Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos Neto, Raimundo Ribeiro
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259
Resumo: This article presents a study on the analysis of the employees' perception of the Endomarketing practices used by a company in the Manaus Industrial Complex. The methodology used was qualitative research whose data were collected from interviews with a semi-structured script with 5 employees. The technique used to interpret the individuals' discourses was content analysis. In this context, the results show that the company emphasizes the importance of clarity in the interpretation of endomarketing by employees and the need for effective strategies for its implementation, also highlighting the crucial role of internal communication in organizations. In addition, it should be noted that the suggestions of the study participants can enrich endomarketing and internal communication. The importance of flexible and adaptive approaches to strengthen organizational culture and employee engagement is highlighted. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further deepening in the field of endomarketing and internal communication.
id UFAM-1_7a494aabf929c648963a7a45d069d323
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7259
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de ManausEndomarketing: a case study in a company in the Manaus Industrial HubEndomarketing: un estudio de caso en una empresa del Polo Industrial de ManausEndomarketingComunicação internaMarketing internoComunicação corporativaCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIAMarketing - AdministraçãoPessoal da área de marketingThis article presents a study on the analysis of the employees' perception of the Endomarketing practices used by a company in the Manaus Industrial Complex. The methodology used was qualitative research whose data were collected from interviews with a semi-structured script with 5 employees. The technique used to interpret the individuals' discourses was content analysis. In this context, the results show that the company emphasizes the importance of clarity in the interpretation of endomarketing by employees and the need for effective strategies for its implementation, also highlighting the crucial role of internal communication in organizations. In addition, it should be noted that the suggestions of the study participants can enrich endomarketing and internal communication. The importance of flexible and adaptive approaches to strengthen organizational culture and employee engagement is highlighted. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further deepening in the field of endomarketing and internal communication.Este artigo apresenta um estudo sobre a análise da percepção dos colaboradores sobre as práticas de Endomarketing utilizadas por uma empresa do Polo Industrial de Manaus. A metodologia utilizada foi uma pesquisa de natureza qualitativa cujos dados foram coletados a partir de entrevista com roteiro semiestruturado junto a 5 funcionários. A técnica utilizada para interpretação dos discursos dos indivíduos foi a análise de conteúdo. Diante desse contexto os resultados demonstram que a empresa enfatiza a importância da clareza na interpretação do endomarketing pelos colaboradores e a necessidade de estratégias eficazes para sua implementação, destacando também o papel crucial da comunicação interna nas organizações. Além disso, salienta-se que as sugestões dos participantes do estudo podem enriquecer o endomarketing e a comunicação interna. Ressalta-se a importância de abordagens flexíveis e adaptativas para fortalecer a cultura organizacional e o engajamento dos colaboradores. As práticas de endomarketing analisadas neste estudo poderão servir como referências para novos aprofundamentos no âmbito do endomarketing e comunicação interna.4SimBrasilFES - Faculdade de Estudos SociaisManaus (AM)Administração - Bacharelado - ManausSouza Júnior, Armando Araújo dehttp://lattes.cnpq.br/4819744809032210Moraes, Ana Flávia de Moraeshttp://lattes.cnpq.br/2425311272367708Mendes, Sérgio Augusto Torreshttp://lattes.cnpq.br/3186562137690788Campos Neto, Raimundo Ribeiro2024-01-08T00:13:58Z2024-01-08T00:13:58Z2023-10-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-01-08T00:14:56Zoai:localhost:prefix/7259Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-01-08T00:14:56Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
Endomarketing: a case study in a company in the Manaus Industrial Hub
Endomarketing: un estudio de caso en una empresa del Polo Industrial de Manaus
title Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
spellingShingle Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
Campos Neto, Raimundo Ribeiro
Endomarketing
Comunicação interna
Marketing interno
Comunicação corporativa
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIA
Marketing - Administração
Pessoal da área de marketing
title_short Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
title_full Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
title_fullStr Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
title_full_unstemmed Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
title_sort Endomarketing: um estudo de caso em uma empresa do Polo Industrial de Manaus
author Campos Neto, Raimundo Ribeiro
author_facet Campos Neto, Raimundo Ribeiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza Júnior, Armando Araújo de
http://lattes.cnpq.br/4819744809032210
Moraes, Ana Flávia de Moraes
http://lattes.cnpq.br/2425311272367708
Mendes, Sérgio Augusto Torres
http://lattes.cnpq.br/3186562137690788
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos Neto, Raimundo Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Endomarketing
Comunicação interna
Marketing interno
Comunicação corporativa
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIA
Marketing - Administração
Pessoal da área de marketing
topic Endomarketing
Comunicação interna
Marketing interno
Comunicação corporativa
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO: ADMINISTRACAO DE EMPRESAS: MERCADOLOGIA
Marketing - Administração
Pessoal da área de marketing
description This article presents a study on the analysis of the employees' perception of the Endomarketing practices used by a company in the Manaus Industrial Complex. The methodology used was qualitative research whose data were collected from interviews with a semi-structured script with 5 employees. The technique used to interpret the individuals' discourses was content analysis. In this context, the results show that the company emphasizes the importance of clarity in the interpretation of endomarketing by employees and the need for effective strategies for its implementation, also highlighting the crucial role of internal communication in organizations. In addition, it should be noted that the suggestions of the study participants can enrich endomarketing and internal communication. The importance of flexible and adaptive approaches to strengthen organizational culture and employee engagement is highlighted. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further deepening in the field of endomarketing and internal communication.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-04
2024-01-08T00:13:58Z
2024-01-08T00:13:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FES - Faculdade de Estudos Sociais
Manaus (AM)
Administração - Bacharelado - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FES - Faculdade de Estudos Sociais
Manaus (AM)
Administração - Bacharelado - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274324694466560