The Being a teacher and being a woman:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Stephanie Miranda dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza, Gustavo dos Santos, Vieira, Carlos Magno Naglis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643
Resumo: This article presents some reflections on gender perspectives in education and, accordingly, identifies the events and tensions that preceded and preceded the historical process of struggles and achievements of women who desired and/or needed to act as teachers in past decades. To this end, the study conducts a bibliographic review of the analytical and qualitative approach, which intends to dialogue with a perspective focused on post-colonial studies as a theoretical-methodological contribution to the analysis of questions concerning women and education. In this attempt, we sought references in the studies of Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), among others. 
id UFC-10_1c8fcfaeb4c4d1ce88d7e0c1d30bab82
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/78643
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling The Being a teacher and being a woman: El ser docente y el ser mujer: O O ser docente e o ser mulher: MulherEducaçãoColonialismoColonialidadeEducaçãoGêneroThis article presents some reflections on gender perspectives in education and, accordingly, identifies the events and tensions that preceded and preceded the historical process of struggles and achievements of women who desired and/or needed to act as teachers in past decades. To this end, the study conducts a bibliographic review of the analytical and qualitative approach, which intends to dialogue with a perspective focused on post-colonial studies as a theoretical-methodological contribution to the analysis of questions concerning women and education. In this attempt, we sought references in the studies of Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), among others. Este artículo presenta algunas reflexiones acerca de las perspectivas de género en la educación y, en consonancia, identifica los acontecimientos y las tensiones que precedieron y precedieron el proceso histórico de luchas y conquistas de mujeres que deseaban y/o necesitaban actuar como profesoras en décadas pasadas. Para ello, el estudio realiza una revisión bibliográfica de abordaje analítico y cualitativo, el cual pretende dialogar con una perspectiva volcada hacia los estudios poscoloniales como aporte teórico-metodológico para el análisis de cuestiones concernientes a la mujer y a la educación. En ese intento, buscamos referencias en los estudios de Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), entre otros. Este artigo apresenta algumas reflexões acerca das perspectivas de gênero na educação e, em consonância, identifica os acontecimentos e as tensões que antecederam e precederam o processo histórico de lutas e conquistas de mulheres que desejavam e/ou precisavam atuar como professoras em décadas passadas. Para tanto, o estudo realiza uma revisão bibliográfica de abordagem analítica e qualitativa, o qual pretende dialogar com uma perspectiva voltada para os estudos pós-coloniais como aporte teórico-metodológico para a análise de questões concernentes à mulher e à educação. Nesse intento, buscamos referências nos estudos de Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), entre outros. Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7864310.29148/labor.v1i27.78643Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 194-2081983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643/226317Copyright (c) 2022 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Stephanie Miranda dos Souza, Gustavo dos Santos Vieira, Carlos Magno Naglis 2022-08-29T17:54:35Zoai:periodicos.ufc:article/78643Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:35Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Being a teacher and being a woman:
El ser docente y el ser mujer:
O O ser docente e o ser mulher:
title The Being a teacher and being a woman:
spellingShingle The Being a teacher and being a woman:
Santos, Stephanie Miranda dos
Mulher
Educação
Colonialismo
Colonialidade
Educação
Gênero
title_short The Being a teacher and being a woman:
title_full The Being a teacher and being a woman:
title_fullStr The Being a teacher and being a woman:
title_full_unstemmed The Being a teacher and being a woman:
title_sort The Being a teacher and being a woman:
author Santos, Stephanie Miranda dos
author_facet Santos, Stephanie Miranda dos
Souza, Gustavo dos Santos
Vieira, Carlos Magno Naglis
author_role author
author2 Souza, Gustavo dos Santos
Vieira, Carlos Magno Naglis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Stephanie Miranda dos
Souza, Gustavo dos Santos
Vieira, Carlos Magno Naglis
dc.subject.por.fl_str_mv Mulher
Educação
Colonialismo
Colonialidade
Educação
Gênero
topic Mulher
Educação
Colonialismo
Colonialidade
Educação
Gênero
description This article presents some reflections on gender perspectives in education and, accordingly, identifies the events and tensions that preceded and preceded the historical process of struggles and achievements of women who desired and/or needed to act as teachers in past decades. To this end, the study conducts a bibliographic review of the analytical and qualitative approach, which intends to dialogue with a perspective focused on post-colonial studies as a theoretical-methodological contribution to the analysis of questions concerning women and education. In this attempt, we sought references in the studies of Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), among others. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643
10.29148/labor.v1i27.78643
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i27.78643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643/226317
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 194-208
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325397399535616