HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Manoel Nelito
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449
Resumo: The article discusses the process of qualification of the workforce by reference to the transformation of production relations in the transition from manufacturing to industrial production, the last decades of the nineteenth and early twentieth century, the concurrent process of extinction slave labor, introduction and consolidation of employment. In this context, education fulfilling the strategic role of forming the new employee to meet the demands for education and training of the workforce for the emerging Brazilian productive system. These changes in the forms of organizing production and work engendered new educational processes, which change as capitalism advances, changing the relations of production and expanding the division of labor.
id UFBA-10_b27c705942c78a25c04bca6667355dab
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9449
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATIONHISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN EN BRASIL: LOS INICIOS DE LA FORMACIÓN PROFESIONALHISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO NO BRASIL: OS PRIMÓRDIOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONALHistory of EducationLaborEducationProfessional Education.Historia de la EducaciónTrabajoEducaciónFormación Profesional.História da educaçãoTrabalhoEducaçãoEducação profissional.The article discusses the process of qualification of the workforce by reference to the transformation of production relations in the transition from manufacturing to industrial production, the last decades of the nineteenth and early twentieth century, the concurrent process of extinction slave labor, introduction and consolidation of employment. In this context, education fulfilling the strategic role of forming the new employee to meet the demands for education and training of the workforce for the emerging Brazilian productive system. These changes in the forms of organizing production and work engendered new educational processes, which change as capitalism advances, changing the relations of production and expanding the division of labor.El artículo analiza el proceso de calificación de la mano de obra con referencia a la transformación de las relaciones de producción en la transición de la producción industrial para la industria en las últimas décadas del siglo XIX y principios del siglo XX, el proceso concomitante de extinción mano de obra esclava, la introducción y consolidación del empleo. En este contexto, la educación cumple el papel estratégico de la formación del nuevo empleado para satisfacer las demandas de educación y capacitación de la mano de obra para la creación del sistema productivo brasileño. Estas transformaciones en las formas de organizar la producción y el trabajo engendra nuevos procesos educativos, que cambian a medida que avanza el capitalismo, cambiando las relaciones de producción y la ampliación de la división del trabajo.O artigo pretende discutir o processo de qualificação da força de trabalho tendo como referência as transformações das relações de produção na fase da transição da produção manufatureira para a industrial, nas últimas décadas do século XIX e nas iniciais do século XX, no processo concomitante de extinção do trabalho escravo, introdução e consolidação do trabalho assalariado. Nesse contexto, a educação cumpria o papel estratégico de formadora do novo trabalhador, para atendimento às demandas por escolarização e formação da força de trabalho para o emergente sistema produtivo brasileiro. Essas transformações nas formas de organização da produção e no trabalho engendraram novos processos educativos, que mudam à medida que o capitalismo avança, alterando as relações de produção e ampliando a divisão do trabalho.Universidade Federal da Bahia2012-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/944910.9771/gmed.v3i2.9449Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 15-252175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449/6881Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Manoel Nelito2017-10-19T15:49:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9449Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
HISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN EN BRASIL: LOS INICIOS DE LA FORMACIÓN PROFESIONAL
HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO NO BRASIL: OS PRIMÓRDIOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL
title HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
spellingShingle HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
Nascimento, Manoel Nelito
History of Education
Labor
Education
Professional Education.
Historia de la Educación
Trabajo
Educación
Formación Profesional.
História da educação
Trabalho
Educação
Educação profissional.
title_short HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
title_full HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
title_fullStr HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
title_full_unstemmed HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
title_sort HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
author Nascimento, Manoel Nelito
author_facet Nascimento, Manoel Nelito
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Manoel Nelito
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
Labor
Education
Professional Education.
Historia de la Educación
Trabajo
Educación
Formación Profesional.
História da educação
Trabalho
Educação
Educação profissional.
topic History of Education
Labor
Education
Professional Education.
Historia de la Educación
Trabajo
Educación
Formación Profesional.
História da educação
Trabalho
Educação
Educação profissional.
description The article discusses the process of qualification of the workforce by reference to the transformation of production relations in the transition from manufacturing to industrial production, the last decades of the nineteenth and early twentieth century, the concurrent process of extinction slave labor, introduction and consolidation of employment. In this context, education fulfilling the strategic role of forming the new employee to meet the demands for education and training of the workforce for the emerging Brazilian productive system. These changes in the forms of organizing production and work engendered new educational processes, which change as capitalism advances, changing the relations of production and expanding the division of labor.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449
10.9771/gmed.v3i2.9449
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v3i2.9449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449/6881
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 15-25
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515830738944