Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391 |
Resumo: | This research is located in Applied Linguistics field and deals with the evaluation of deaf students. Learning assessment has been a broad field of research with different perspectives, aiming a more specialized angle applying a qualitative nature. The study intent to reflect about evaluation and the literacy assessment in the deaf education context. The specific objectives demonstrate how teachers of the deaf students apply assessment tools for teaching Brazilian Sign Language “Libras” as L1, list instruments that are proposed and used in the deaf evaluation. The research methodology is based on qualitative research (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) and the case study method (YIN, 2001). The research context was applied at the Augusto Carneiro dos Santos State School, as research instruments questionnaires were used, with five participants between teachers and school students, the data analysis applied was proposed by Bardin (2011). The results achieved are that the evaluation is in constant alternation, in view of the results it is concluded that the evaluation must be more specific, that the instruments used need alterations. In addition, the research should be continuous and the literacy assessment in languages must be more explored and researched. |
id |
UFAM-1_a2fe2631f57e1eaf712c7d0a2d70fc47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6391 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de ManausAvaliaçãoLibrasLetramento em AvaliaçãoLINGUISTICA, LETRAS E ARTESLingua brasileira de sinaisThis research is located in Applied Linguistics field and deals with the evaluation of deaf students. Learning assessment has been a broad field of research with different perspectives, aiming a more specialized angle applying a qualitative nature. The study intent to reflect about evaluation and the literacy assessment in the deaf education context. The specific objectives demonstrate how teachers of the deaf students apply assessment tools for teaching Brazilian Sign Language “Libras” as L1, list instruments that are proposed and used in the deaf evaluation. The research methodology is based on qualitative research (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) and the case study method (YIN, 2001). The research context was applied at the Augusto Carneiro dos Santos State School, as research instruments questionnaires were used, with five participants between teachers and school students, the data analysis applied was proposed by Bardin (2011). The results achieved are that the evaluation is in constant alternation, in view of the results it is concluded that the evaluation must be more specific, that the instruments used need alterations. In addition, the research should be continuous and the literacy assessment in languages must be more explored and researched.Esta pesquisa está situada no campo da Linguística Aplicada e trata sobre a avaliação de alunos surdos. A avaliação da aprendizagem tem sido um amplo campo de pesquisa com diferentes perspectivas, visando uma outra ótica mais especializada. de cunho qualitativo. O estudo tem como o objetivo refletir sobre a avaliação e o letramento de avaliação no contexto da educação de surdos. Os objetivos específicos demonstrar como os professores de surdos aplicam as ferramentas de avaliação para ensino de Libras como L1, listar instrumentos que são propostos e utilizados na avaliação de surdos. A metodologia da pesquisa se fundamenta em pesquisa qualitativa (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) e o método em estudo de caso ( YIN, 2001). O contexto da pesquisa foi na Escola Estadual Augusto Carneiro dos Santos, como instrumentos de pesquisa foram utilizados questionários, com cinco participantes entre professores e aluno da escola, a análise de dados proposto por Bardin (2011). Os resultados alcançados é que a avalição está em constante alternância, diante dos resultados conclui-se que a avaliação deva ser mais especifíca, que os instrumentos utilizados necessitam de alterações. Além disso a pesquisa deva ser contínua, sugere que seja pesquisado letramento em avaliação em línguas.1NãoBrasilFLET - Faculdade de LetrasManausLetras - Libras - Licenciatura - ManausBastos, Elizandra de Lima Silvahttp://lattes.cnpq.br/4575976099767056Veras, Edgar CorreaSantos, Marcos Roberto dosSilva, Amanda Souza da2022-09-30T20:39:50Z2022-09-302022-09-30T20:39:50Z2022-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-30T20:40:25Zoai:localhost:prefix/6391Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-30T20:40:25Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
title |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
spellingShingle |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus Silva, Amanda Souza da Avaliação Libras Letramento em Avaliação LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais |
title_short |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
title_full |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
title_fullStr |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
title_full_unstemmed |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
title_sort |
Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus |
author |
Silva, Amanda Souza da |
author_facet |
Silva, Amanda Souza da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bastos, Elizandra de Lima Silva http://lattes.cnpq.br/4575976099767056 Veras, Edgar Correa Santos, Marcos Roberto dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Amanda Souza da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Libras Letramento em Avaliação LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais |
topic |
Avaliação Libras Letramento em Avaliação LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais |
description |
This research is located in Applied Linguistics field and deals with the evaluation of deaf students. Learning assessment has been a broad field of research with different perspectives, aiming a more specialized angle applying a qualitative nature. The study intent to reflect about evaluation and the literacy assessment in the deaf education context. The specific objectives demonstrate how teachers of the deaf students apply assessment tools for teaching Brazilian Sign Language “Libras” as L1, list instruments that are proposed and used in the deaf evaluation. The research methodology is based on qualitative research (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) and the case study method (YIN, 2001). The research context was applied at the Augusto Carneiro dos Santos State School, as research instruments questionnaires were used, with five participants between teachers and school students, the data analysis applied was proposed by Bardin (2011). The results achieved are that the evaluation is in constant alternation, in view of the results it is concluded that the evaluation must be more specific, that the instruments used need alterations. In addition, the research should be continuous and the literacy assessment in languages must be more explored and researched. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-30T20:39:50Z 2022-09-30 2022-09-30T20:39:50Z 2022-09-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061059517448192 |