Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Daiane dos Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192
Resumo: The present work entitled "Formative Experiences in the Supervised Internships of the Pedagogy Course", with the central objective of narrating the experiences in the Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, having as specific objectives: to identify the purposes of the internships in Early Childhood Education and Initial Years for the formation of the pedagogue; write the activities developed in schools; analyze the teaching experiences that marked my formation in the internship. The methodology used in the research is the autobiographical approach, based on the reports and narratives of the experiences that marked my formation in the internship. From this context, I describe my reflections based on my reports and remembrance of these experiences in the process of training the Pedagogy course at Campus Vale do Rio Madeira. We conclude that the spaces of supervised internships are essential in the formation of the teaching profession, considering that there is immersion in the teaching context (observation, participation, elaboration of lesson plans and teaching), knowledge and reflection of the problems and action movements (projects) to contribute with schools, fields of internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education
id UFAM-1_35e15c0ef39da53ed07081deb8b8bd3f
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7192
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de PedagogiaEducação InfantilAnos IniciaisFormação do pedagogoEstágio SupervisionadoCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOProfessores de educação infantilEducação infantilPedagogos - FormaçãoPedagogos - Estudo e ensino (Estágio)The present work entitled "Formative Experiences in the Supervised Internships of the Pedagogy Course", with the central objective of narrating the experiences in the Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, having as specific objectives: to identify the purposes of the internships in Early Childhood Education and Initial Years for the formation of the pedagogue; write the activities developed in schools; analyze the teaching experiences that marked my formation in the internship. The methodology used in the research is the autobiographical approach, based on the reports and narratives of the experiences that marked my formation in the internship. From this context, I describe my reflections based on my reports and remembrance of these experiences in the process of training the Pedagogy course at Campus Vale do Rio Madeira. We conclude that the spaces of supervised internships are essential in the formation of the teaching profession, considering that there is immersion in the teaching context (observation, participation, elaboration of lesson plans and teaching), knowledge and reflection of the problems and action movements (projects) to contribute with schools, fields of internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary EducationO presente trabalho intitulado “Experiências Formativas nos Estágios Supervisionado do Curso de Pedagogia “,tem como objetivo central de narrar as vivências nos estágios Supervisionado na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, com objetivos específicos: identificar as finalidades dos estágios na educação Infantil e Anos Iniciais para a formação do pedagogo; escrever as atividades desenvolvidas nas escolas; analisar as experiências docentes que marcaram minha formação no estágio. A metodologia utilizada na pesquisa é a abordagem autobiográfica, a partir dos relatórios e das narrativas das experiências que marcaram minha formação no estágio. A partir deste contexto, apresento minhas reflexões tendo como base meus relatórios e rememoração destas experiências no processo de formação do curso de Pedagogia do Campus Vale do Rio Madeira. Concluo que os espaços dos estágios supervisionados são essenciais na formação da profissão docente, considerando que há imersão no contexto da docência (observação, participação, elaboração de planos de aula e docência) conhecimento e reflexão das problemáticas e movimentos de ação (projetos) para contribuir com as escolas, campos dos estágios na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental.1NãoBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáBatista, Eliane Regina Martinshttp://lattes.cnpq.br/6865614032821482Alves, Maria Isabel AlonsoNogueira, Elexandra VinhorkCarvalho, Daiane dos Santos2023-12-06T11:37:24Z2023-12-06T11:37:24Z2023-07-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-12-06T11:38:17Zoai:localhost:prefix/7192Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-12-06T11:38:17Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
title Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
spellingShingle Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
Carvalho, Daiane dos Santos
Educação Infantil
Anos Iniciais
Formação do pedagogo
Estágio Supervisionado
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores de educação infantil
Educação infantil
Pedagogos - Formação
Pedagogos - Estudo e ensino (Estágio)
title_short Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
title_full Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
title_fullStr Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
title_full_unstemmed Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
title_sort Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
author Carvalho, Daiane dos Santos
author_facet Carvalho, Daiane dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Batista, Eliane Regina Martins
http://lattes.cnpq.br/6865614032821482
Alves, Maria Isabel Alonso
Nogueira, Elexandra Vinhork
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Daiane dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Anos Iniciais
Formação do pedagogo
Estágio Supervisionado
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores de educação infantil
Educação infantil
Pedagogos - Formação
Pedagogos - Estudo e ensino (Estágio)
topic Educação Infantil
Anos Iniciais
Formação do pedagogo
Estágio Supervisionado
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores de educação infantil
Educação infantil
Pedagogos - Formação
Pedagogos - Estudo e ensino (Estágio)
description The present work entitled "Formative Experiences in the Supervised Internships of the Pedagogy Course", with the central objective of narrating the experiences in the Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, having as specific objectives: to identify the purposes of the internships in Early Childhood Education and Initial Years for the formation of the pedagogue; write the activities developed in schools; analyze the teaching experiences that marked my formation in the internship. The methodology used in the research is the autobiographical approach, based on the reports and narratives of the experiences that marked my formation in the internship. From this context, I describe my reflections based on my reports and remembrance of these experiences in the process of training the Pedagogy course at Campus Vale do Rio Madeira. We conclude that the spaces of supervised internships are essential in the formation of the teaching profession, considering that there is immersion in the teaching context (observation, participation, elaboration of lesson plans and teaching), knowledge and reflection of the problems and action movements (projects) to contribute with schools, fields of internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06T11:37:24Z
2023-12-06T11:37:24Z
2023-07-16
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063926710272