Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Diego Gomes da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285
Resumo: This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession.
id UFAM-1_7e2fb971ab93f0f4d2ac03bccf81a8be
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6285
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM(Des)valorização docenteMal-estarBem-estarEducaçãoHumaitá - AMCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEscolas publicasInterior do AmazonasAmazonasPrática docenteThis Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession.O presente Trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvido no âmbito do Curso de Pedagogia da UFAM/IEAA, onde buscou-se analisar sentimentos de (des)valorização docente na rede pública municipal de Humaitá/AM a partir da problemática: Como se sentem os professores/as do município de Humaitá - AM frente a profissão docente? Neste sentido, de modo geral, buscou-se analisar os sentimentos de (des)valorização docente dos professores/as da rede pública municipal de Humaitá/AM que atuam nos Anos Iniciais do ensino Fundamental. A abordagem metodológica utilizada na realização desta pesquisa teve o viés qualitativo em educação com caráter exploratório e interpretativo. Para o levantamento de dados foi utilizado questionário semiestruturado. O questionário foi respondido pelos/as professores/as em tempo oportuno, garantindo o distanciamento social por causa da COVID-19 que ainda encontra-se presente em nosso meio. Com relação aos resultados alcançados, verificou-se que o sentimento de (des)valorização evidenciado pelos/as professores/as é subjetivo e está ligado aos conceitos de bem e mal estar docente na perspectiva de Rebolo e Bueno (2014). A pesquisa constatou que nenhum dos professores/as participantes do estudo indicam estar plenamente satisfeitos/as com a profissão.4Criação de Vídeos interativosSimSite fora do arBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá - AMPedagogia - Licenciatura - HumaitáAlves, Maria Isabel Alonsohttp://lattes.cnpq.br/1157608326062043Scaramuzza, Genivaldo FróisAlencar, Simone de OliveiraCosta, Diego Gomes da2022-09-14T18:59:58Z2022-09-142022-09-14T18:59:58Z2022-09-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-14T19:00:55Zoai:localhost:prefix/6285Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-14T19:00:55Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
spellingShingle Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
Costa, Diego Gomes da
(Des)valorização docente
Mal-estar
Bem-estar
Educação
Humaitá - AM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Escolas publicas
Interior do Amazonas
Amazonas
Prática docente
title_short Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_full Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_fullStr Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_full_unstemmed Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_sort Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
author Costa, Diego Gomes da
author_facet Costa, Diego Gomes da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alves, Maria Isabel Alonso
http://lattes.cnpq.br/1157608326062043
Scaramuzza, Genivaldo Fróis
Alencar, Simone de Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Diego Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv (Des)valorização docente
Mal-estar
Bem-estar
Educação
Humaitá - AM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Escolas publicas
Interior do Amazonas
Amazonas
Prática docente
topic (Des)valorização docente
Mal-estar
Bem-estar
Educação
Humaitá - AM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Escolas publicas
Interior do Amazonas
Amazonas
Prática docente
description This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-14T18:59:58Z
2022-09-14
2022-09-14T18:59:58Z
2022-09-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá - AM
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá - AM
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061058655518720