CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
DOI: | 10.9771/gmed.v4i2.9383 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383 |
Resumo: | The text presents a brief analysis of reality produced by the development of capitalism, today, highlighting the need to relocate within the historiography of education in the second decade of this century, fundamental categories seized the historical production of the national context: State, Bureaucracy and Market. Evidence strategies of the capitalist state in Brazil in association process between the public and private sector, to ensure the maintenance of education under the tutelage of the state. He enforces the articulation to be magnified among educators and researchers critical to conduct a theoretical and practical confrontation systematic and intensive, due to the onslaught of the federal government that tries to neutralize the political action of trade unions of educators. |
id |
UFBA-10_44c05bbdca283eef93e01353e16abceb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9383 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
spelling |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURYCATEGORÍAS BÁSICAS PARA EL HISTORIOGRAFIA DE LA EDUCACIÓN EN LA SEGUNDA DÉCADA DEL SIGLO XXICATEGORIAS FUNDAMENTAIS PARA A HISTORIOGRAFIA DA EDUCAÇÃO NA SEGUNDA DÉCADA DO SÉCULO XXICapitalismStateBureaucracyMarketEducation.CapitalismoEstadoBurocraciaMercadoEducación.capitalismoestadoburocraciamercadoeducaçãoThe text presents a brief analysis of reality produced by the development of capitalism, today, highlighting the need to relocate within the historiography of education in the second decade of this century, fundamental categories seized the historical production of the national context: State, Bureaucracy and Market. Evidence strategies of the capitalist state in Brazil in association process between the public and private sector, to ensure the maintenance of education under the tutelage of the state. He enforces the articulation to be magnified among educators and researchers critical to conduct a theoretical and practical confrontation systematic and intensive, due to the onslaught of the federal government that tries to neutralize the political action of trade unions of educators.El texto presenta un breve análisis de la realidad producida por el desarrollo del capitalismo, hoy en día, poniendo de relieve la necesidad de reubicar dentro de la historiografía de la educación en la segunda década de este siglo, las categorías fundamentales se apoderó de la producción histórica del contexto nacional: Estado y la burocracia Mercado. Evidencia las estrategias del estado del capitalista en Brasil en proceso de asociación entre el sector público y privado, para garantizar el mantenimiento de la educación bajo la tutela del Estado .Hace énfasis en el empalme que se extenderá entre los educadores y los investigadores críticos, para llevar con una confrontación teórico-práctica sistemática e intensiva, debido a la embestida del gobierno federal que intenta neutralizar la política de la acción de las organizaciones sindicales de los educadores.O texto apresenta breve análise da realidade produzida pelo desenvolvimento do capitalismo, na atualidade, destacando a necessidade de se recolocar no âmbito da historiografia da educação, na segunda década do século XXI, categorias fundamentais apreendidas na produção histórica do contexto nacional: Estado, Burocracia e Mercado. Evidencia estratégias do Estado capitalista no Brasil no processo de associação entre o setor público e o setor privado, para garantir a manutenção da educação sob a tutela do Estado. Faz ênfase na articulação a ser ampliada entre os educadores e pesquisadores críticos, para realizar um enfrentamento teórico-prático sistemático e intensivo, em face da investida do governo federal que tenta neutralizar a ação política das organizações sindicais dos educadores.Universidade Federal da Bahia2013-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literatura.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938310.9771/gmed.v4i2.9383Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 25-452175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383/6821Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosar, Maria de Fátima Félix2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9383Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY CATEGORÍAS BÁSICAS PARA EL HISTORIOGRAFIA DE LA EDUCACIÓN EN LA SEGUNDA DÉCADA DEL SIGLO XXI CATEGORIAS FUNDAMENTAIS PARA A HISTORIOGRAFIA DA EDUCAÇÃO NA SEGUNDA DÉCADA DO SÉCULO XXI |
title |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY |
spellingShingle |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY Rosar, Maria de Fátima Félix Capitalism State Bureaucracy Market Education. Capitalismo Estado Burocracia Mercado Educación. capitalismo estado burocracia mercado educação Rosar, Maria de Fátima Félix Capitalism State Bureaucracy Market Education. Capitalismo Estado Burocracia Mercado Educación. capitalismo estado burocracia mercado educação |
title_short |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY |
title_full |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY |
title_fullStr |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY |
title_full_unstemmed |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY |
title_sort |
CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY |
author |
Rosar, Maria de Fátima Félix |
author_facet |
Rosar, Maria de Fátima Félix Rosar, Maria de Fátima Félix |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosar, Maria de Fátima Félix |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capitalism State Bureaucracy Market Education. Capitalismo Estado Burocracia Mercado Educación. capitalismo estado burocracia mercado educação |
topic |
Capitalism State Bureaucracy Market Education. Capitalismo Estado Burocracia Mercado Educación. capitalismo estado burocracia mercado educação |
description |
The text presents a brief analysis of reality produced by the development of capitalism, today, highlighting the need to relocate within the historiography of education in the second decade of this century, fundamental categories seized the historical production of the national context: State, Bureaucracy and Market. Evidence strategies of the capitalist state in Brazil in association process between the public and private sector, to ensure the maintenance of education under the tutelage of the state. He enforces the articulation to be magnified among educators and researchers critical to conduct a theoretical and practical confrontation systematic and intensive, due to the onslaught of the federal government that tries to neutralize the political action of trade unions of educators. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Revisão de Literatura Review of Literature Revisión de la Literatura. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383 10.9771/gmed.v4i2.9383 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v4i2.9383 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383/6821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 25-45 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1822181190948356096 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.9771/gmed.v4i2.9383 |