Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259 |
Resumo: | This article presents a study on the analysis of the employees' perception of the Endomarketing practices used by a company in the Manaus Industrial Complex. The methodology used was qualitative research whose data were collected from interviews with a semi-structured script with 5 employees. The technique used to interpret the individuals' discourses was content analysis. In this context, the results show that the company emphasizes the importance of clarity in the interpretation of endomarketing by employees and the need for effective strategies for its implementation, also highlighting the crucial role of internal communication in organizations. In addition, it should be noted that the suggestions of the study participants can enrich endomarketing and internal communication. The importance of flexible and adaptive approaches to strengthen organizational culture and employee engagement is highlighted. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further deepening in the field of endomarketing and internal communication. |
id |
UFAM-1_7a494aabf929c648963a7a45d069d323 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7259 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de ManausEndomarketing: a case study in a company in the Manaus Industrial HubEndomarketing: un estudio de caso en una empresa del Polo Industrial de ManausEndomarketingComunicação internaMarketing internoComunicação corporativaCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIAMarketing - AdministraçãoPessoal da área de marketingThis article presents a study on the analysis of the employees' perception of the Endomarketing practices used by a company in the Manaus Industrial Complex. The methodology used was qualitative research whose data were collected from interviews with a semi-structured script with 5 employees. The technique used to interpret the individuals' discourses was content analysis. In this context, the results show that the company emphasizes the importance of clarity in the interpretation of endomarketing by employees and the need for effective strategies for its implementation, also highlighting the crucial role of internal communication in organizations. In addition, it should be noted that the suggestions of the study participants can enrich endomarketing and internal communication. The importance of flexible and adaptive approaches to strengthen organizational culture and employee engagement is highlighted. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further deepening in the field of endomarketing and internal communication.Este artigo apresenta um estudo sobre a análise da percepção dos colaboradores sobre as práticas de Endomarketing utilizadas por uma empresa do Polo Industrial de Manaus. A metodologia utilizada foi uma pesquisa de natureza qualitativa cujos dados foram coletados a partir de entrevista com roteiro semiestruturado junto a 5 funcionários. A técnica utilizada para interpretação dos discursos dos indivíduos foi a análise de conteúdo. Diante desse contexto os resultados demonstram que a empresa enfatiza a importância da clareza na interpretação do endomarketing pelos colaboradores e a necessidade de estratégias eficazes para sua implementação, destacando também o papel crucial da comunicação interna nas organizações. Além disso, salienta-se que as sugestões dos participantes do estudo podem enriquecer o endomarketing e a comunicação interna. Ressalta-se a importância de abordagens flexíveis e adaptativas para fortalecer a cultura organizacional e o engajamento dos colaboradores. As práticas de endomarketing analisadas neste estudo poderão servir como referências para novos aprofundamentos no âmbito do endomarketing e comunicação interna.4SimBrasilFES - Faculdade de Estudos SociaisManaus (AM)Administração - Bacharelado - ManausSouza Júnior, Armando Araújo dehttp://lattes.cnpq.br/4819744809032210Moraes, Ana Flávia de Moraeshttp://lattes.cnpq.br/2425311272367708Mendes, Sérgio Augusto Torreshttp://lattes.cnpq.br/3186562137690788Campos Neto, Raimundo Ribeiro2024-01-08T00:13:58Z2024-01-08T00:13:58Z2023-10-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-01-08T00:14:56Zoai:localhost:prefix/7259Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-01-08T00:14:56Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus Endomarketing: a case study in a company in the Manaus Industrial Hub Endomarketing: un estudio de caso en una empresa del Polo Industrial de Manaus |
title |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus |
spellingShingle |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus Campos Neto, Raimundo Ribeiro Endomarketing Comunicação interna Marketing interno Comunicação corporativa CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIA Marketing - Administração Pessoal da área de marketing |
title_short |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus |
title_full |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus |
title_fullStr |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus |
title_full_unstemmed |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus |
title_sort |
Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus |
author |
Campos Neto, Raimundo Ribeiro |
author_facet |
Campos Neto, Raimundo Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza Júnior, Armando Araújo de http://lattes.cnpq.br/4819744809032210 Moraes, Ana Flávia de Moraes http://lattes.cnpq.br/2425311272367708 Mendes, Sérgio Augusto Torres http://lattes.cnpq.br/3186562137690788 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos Neto, Raimundo Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Endomarketing Comunicação interna Marketing interno Comunicação corporativa CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIA Marketing - Administração Pessoal da área de marketing |
topic |
Endomarketing Comunicação interna Marketing interno Comunicação corporativa CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIA Marketing - Administração Pessoal da área de marketing |
description |
This article presents a study on the analysis of the employees' perception of the Endomarketing practices used by a company in the Manaus Industrial Complex. The methodology used was qualitative research whose data were collected from interviews with a semi-structured script with 5 employees. The technique used to interpret the individuals' discourses was content analysis. In this context, the results show that the company emphasizes the importance of clarity in the interpretation of endomarketing by employees and the need for effective strategies for its implementation, also highlighting the crucial role of internal communication in organizations. In addition, it should be noted that the suggestions of the study participants can enrich endomarketing and internal communication. The importance of flexible and adaptive approaches to strengthen organizational culture and employee engagement is highlighted. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further deepening in the field of endomarketing and internal communication. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-04 2024-01-08T00:13:58Z 2024-01-08T00:13:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Administração - Bacharelado - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Administração - Bacharelado - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274324694466560 |