HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449 |
Resumo: | The article discusses the process of qualification of the workforce by reference to the transformation of production relations in the transition from manufacturing to industrial production, the last decades of the nineteenth and early twentieth century, the concurrent process of extinction slave labor, introduction and consolidation of employment. In this context, education fulfilling the strategic role of forming the new employee to meet the demands for education and training of the workforce for the emerging Brazilian productive system. These changes in the forms of organizing production and work engendered new educational processes, which change as capitalism advances, changing the relations of production and expanding the division of labor. |
id |
UFBA-10_b27c705942c78a25c04bca6667355dab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9449 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATIONHISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN EN BRASIL: LOS INICIOS DE LA FORMACIÓN PROFESIONALHISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO NO BRASIL: OS PRIMÓRDIOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONALHistory of EducationLaborEducationProfessional Education.Historia de la EducaciónTrabajoEducaciónFormación Profesional.História da educaçãoTrabalhoEducaçãoEducação profissional.The article discusses the process of qualification of the workforce by reference to the transformation of production relations in the transition from manufacturing to industrial production, the last decades of the nineteenth and early twentieth century, the concurrent process of extinction slave labor, introduction and consolidation of employment. In this context, education fulfilling the strategic role of forming the new employee to meet the demands for education and training of the workforce for the emerging Brazilian productive system. These changes in the forms of organizing production and work engendered new educational processes, which change as capitalism advances, changing the relations of production and expanding the division of labor.El artículo analiza el proceso de calificación de la mano de obra con referencia a la transformación de las relaciones de producción en la transición de la producción industrial para la industria en las últimas décadas del siglo XIX y principios del siglo XX, el proceso concomitante de extinción mano de obra esclava, la introducción y consolidación del empleo. En este contexto, la educación cumple el papel estratégico de la formación del nuevo empleado para satisfacer las demandas de educación y capacitación de la mano de obra para la creación del sistema productivo brasileño. Estas transformaciones en las formas de organizar la producción y el trabajo engendra nuevos procesos educativos, que cambian a medida que avanza el capitalismo, cambiando las relaciones de producción y la ampliación de la división del trabajo.O artigo pretende discutir o processo de qualificação da força de trabalho tendo como referência as transformações das relações de produção na fase da transição da produção manufatureira para a industrial, nas últimas décadas do século XIX e nas iniciais do século XX, no processo concomitante de extinção do trabalho escravo, introdução e consolidação do trabalho assalariado. Nesse contexto, a educação cumpria o papel estratégico de formadora do novo trabalhador, para atendimento às demandas por escolarização e formação da força de trabalho para o emergente sistema produtivo brasileiro. Essas transformações nas formas de organização da produção e no trabalho engendraram novos processos educativos, que mudam à medida que o capitalismo avança, alterando as relações de produção e ampliando a divisão do trabalho.Universidade Federal da Bahia2012-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/944910.9771/gmed.v3i2.9449Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 15-252175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449/6881Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Manoel Nelito2017-10-19T15:49:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9449Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION HISTORIA, TRABAJO Y EDUCACIÓN EN BRASIL: LOS INICIOS DE LA FORMACIÓN PROFESIONAL HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO NO BRASIL: OS PRIMÓRDIOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL |
title |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION |
spellingShingle |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION Nascimento, Manoel Nelito History of Education Labor Education Professional Education. Historia de la Educación Trabajo Educación Formación Profesional. História da educação Trabalho Educação Educação profissional. |
title_short |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION |
title_full |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION |
title_fullStr |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION |
title_sort |
HISTORY, LABOR AND EDUCATION IN BRAZIL: THE BEGINNINGS OF PROFESSIONAL EDUCATION |
author |
Nascimento, Manoel Nelito |
author_facet |
Nascimento, Manoel Nelito |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Manoel Nelito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education Labor Education Professional Education. Historia de la Educación Trabajo Educación Formación Profesional. História da educação Trabalho Educação Educação profissional. |
topic |
History of Education Labor Education Professional Education. Historia de la Educación Trabajo Educación Formación Profesional. História da educação Trabalho Educação Educação profissional. |
description |
The article discusses the process of qualification of the workforce by reference to the transformation of production relations in the transition from manufacturing to industrial production, the last decades of the nineteenth and early twentieth century, the concurrent process of extinction slave labor, introduction and consolidation of employment. In this context, education fulfilling the strategic role of forming the new employee to meet the demands for education and training of the workforce for the emerging Brazilian productive system. These changes in the forms of organizing production and work engendered new educational processes, which change as capitalism advances, changing the relations of production and expanding the division of labor. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449 10.9771/gmed.v3i2.9449 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v3i2.9449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9449/6881 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 15-25 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313515830738944 |