MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633 |
Resumo: | In the present study about human emancipation, based on marxist-Leninist tradition, I start my intent bringing the thought anarcho-syndicalist of Bartolomeo Vanzetti and Nicola Sacco, that in April 1927, were sentenced to death, in the United States, for the “crime” of being anarchists and syndicalists. Then I seek, investigating the works of Marx, Engels and Lenin, the foundational elements of human emancipation true, objective and concrete that can not be understood separated of political emancipation like its final form within the existing world order. In summary, it’s important to report, contra o senso comum de acadêmicos, that (1) the education should be seen as a supporting factor in the construction of emancipation and (2) and revolution, the gateway to the construction of socialism as a transition to the building of communist society. |
id |
UFBA-10_29299c0eb33e5133bcc0f177371dec2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9633 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIATMARXISMO, EDUCACIÓN Y LA EMANCIPACIÓN DEL PROLETARIADOMARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO DO PROLETARIADOEmancipaçãoEducaçãoEmancipationMarxismEducation.EmancipacíonMarxismoEducación.In the present study about human emancipation, based on marxist-Leninist tradition, I start my intent bringing the thought anarcho-syndicalist of Bartolomeo Vanzetti and Nicola Sacco, that in April 1927, were sentenced to death, in the United States, for the “crime” of being anarchists and syndicalists. Then I seek, investigating the works of Marx, Engels and Lenin, the foundational elements of human emancipation true, objective and concrete that can not be understood separated of political emancipation like its final form within the existing world order. In summary, it’s important to report, contra o senso comum de acadêmicos, that (1) the education should be seen as a supporting factor in the construction of emancipation and (2) and revolution, the gateway to the construction of socialism as a transition to the building of communist society.En el presente estúdio sobre la emancipación humana, basado en la tradición marxista-leninista, empiezo mi intención trayendo sacar a la luz el pensamiento anarcosindicalista de Bartolomeo Vanzetti y Nicola Sacco que, en abril de 1927, fueron condenados a muerte, en los Estados Unidos, por el “delito” de ser anarquistas y sindicalistas. Entonces miro, trazando las obras de Marx, Engels y Lenin, los elementos fundamentales de la verdadera, objetiva y concreta emancipación humana que no puede ser entendida recortada/desprendido de la emancipación política como su forma definitiva en el orden mundial existente. En resumen, es necesario informar, a contrapelo del sentido común de los estudiosos, que (1) la educación debe ser vista como un factor de apoyo en la construcción de la emancipación y (2) la revolución la puerta de entrada a la construcción del socialismo como una transición a la construcción de la sociedad comunista.No presente estudo sobre a emancipação humana, encimado na tradição marxista-leninista, inicio meu intento trazendo à lume o pensamento anarco-sindicalista de Bartolomeo Vanzetti e Nicola Sacco que, em abril de 1927, foram condenados à morte, nos Estados Unidos, pelo “crime” de serem anarquistas e sindicalistas. Em seguida procuro rastreando nas obras de Marx, Engels e Lenin, os elementos fundantes da verdadeira, objetiva e concreta emancipação humana que não pode ser compreendida recortada/descolada da emancipação política como sua forma final no interior da ordem mundana existente. Em síntese, é mister reportar, na contramão do senso comum dos acadêmicos, que (1) a educação deverá ser considerada como fator coadjuvante na construção da emancipação e (2) e a revolução a porta de entrada à construção do socialismo como transição à edificação da sociedade comunista.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literatura - EnsaioReview of LiteratureRevisión de la Literatura - Ensayoapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963310.9771/gmed.v5i1.9633Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 29-522175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633/7137Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Francisco Máuri de Carvalho2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9633Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT MARXISMO, EDUCACIÓN Y LA EMANCIPACIÓN DEL PROLETARIADO MARXISMO, EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO DO PROLETARIADO |
title |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT |
spellingShingle |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT Freitas, Francisco Máuri de Carvalho Emancipação Educação Emancipation Marxism Education. Emancipacíon Marxismo Educación. |
title_short |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT |
title_full |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT |
title_fullStr |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT |
title_full_unstemmed |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT |
title_sort |
MARXISM, EDUCATION AND EMANCIPATION OF THE PROLETARIAT |
author |
Freitas, Francisco Máuri de Carvalho |
author_facet |
Freitas, Francisco Máuri de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Francisco Máuri de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emancipação Educação Emancipation Marxism Education. Emancipacíon Marxismo Educación. |
topic |
Emancipação Educação Emancipation Marxism Education. Emancipacíon Marxismo Educación. |
description |
In the present study about human emancipation, based on marxist-Leninist tradition, I start my intent bringing the thought anarcho-syndicalist of Bartolomeo Vanzetti and Nicola Sacco, that in April 1927, were sentenced to death, in the United States, for the “crime” of being anarchists and syndicalists. Then I seek, investigating the works of Marx, Engels and Lenin, the foundational elements of human emancipation true, objective and concrete that can not be understood separated of political emancipation like its final form within the existing world order. In summary, it’s important to report, contra o senso comum de acadêmicos, that (1) the education should be seen as a supporting factor in the construction of emancipation and (2) and revolution, the gateway to the construction of socialism as a transition to the building of communist society. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura - Ensaio Review of Literature Revisión de la Literatura - Ensayo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633 10.9771/gmed.v5i1.9633 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i1.9633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9633/7137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 29-52 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516241780736 |