Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 |
Resumo: | This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession. |
id |
UFAM-1_7e2fb971ab93f0f4d2ac03bccf81a8be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6285 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM(Des)valorização docenteMal-estarBem-estarEducaçãoHumaitá - AMCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEscolas publicasInterior do AmazonasAmazonasPrática docenteThis Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession.O presente Trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvido no âmbito do Curso de Pedagogia da UFAM/IEAA, onde buscou-se analisar sentimentos de (des)valorização docente na rede pública municipal de Humaitá/AM a partir da problemática: Como se sentem os professores/as do município de Humaitá - AM frente a profissão docente? Neste sentido, de modo geral, buscou-se analisar os sentimentos de (des)valorização docente dos professores/as da rede pública municipal de Humaitá/AM que atuam nos Anos Iniciais do ensino Fundamental. A abordagem metodológica utilizada na realização desta pesquisa teve o viés qualitativo em educação com caráter exploratório e interpretativo. Para o levantamento de dados foi utilizado questionário semiestruturado. O questionário foi respondido pelos/as professores/as em tempo oportuno, garantindo o distanciamento social por causa da COVID-19 que ainda encontra-se presente em nosso meio. Com relação aos resultados alcançados, verificou-se que o sentimento de (des)valorização evidenciado pelos/as professores/as é subjetivo e está ligado aos conceitos de bem e mal estar docente na perspectiva de Rebolo e Bueno (2014). A pesquisa constatou que nenhum dos professores/as participantes do estudo indicam estar plenamente satisfeitos/as com a profissão.4Criação de Vídeos interativosSimSite fora do arBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá - AMPedagogia - Licenciatura - HumaitáAlves, Maria Isabel Alonsohttp://lattes.cnpq.br/1157608326062043Scaramuzza, Genivaldo FróisAlencar, Simone de OliveiraCosta, Diego Gomes da2022-09-14T18:59:58Z2022-09-142022-09-14T18:59:58Z2022-09-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-14T19:00:55Zoai:localhost:prefix/6285Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-14T19:00:55Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
spellingShingle |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM Costa, Diego Gomes da (Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente |
title_short |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_full |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_fullStr |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_full_unstemmed |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_sort |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
author |
Costa, Diego Gomes da |
author_facet |
Costa, Diego Gomes da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alves, Maria Isabel Alonso http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 Scaramuzza, Genivaldo Fróis Alencar, Simone de Oliveira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Diego Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
(Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente |
topic |
(Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente |
description |
This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-14T18:59:58Z 2022-09-14 2022-09-14T18:59:58Z 2022-09-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá - AM Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá - AM Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061058655518720 |