A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7887 |
Resumo: | Introduction: The search for culinary preparations that are easier to prepare and consume has increased over time, giving way to ultra-processed preparations, as in addition to being easy to access and consume, they have the cheapest economic factor for the Brazilian population. Digital media are increasingly present in the lives of teenagers, forming part of their daily lives and becoming an indispensable accessory for the continuation and evolution of life. Knowing this, it is important to observe how these media outlets influence the behaviors of these adolescents, such as eating behaviors. Objective: To analyze how contemporary media vehicles can impact the diet of teenagers living in Amazonas. Method: This is a narrative review on how advertising for ultra-processed foods influences adolescents' food choices through a narrative review. Result: The article is categorized into the following topics: The influence of the media on adolescents' eating habits: a critical analysis; Contextual factors in the influence of media on adolescent eating: a comprehensive analysis; Health consequences: a cautious analysis; Limitations in combating the influence of the media on adolescents’ diet: challenges and reflections. Conclusion: there is a substantial influence of the media on the consumption of ultra-processed foods by adolescentes, including in the Amazon region. |
id |
UFAM-1_01e7e1b439d93eb993b9b11a34d74c3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7887 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentesMídia AudiovisualAdolescenteMeios de Comunicação de MassaSaúde do AdolescenteModalidades AlimentaresCIENCIAS DA SAUDE: NUTRIÇÃOComunicação de massa e adolescentesAdolescentes - NutriçãoIntroduction: The search for culinary preparations that are easier to prepare and consume has increased over time, giving way to ultra-processed preparations, as in addition to being easy to access and consume, they have the cheapest economic factor for the Brazilian population. Digital media are increasingly present in the lives of teenagers, forming part of their daily lives and becoming an indispensable accessory for the continuation and evolution of life. Knowing this, it is important to observe how these media outlets influence the behaviors of these adolescents, such as eating behaviors. Objective: To analyze how contemporary media vehicles can impact the diet of teenagers living in Amazonas. Method: This is a narrative review on how advertising for ultra-processed foods influences adolescents' food choices through a narrative review. Result: The article is categorized into the following topics: The influence of the media on adolescents' eating habits: a critical analysis; Contextual factors in the influence of media on adolescent eating: a comprehensive analysis; Health consequences: a cautious analysis; Limitations in combating the influence of the media on adolescents’ diet: challenges and reflections. Conclusion: there is a substantial influence of the media on the consumption of ultra-processed foods by adolescentes, including in the Amazon region.Introdução: A busca por preparações culinárias mais fáceis de se preparar e de consumir, aumentou com o passar do tempo, dando espaço para as preparações ultraprocessadas, pois além de fácil acesso e consumo, possui o fator econômico mais barato para a população brasileira. Os meios de comunicação digitais estão cada vez mais presente na vida dos adolescentes, fazendo parte do seu cotidiano e se tornando um acessório indispensável para a continuação e evolução da vida. Sabendo disso, é importante observar de que forma esses veículos de mídia influenciam os comportamentos desses adolescentes, como os comportamentos alimentares. Objetivo: Analisar de que forma os veículos de mídia contemporâneos podem impactar a alimentação de adolescentes residentes no Amazonas. Método: Trata-se de uma revisão narrativa sobre como a publicidade de alimentos ultraprocessados influencia as escolhas alimentares dos adolescentes por meio de uma revisão narrativa. Resultado: O artigo está categorizado nos seguintes tópicos: A influência da mídia na alimentação de adolescentes: uma análise crítica; Fatores contextuais na influência da mídia na alimentação de adolescentes: uma análise abrangente; Consequências para a saúde: uma análise cautelosa; Limitações no combate à influência da mídia na alimentação de adolescentes: desafios e reflexões. Conclusão: há uma influência substancial da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes, inclusive na região Amazônica.3SimBrasilISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)Coari (AM)Nutrição - Bacharelado - CoariVieira, Regina Coeli da Silvahttp://lattes.cnpq.br/5340174687450301Lima, Verena Silvahttp://lattes.cnpq.br/6200574292123162Grijó, Edilene LimaSuarez, Tayna Ofelia FreitasLima, Luitgard Clayre Gabriel Carvalho deSilva, Ruan Wilky Oliveira da2024-10-02T13:00:11Z2024-10-02T13:00:11Z2024-01-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7887porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-10-02T13:04:23Zoai:localhost:prefix/7887Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-10-02T13:04:23Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
title |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
spellingShingle |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes Silva, Ruan Wilky Oliveira da Mídia Audiovisual Adolescente Meios de Comunicação de Massa Saúde do Adolescente Modalidades Alimentares CIENCIAS DA SAUDE: NUTRIÇÃO Comunicação de massa e adolescentes Adolescentes - Nutrição |
title_short |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
title_full |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
title_fullStr |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
title_full_unstemmed |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
title_sort |
A influência da mídia no consumo de alimentos ultraprocessados por adolescentes |
author |
Silva, Ruan Wilky Oliveira da |
author_facet |
Silva, Ruan Wilky Oliveira da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vieira, Regina Coeli da Silva http://lattes.cnpq.br/5340174687450301 Lima, Verena Silva http://lattes.cnpq.br/6200574292123162 Grijó, Edilene Lima Suarez, Tayna Ofelia Freitas Lima, Luitgard Clayre Gabriel Carvalho de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ruan Wilky Oliveira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia Audiovisual Adolescente Meios de Comunicação de Massa Saúde do Adolescente Modalidades Alimentares CIENCIAS DA SAUDE: NUTRIÇÃO Comunicação de massa e adolescentes Adolescentes - Nutrição |
topic |
Mídia Audiovisual Adolescente Meios de Comunicação de Massa Saúde do Adolescente Modalidades Alimentares CIENCIAS DA SAUDE: NUTRIÇÃO Comunicação de massa e adolescentes Adolescentes - Nutrição |
description |
Introduction: The search for culinary preparations that are easier to prepare and consume has increased over time, giving way to ultra-processed preparations, as in addition to being easy to access and consume, they have the cheapest economic factor for the Brazilian population. Digital media are increasingly present in the lives of teenagers, forming part of their daily lives and becoming an indispensable accessory for the continuation and evolution of life. Knowing this, it is important to observe how these media outlets influence the behaviors of these adolescents, such as eating behaviors. Objective: To analyze how contemporary media vehicles can impact the diet of teenagers living in Amazonas. Method: This is a narrative review on how advertising for ultra-processed foods influences adolescents' food choices through a narrative review. Result: The article is categorized into the following topics: The influence of the media on adolescents' eating habits: a critical analysis; Contextual factors in the influence of media on adolescent eating: a comprehensive analysis; Health consequences: a cautious analysis; Limitations in combating the influence of the media on adolescents’ diet: challenges and reflections. Conclusion: there is a substantial influence of the media on the consumption of ultra-processed foods by adolescentes, including in the Amazon region. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-10-02T13:00:11Z 2024-10-02T13:00:11Z 2024-01-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7887 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7887 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari (AM) Nutrição - Bacharelado - Coari |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari (AM) Nutrição - Bacharelado - Coari |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274255641542656 |