CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9381
Resumo: The text reveals the challenges that the Marxist theory and it’s conception of history, in interlocution with the first generation of The Annales School, puts to the History of Education. This study also highlights the ethical-political character of the conception of Marxist history, in discussion with postmodern sectors. It shows as well the revolutionary and emancipatory commitment of this perspective to the research and teaching of the History of Education.
id UFBA-10_e9904d342a4114ca9a53e4388479f8a6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9381
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVEDESAFIOS DE LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓN EN LA PERSPECTIVA MARXISTADESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTAMarxismRevolutionary ConceptionChallengesEmancipationHistory of Education.MarxismoConcepción RevolucionariaDesafíosEmancipaciónHistoria de la Educación.marxismoconcepção revolucionáriadesafiosemancipaçãohistória da educaçãoThe text reveals the challenges that the Marxist theory and it’s conception of history, in interlocution with the first generation of The Annales School, puts to the History of Education. This study also highlights the ethical-political character of the conception of Marxist history, in discussion with postmodern sectors. It shows as well the revolutionary and emancipatory commitment of this perspective to the research and teaching of the History of Education.El texto revela los desafíos que la teoría marxista y su concepción de la historia, en interlocución con la primera generación de la Escuela de Annales, pone a la Historia de la Educación. Este estudio también resalta el carácter ético-político de la concepción de la historia marxista, en la discusión con sectores posmodernos. Además, presenta el compromiso revolucionario y emancipatorio de esta perspectiva para la investigación y la enseñanza de la Historia de la Educación.O texto desvela os desafios que a teoria marxista e sua concepção de história, em interlocução com a primeira geração da Escola Des Annales, coloca à História da Educação. Este estudo ainda ressalta o caráter ético- político da concepção de história marxista, no debate com setores pós-modernos. Também, apresenta o compromisso revolucionário e emancipatório dessa perspectiva para a pesquisa e o ensino da História da EducaçãoUniversidade Federal da Bahia2013-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/938110.9771/gmed.v4i2.9381Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 6-132175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9381/6819Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Maria de Fátima Rodrigues2017-10-19T15:50:41Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9381Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:41Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
DESAFIOS DE LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓN EN LA PERSPECTIVA MARXISTA
DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA
title CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
spellingShingle CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
Marxism
Revolutionary Conception
Challenges
Emancipation
History of Education.
Marxismo
Concepción Revolucionaria
Desafíos
Emancipación
Historia de la Educación.
marxismo
concepção revolucionária
desafios
emancipação
história da educação
title_short CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
title_full CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
title_fullStr CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
title_full_unstemmed CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
title_sort CHALLENGES IN THE HISTORY OF EDUCATION UNDER THE MARXIST PERSPECTIVE
author Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
author_facet Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Marxism
Revolutionary Conception
Challenges
Emancipation
History of Education.
Marxismo
Concepción Revolucionaria
Desafíos
Emancipación
Historia de la Educación.
marxismo
concepção revolucionária
desafios
emancipação
história da educação
topic Marxism
Revolutionary Conception
Challenges
Emancipation
History of Education.
Marxismo
Concepción Revolucionaria
Desafíos
Emancipación
Historia de la Educación.
marxismo
concepção revolucionária
desafios
emancipação
história da educação
description The text reveals the challenges that the Marxist theory and it’s conception of history, in interlocution with the first generation of The Annales School, puts to the History of Education. This study also highlights the ethical-political character of the conception of Marxist history, in discussion with postmodern sectors. It shows as well the revolutionary and emancipatory commitment of this perspective to the research and teaching of the History of Education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9381
10.9771/gmed.v4i2.9381
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9381
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v4i2.9381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9381/6819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 4 n. 2 (2012): DESAFIOS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA MARXISTA; 6-13
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515756290049