Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Polyana Costa da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lindoso, Diogo Henrique de Araújo, Sena, Graciema Silva de
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197
Resumo: Regarding the teaching of mathematics, the use of augmented reality accessed through a mobile device presents itself as a rich source of studies related to the teaching of geometry. Thus, this work aims to use an augmented reality application called "Solids RA" as a tool to assist in 3D geometric visualization. Therefore, this work focuses in demonstrate that the use of a technological tool can significantly contribute to the teaching and learning process of high school students. To carry out the work, a lesson plan was developed with a set of activities for teaching geometry that aimed to increase students' visualization and understanding skills using the application. The activities were applied in a 1st-year high school class at a public school in Manaus-AM. To validate the results of the research, a qualitative approach was used, with observation of the students during the activities, analysis of students' responses to the proposed activities, analysis of students' creations in the application, and interviews. The data obtained indicate that the activities carried out using augmented reality through the Solids RA application positively contributed to the development of students' visualization skills. Thus, this work concludes that Solids AR can be used as a support tool for the development of dynamic and attractive class scripts that involve concepts of geometric visualization.
id UFAM-1_a144b1243366d4154a30f8601825afcf
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7197
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Ensino da Geometria aplicada a realidade 3DGeometria 1Geometry 1Metodologias Ativas 2Active Methodologies 2Sólidos RA 3Solids RA 3CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICARegarding the teaching of mathematics, the use of augmented reality accessed through a mobile device presents itself as a rich source of studies related to the teaching of geometry. Thus, this work aims to use an augmented reality application called "Solids RA" as a tool to assist in 3D geometric visualization. Therefore, this work focuses in demonstrate that the use of a technological tool can significantly contribute to the teaching and learning process of high school students. To carry out the work, a lesson plan was developed with a set of activities for teaching geometry that aimed to increase students' visualization and understanding skills using the application. The activities were applied in a 1st-year high school class at a public school in Manaus-AM. To validate the results of the research, a qualitative approach was used, with observation of the students during the activities, analysis of students' responses to the proposed activities, analysis of students' creations in the application, and interviews. The data obtained indicate that the activities carried out using augmented reality through the Solids RA application positively contributed to the development of students' visualization skills. Thus, this work concludes that Solids AR can be used as a support tool for the development of dynamic and attractive class scripts that involve concepts of geometric visualization.Com base no que diz respeito ao ensino da matemática, o uso da realidade aumentada acessada por meio de um dispositivo móvel se apresenta como uma rica fonte de estudos em relação ao ensino de geometria. Com isso, este trabalho busca utilizar um aplicativo de realidade aumentada chamado Sólidos RA, como ferramenta para auxiliar a visualização geométrica em 3D. Portanto, este trabalho tem como objetivo demonstrar que o uso de uma ferramenta tecnológica pode contribuir significativamente no processo de ensino-aprendizagem dos alunos do ensino médio. Para a realização do trabalho, foi elaborado um plano de aula com um conjunto de atividades para o ensino de geometria que visam aumentar as habilidades de visualização e compreensão dos alunos utilizando o aplicativo. As atividades foram aplicadas em uma turma do 1º ano do Ensino Médio, em uma Escola Pública de Manaus-AM. Para validar os resultados da pesquisa, utilizou-se uma abordagem qualitativa, com observação dos alunos durante a realização das atividades, análise das respostas dos alunos às atividades propostas, análise das criações dos alunos no aplicativo e entrevistas. Os dados obtidos indicam que as atividades realizadas com o uso da realidade aumentada por meio do aplicativo Sólidos RA contribuíram positivamente para o desenvolvimento das habilidades de visualização dos alunos. Assim, este trabalho conclui que o Sólidos RA pode ser utilizado como ferramenta de apoio para a elaboração de roteiros de classes dinâmicas e atrativas que envolvam conceitos de visualização geométrica.5SimBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Manaus (AM)Especialização em Ensino de Matemática no Ensino MédioMafra, Agnes Cristina Oliveirahttp://buscatextual.http://lattes.cnpq.br/6868423702339380Morera, Dimas MartinezOliveira, Disney Douglas de LimaSilva, Polyana Costa daLindoso, Diogo Henrique de AraújoSena, Graciema Silva de2023-12-06T15:48:28Z2023-12-06T15:48:28Z2023-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-12-06T15:51:45Zoai:localhost:prefix/7197Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-12-06T15:51:45Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
title Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
spellingShingle Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
Silva, Polyana Costa da
Geometria 1
Geometry 1
Metodologias Ativas 2
Active Methodologies 2
Sólidos RA 3
Solids RA 3
CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA
title_short Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
title_full Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
title_fullStr Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
title_full_unstemmed Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
title_sort Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
author Silva, Polyana Costa da
author_facet Silva, Polyana Costa da
Lindoso, Diogo Henrique de Araújo
Sena, Graciema Silva de
author_role author
author2 Lindoso, Diogo Henrique de Araújo
Sena, Graciema Silva de
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mafra, Agnes Cristina Oliveira
http://buscatextual.http://lattes.cnpq.br/6868423702339380
Morera, Dimas Martinez
Oliveira, Disney Douglas de Lima
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Polyana Costa da
Lindoso, Diogo Henrique de Araújo
Sena, Graciema Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria 1
Geometry 1
Metodologias Ativas 2
Active Methodologies 2
Sólidos RA 3
Solids RA 3
CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA
topic Geometria 1
Geometry 1
Metodologias Ativas 2
Active Methodologies 2
Sólidos RA 3
Solids RA 3
CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA
description Regarding the teaching of mathematics, the use of augmented reality accessed through a mobile device presents itself as a rich source of studies related to the teaching of geometry. Thus, this work aims to use an augmented reality application called "Solids RA" as a tool to assist in 3D geometric visualization. Therefore, this work focuses in demonstrate that the use of a technological tool can significantly contribute to the teaching and learning process of high school students. To carry out the work, a lesson plan was developed with a set of activities for teaching geometry that aimed to increase students' visualization and understanding skills using the application. The activities were applied in a 1st-year high school class at a public school in Manaus-AM. To validate the results of the research, a qualitative approach was used, with observation of the students during the activities, analysis of students' responses to the proposed activities, analysis of students' creations in the application, and interviews. The data obtained indicate that the activities carried out using augmented reality through the Solids RA application positively contributed to the development of students' visualization skills. Thus, this work concludes that Solids AR can be used as a support tool for the development of dynamic and attractive class scripts that involve concepts of geometric visualization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06T15:48:28Z
2023-12-06T15:48:28Z
2023-04-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Manaus (AM)
Especialização em Ensino de Matemática no Ensino Médio
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Manaus (AM)
Especialização em Ensino de Matemática no Ensino Médio
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063816609792