CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosar, Maria de Fátima Félix
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383
Resumo: The text presents a brief analysis of reality produced by the development of capitalism, today, highlighting the need to relocate within the historiography of education in the second decade of this century, fundamental categories seized the historical production of the national context: State, Bureaucracy and Market. Evidence strategies of the capitalist state in Brazil in association process between the public and private sector, to ensure the maintenance of education under the tutelage of the state. He enforces the articulation to be magnified among educators and researchers critical to conduct a theoretical and practical confrontation systematic and intensive, due to the onslaught of the federal government that tries to neutralize the political action of trade unions of educators.
id UFBA-10_44c05bbdca283eef93e01353e16abceb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9383
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURYCATEGORÍAS BÁSICAS PARA EL HISTORIOGRAFIA DE LA EDUCACIÓN EN LA SEGUNDA DÉCADA DEL SIGLO XXICATEGORIAS FUNDAMENTAIS PARA A HISTORIOGRAFIA DA EDUCAÇÃO NA SEGUNDA DÉCADA DO SÉCULO XXICapitalismStateBureaucracyMarketEducation.CapitalismoEstadoBurocraciaMercadoEducación.capitalismoestadoburocraciamercadoeducaçãoThe text presents a brief analysis of reality produced by the development of capitalism, today, highlighting the need to relocate within the historiography of education in the second decade of this century, fundamental categories seized the historical production of the national context: State, Bureaucracy and Market. Evidence strategies of the capitalist state in Brazil in association process between the public and private sector, to ensure the maintenance of education under the tutelage of the state. He enforces the articulation to be magnified among educators and researchers critical to conduct a theoretical and practical confrontation systematic and intensive, due to the onslaught of the federal government that tries to neutralize the political action of trade unions of educators.El texto presenta un breve análisis de la realidad producida por el desarrollo del capitalismo, hoy en día, poniendo de relieve la necesidad de reubicar dentro de la historiografía de la educación en la segunda década de este siglo, las categorías fundamentales se apoderó de la producción histórica del contexto nacional: Estado y la burocracia Mercado. Evidencia las estrategias del estado del capitalista   en Brasil en proceso de asociación entre el sector público y privado, para garantizar el mantenimiento de la educación bajo la tutela del Estado .Hace énfasis en el empalme que se extenderá entre los educadores y los investigadores críticos, para llevar con una confrontación teórico-práctica sistemática e intensiva, debido a la embestida del gobierno federal que intenta neutralizar la política de la acción de las organizaciones sindicales de los educadores.O texto apresenta breve análise da realidade produzida pelo desenvolvimento do capitalismo, na atualidade, destacando a necessidade de se recolocar no âmbito da historiografia da educação, na segunda década do século XXI, categorias fundamentais apreendidas na produção histórica do contexto nacional: Estado, Burocracia e Mercado. Evidencia estratégias do Estado capitalista no Brasil no processo de associação entre o setor público e o setor privado, para garantir a manutenção da educação sob a tutela do Estado. Faz ênfase na articulação a ser ampliada entre os educadores e pesquisadores críticos, para realizar um enfrentamento teórico-prático sistemático e intensivo, em face da investida do governo federal que tenta neutralizar a ação política das organizações sindicais dos educadores.Universidade Federal da Bahia2013-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de LiteraturaReview of LiteratureRevisión de la Literatura.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938310.9771/gmed.v4i2.9383Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 25-452175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383/6821Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosar, Maria de Fátima Félix2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9383Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
CATEGORÍAS BÁSICAS PARA EL HISTORIOGRAFIA DE LA EDUCACIÓN EN LA SEGUNDA DÉCADA DEL SIGLO XXI
CATEGORIAS FUNDAMENTAIS PARA A HISTORIOGRAFIA DA EDUCAÇÃO NA SEGUNDA DÉCADA DO SÉCULO XXI
title CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
spellingShingle CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
Rosar, Maria de Fátima Félix
Capitalism
State
Bureaucracy
Market
Education.
Capitalismo
Estado
Burocracia
Mercado
Educación.
capitalismo
estado
burocracia
mercado
educação
title_short CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
title_full CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
title_fullStr CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
title_full_unstemmed CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
title_sort CATEGORIES FUNDAMENTAL TO THE HISTORIOGRAPHY OF EDUCATION IN THE SECOND DECADE OF THIS CENTURY
author Rosar, Maria de Fátima Félix
author_facet Rosar, Maria de Fátima Félix
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosar, Maria de Fátima Félix
dc.subject.por.fl_str_mv Capitalism
State
Bureaucracy
Market
Education.
Capitalismo
Estado
Burocracia
Mercado
Educación.
capitalismo
estado
burocracia
mercado
educação
topic Capitalism
State
Bureaucracy
Market
Education.
Capitalismo
Estado
Burocracia
Mercado
Educación.
capitalismo
estado
burocracia
mercado
educação
description The text presents a brief analysis of reality produced by the development of capitalism, today, highlighting the need to relocate within the historiography of education in the second decade of this century, fundamental categories seized the historical production of the national context: State, Bureaucracy and Market. Evidence strategies of the capitalist state in Brazil in association process between the public and private sector, to ensure the maintenance of education under the tutelage of the state. He enforces the articulation to be magnified among educators and researchers critical to conduct a theoretical and practical confrontation systematic and intensive, due to the onslaught of the federal government that tries to neutralize the political action of trade unions of educators.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Revisão de Literatura
Review of Literature
Revisión de la Literatura.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383
10.9771/gmed.v4i2.9383
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v4i2.9383
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9383/6821
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 25-45
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515760484352