieri’s principle, variations from Pappus theorem and even it presents a notion of limits. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-31 2018-02-05T17:24:23Z 2018-01-30 2018-02-05T17:24:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Gilmar Teodizio. Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453 |
identifier_str_mv |
SILVA, Gilmar Teodizio. Semelhanças e diferenças entre os principais sólidos geométricos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2453 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233744361193472 |