As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6795 |
Resumo: | This research aims to understand the singularities of the training of daycare teachers. Early childhood education is an initial stage in the schooling process of children in its multiple dimensions. We emphasize the historical process of teacher training, the knowledge and skills applicable to daycare teachers, who contribute to the construction of their professional identity and the training of children. The research was carried out with a group of eight teachers from the municipality of Mata Grande-AL. It presents the methodology with a qualitative approach in which questionnaires about the profiles of teachers and focus groups were used, in order to identify the formation of teachers, perceiving through their speeches how they understand the specifics of their work, how they organize pedagogical practices and list of working conditions. From the research we analyzed the laws and guidelines of education and the changes in the field of Early Childhood Education, the data analysis shows us the discontinuity of the requirements of teacher education in the speeches and pedagogical actions of teachers. The daycare teacher is still hired without specific training, contributing to the lack of professional appreciation, alarming issues that collaborate significantly to rethink and promote better teacher training policies capable of critical changes in the daycare center. |
id |
UFAL_ba97d3ddb1d9bebcd462495f8d6dacff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6795 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
4648 |
spelling |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – ALEducação infantilFormação docenteProfessor de crecheMata Grande - AlagoasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMThis research aims to understand the singularities of the training of daycare teachers. Early childhood education is an initial stage in the schooling process of children in its multiple dimensions. We emphasize the historical process of teacher training, the knowledge and skills applicable to daycare teachers, who contribute to the construction of their professional identity and the training of children. The research was carried out with a group of eight teachers from the municipality of Mata Grande-AL. It presents the methodology with a qualitative approach in which questionnaires about the profiles of teachers and focus groups were used, in order to identify the formation of teachers, perceiving through their speeches how they understand the specifics of their work, how they organize pedagogical practices and list of working conditions. From the research we analyzed the laws and guidelines of education and the changes in the field of Early Childhood Education, the data analysis shows us the discontinuity of the requirements of teacher education in the speeches and pedagogical actions of teachers. The daycare teacher is still hired without specific training, contributing to the lack of professional appreciation, alarming issues that collaborate significantly to rethink and promote better teacher training policies capable of critical changes in the daycare center.Esta pesquisa tem como objetivo compreender as singularidades da formação dos professores de creche. A Educação Infantil é uma etapa inicial do processo de escolarização das crianças em suas múltiplas dimensões. Enfatizamos o processo histórico da formação docente, os saberes e competências cabíveis aos professores de creche, que contribuem para a construção de sua identidade profissional e a formação das crianças. A pesquisa foi realizada com grupo de oito professoras do município de Mata Grande-AL. Apresenta a metodologia com enfoque qualitativo em que foram utilizados questionários sobre os perfis das professoras e grupos focais, com o objetivo de identificar a formação dos professores, percebendo através de suas falas como compreendem as especificidades do seu trabalho, como organizam as práticas pedagógicas e a relação das condições de trabalho. A partir da pesquisa analisamos as leis e diretrizes da educação e as mudanças no campo da Educação Infantil, a análise dos dados nos apresenta a descontinuidade dos requisitos da formação docente nos discursos e ações pedagógicas das professoras. O professor de creche ainda é contratado sem formação específica, contribuindo com a falta de valorização profissional, questões alarmantes que colaboram significamente para repensar e promover melhores políticas de formação de professores capaz de transformações críticas no âmbito da creche.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALBarbalho, José Ivamilson Silvahttp://lattes.cnpq.br/5624008859123566Bastos, Ana Paula SolinoAlmeida, Giseliane MedeirosSilva, Maria Gilvânia Graça2020-03-10T14:16:19Z2020-03-102020-03-10T14:16:19Z2019-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Maria Gilvânia Graça da. As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL. 2020. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6795porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-03T15:13:36Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6795Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:46482021-09-03T15:13:36Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
title |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
spellingShingle |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL Silva, Maria Gilvânia Graça Educação infantil Formação docente Professor de creche Mata Grande - Alagoas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
title_full |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
title_fullStr |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
title_full_unstemmed |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
title_sort |
As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL |
author |
Silva, Maria Gilvânia Graça |
author_facet |
Silva, Maria Gilvânia Graça |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barbalho, José Ivamilson Silva http://lattes.cnpq.br/5624008859123566 Bastos, Ana Paula Solino Almeida, Giseliane Medeiros |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Gilvânia Graça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Formação docente Professor de creche Mata Grande - Alagoas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
topic |
Educação infantil Formação docente Professor de creche Mata Grande - Alagoas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This research aims to understand the singularities of the training of daycare teachers. Early childhood education is an initial stage in the schooling process of children in its multiple dimensions. We emphasize the historical process of teacher training, the knowledge and skills applicable to daycare teachers, who contribute to the construction of their professional identity and the training of children. The research was carried out with a group of eight teachers from the municipality of Mata Grande-AL. It presents the methodology with a qualitative approach in which questionnaires about the profiles of teachers and focus groups were used, in order to identify the formation of teachers, perceiving through their speeches how they understand the specifics of their work, how they organize pedagogical practices and list of working conditions. From the research we analyzed the laws and guidelines of education and the changes in the field of Early Childhood Education, the data analysis shows us the discontinuity of the requirements of teacher education in the speeches and pedagogical actions of teachers. The daycare teacher is still hired without specific training, contributing to the lack of professional appreciation, alarming issues that collaborate significantly to rethink and promote better teacher training policies capable of critical changes in the daycare center. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-05 2020-03-10T14:16:19Z 2020-03-10 2020-03-10T14:16:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Maria Gilvânia Graça da. As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL. 2020. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6795 |
identifier_str_mv |
SILVA, Maria Gilvânia Graça da. As singularidades da formação dos professores de creche do município de Mata Grande – AL. 2020. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1817557398428057600 |