Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zambel, Luciana
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lastória, Luiz Antônio Nabuco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794
Resumo: For Adorno, education is primarily engaged in human emancipation. Emancipate, as we shall see, it means creating conditions so that everyone can live freely, and thus be able to develop their full potential. But, if on the one hand these goals are presented even to us with a certain obviousness, on the other hand, as will point Adorno, its effectiveness will find difficult or hand way. Faced with such questions, the article presents to what extent it is possible to build an education for empowerment, emphasizing, above all, the role of teachers in this process.
id UNESP-15_4ea37623828a2c635d54b7b43ea453e8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8794
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachersEducación y emancipación en T. W. Adorno: contribuciones para la formación de profesoresEducação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professoresEducation. Emancipation. Teachers.Educación. Emancipación. Profesores.Educação. Emancipação. ProfessoresFor Adorno, education is primarily engaged in human emancipation. Emancipate, as we shall see, it means creating conditions so that everyone can live freely, and thus be able to develop their full potential. But, if on the one hand these goals are presented even to us with a certain obviousness, on the other hand, as will point Adorno, its effectiveness will find difficult or hand way. Faced with such questions, the article presents to what extent it is possible to build an education for empowerment, emphasizing, above all, the role of teachers in this process.Para Adorno, la Educación tiene como objetivo principal la emancipación humana. Emancipar, como veremos, significa crear condiciones para que cada uno pueda vivir libremente, y así ser capaz de desarrollar todas sus potencialidades. Sin embargo, si por una parte dichos objetivos se presentan incluso para nosotros con cierta obviedad, por otra, como apuntará Adorno, su efectuación encontrará caminos difíciles. Ante estas cuestiones, el artículo presenta en qué medida es posible construir una educación dirigida a la emancipación, destacando, sobre todo, el papel de los profesores en ese proceso.Para Adorno, a educação tem por objetivo principal a emancipação humana.  Emancipar, como veremos, significa criar condições para que cada um possa viver livremente, e assim ser capaz de desenvolver todas as suas potencialidades. Mas, se por um lado tais objetivos se apresentam até mesmo para nós com certa obviedade, por outro, como apontará Adorno, sua efetivação encontrará caminhos pedregosos. Diante de tais questões, o artigo visa apresentar em que medida é possível construir uma educação voltada para a emancipação, destacando, sobretudo, o papel dos professores nesse processo. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/879410.21723/riaee.v11.n4.8794Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-2218Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-22181982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794/6054Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZambel, LucianaLastória, Luiz Antônio Nabuco2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8794Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
Educación y emancipación en T. W. Adorno: contribuciones para la formación de profesores
Educação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professores
title Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
spellingShingle Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
Zambel, Luciana
Education. Emancipation. Teachers.
Educación. Emancipación. Profesores.
Educação. Emancipação. Professores
title_short Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
title_full Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
title_fullStr Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
title_full_unstemmed Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
title_sort Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
author Zambel, Luciana
author_facet Zambel, Luciana
Lastória, Luiz Antônio Nabuco
author_role author
author2 Lastória, Luiz Antônio Nabuco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zambel, Luciana
Lastória, Luiz Antônio Nabuco
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Emancipation. Teachers.
Educación. Emancipación. Profesores.
Educação. Emancipação. Professores
topic Education. Emancipation. Teachers.
Educación. Emancipación. Profesores.
Educação. Emancipação. Professores
description For Adorno, education is primarily engaged in human emancipation. Emancipate, as we shall see, it means creating conditions so that everyone can live freely, and thus be able to develop their full potential. But, if on the one hand these goals are presented even to us with a certain obviousness, on the other hand, as will point Adorno, its effectiveness will find difficult or hand way. Faced with such questions, the article presents to what extent it is possible to build an education for empowerment, emphasizing, above all, the role of teachers in this process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794
10.21723/riaee.v11.n4.8794
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.8794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794/6054
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-2218
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-2218
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854935179264