History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444 |
Resumo: | This paper aims to report a pedagogical practice, from the use of active methodologies applied in history classes, through Information and Communication Technologies (ICTs), carried out in a class of the Technician Course in Informatics Integrated to High School of a Federal Institution of Education. This is a descriptive and bibliographic study, with a qualitative approach. It is an experience report, developed from the didactic sequences of Zabala (1998). In this period of social isolation, caused by the covid-19 pandemic, it becomes relevant to address issues related to teaching and learning processes through ICTs, considering that the virtual environment has been the alternative adopted by educational institutions to teach their classes. Taking into consideration the results presented in the text, we realized that active methodologies and the use of ICTs might become excellent tools at the service of education, when well-planned and articulated with proposals aimed at the autonomy and protagonism of students. |
id |
UFC-10_94adb0dcd22048b056173f24b969a654 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/72444 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemicsLa enseñanza de la historia, las TIC y el aula invertida:: debatiendo las pandemiasEnsino de História, TICs e sala de aula invertida:: discutindo as pandemias Metodologias ativasAulas remotasTICsSequência didáticaPandemiaTecnologias da Informação e ComunicaçãoEducação Profissional e TecnológicaEnsino remoto na pandemiaMetodologias ativasSequência didática de ZabalaThis paper aims to report a pedagogical practice, from the use of active methodologies applied in history classes, through Information and Communication Technologies (ICTs), carried out in a class of the Technician Course in Informatics Integrated to High School of a Federal Institution of Education. This is a descriptive and bibliographic study, with a qualitative approach. It is an experience report, developed from the didactic sequences of Zabala (1998). In this period of social isolation, caused by the covid-19 pandemic, it becomes relevant to address issues related to teaching and learning processes through ICTs, considering that the virtual environment has been the alternative adopted by educational institutions to teach their classes. Taking into consideration the results presented in the text, we realized that active methodologies and the use of ICTs might become excellent tools at the service of education, when well-planned and articulated with proposals aimed at the autonomy and protagonism of students.Este trabajo tiene como objetivo reportar una práctica pedagógica, a partir del uso de metodologías activas aplicadas en las clases de Historia, a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), realizada en una clase del curso Técnico en Informática Integrado a la Educación Secundaria de una Institución Educativa Federal. Se trata de un estudio descriptivo y bibliográfico, con enfoque cualitativo, del tipo relato de experiencia, desarrollado a partir de las secuencias didácticas de Zabala (1998). En este período de aislamiento social, provocado por la pandemia de covid-19, cobra relevancia abordar temas relacionados con los procesos de enseñanza y aprendizaje a través de las TIC, considerando que el entorno virtual ha sido la alternativa adoptada por las instituciones educativas para impartir sus clases. A la vista de los resultados presentados en el texto, nos damos cuenta de que las metodologías activas y el uso de las TIC pueden convertirse en excelentes herramientas al servicio de la educación, bien planificadas y articuladas, con propuestas orientadas a la autonomía y protagonismo de los estudiantes.Este trabalho tem o objetivo de relatar uma prática pedagógica, a partir do uso das metodologias ativas aplicadas nas aulas de História, por meio das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), realizada em uma turma do Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, de uma Instituição Federal de Ensino. Trata-se de um estudo descritivo e bibliográfico, de abordagem qualitativa, do tipo relato de experiência, desenvolvido a partir das sequências didáticas de Zabala (1998). Neste período de isolamento social, provocado pela pandemia da covid-19, torna-se relevante abordar temas relacionados aos processos de ensino e aprendizagem por meio das TICs, considerando que o ambiente virtual tem sido a alternativa adotada pelas instituições de ensino para ministrarem suas aulas. Tendo em vista os resultados apresentados no texto, percebemos que as metodologias ativas e o uso das TICs podem se tornar excelentes ferramentas a serviço da educação, quando bem planejadas e articuladas com propostas que visem à autonomia e ao protagonismo dos alunos.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2024-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7244410.29148/labor.v1i28.72444Revista Labor; v. 1 n. 28 (2022): Revista Labor; 98 - 1181983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444/250324Copyright (c) 2024 Revista Laborhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlberto, Márcia de Souza Oliveira Paes LemeMedeiros, Lílian Gobbi DutraFelício, Cínthia MariaCarvalho, Marco Antônio deda Silva Santiago, Léia Adriana2024-05-01T18:42:29Zoai:periodicos.ufc:article/72444Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2024-05-01T18:42:29Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics La enseñanza de la historia, las TIC y el aula invertida:: debatiendo las pandemias Ensino de História, TICs e sala de aula invertida:: discutindo as pandemias |
title |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics |
spellingShingle |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Metodologias ativas Aulas remotas TICs Sequência didática Pandemia Tecnologias da Informação e Comunicação Educação Profissional e Tecnológica Ensino remoto na pandemia Metodologias ativas Sequência didática de Zabala |
title_short |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics |
title_full |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics |
title_fullStr |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics |
title_full_unstemmed |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics |
title_sort |
History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics |
author |
Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme |
author_facet |
Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Medeiros, Lílian Gobbi Dutra Felício, Cínthia Maria Carvalho, Marco Antônio de da Silva Santiago, Léia Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Lílian Gobbi Dutra Felício, Cínthia Maria Carvalho, Marco Antônio de da Silva Santiago, Léia Adriana |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Medeiros, Lílian Gobbi Dutra Felício, Cínthia Maria Carvalho, Marco Antônio de da Silva Santiago, Léia Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias ativas Aulas remotas TICs Sequência didática Pandemia Tecnologias da Informação e Comunicação Educação Profissional e Tecnológica Ensino remoto na pandemia Metodologias ativas Sequência didática de Zabala |
topic |
Metodologias ativas Aulas remotas TICs Sequência didática Pandemia Tecnologias da Informação e Comunicação Educação Profissional e Tecnológica Ensino remoto na pandemia Metodologias ativas Sequência didática de Zabala |
description |
This paper aims to report a pedagogical practice, from the use of active methodologies applied in history classes, through Information and Communication Technologies (ICTs), carried out in a class of the Technician Course in Informatics Integrated to High School of a Federal Institution of Education. This is a descriptive and bibliographic study, with a qualitative approach. It is an experience report, developed from the didactic sequences of Zabala (1998). In this period of social isolation, caused by the covid-19 pandemic, it becomes relevant to address issues related to teaching and learning processes through ICTs, considering that the virtual environment has been the alternative adopted by educational institutions to teach their classes. Taking into consideration the results presented in the text, we realized that active methodologies and the use of ICTs might become excellent tools at the service of education, when well-planned and articulated with proposals aimed at the autonomy and protagonism of students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444 10.29148/labor.v1i28.72444 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i28.72444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444/250324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Labor https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Labor https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 28 (2022): Revista Labor; 98 - 118 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507321458688 |