History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Medeiros, Lílian Gobbi Dutra, Felício, Cínthia Maria, Carvalho, Marco Antônio de, da Silva Santiago, Léia Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444
Resumo: This paper aims to report a pedagogical practice, from the use of active methodologies applied in history classes, through Information and Communication Technologies (ICTs), carried out in a class of the Technician Course in Informatics Integrated to High School of a Federal Institution of Education. This is a descriptive and bibliographic study, with a qualitative approach. It is an experience report, developed from the didactic sequences of Zabala (1998). In this period of social isolation, caused by the covid-19 pandemic, it becomes relevant to address issues related to teaching and learning processes through ICTs, considering that the virtual environment has been the alternative adopted by educational institutions to teach their classes. Taking into consideration the results presented in the text, we realized that active methodologies and the use of ICTs might become excellent tools at the service of education, when well-planned and articulated with proposals aimed at the autonomy and protagonism of students.
id UFC-10_94adb0dcd22048b056173f24b969a654
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/72444
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemicsLa enseñanza de la historia, las TIC y el aula invertida:: debatiendo las pandemiasEnsino de História, TICs e sala de aula invertida:: discutindo as pandemias Metodologias ativasAulas remotasTICsSequência didáticaPandemiaTecnologias da Informação e ComunicaçãoEducação Profissional e TecnológicaEnsino remoto na pandemiaMetodologias ativasSequência didática de ZabalaThis paper aims to report a pedagogical practice, from the use of active methodologies applied in history classes, through Information and Communication Technologies (ICTs), carried out in a class of the Technician Course in Informatics Integrated to High School of a Federal Institution of Education. This is a descriptive and bibliographic study, with a qualitative approach. It is an experience report, developed from the didactic sequences of Zabala (1998). In this period of social isolation, caused by the covid-19 pandemic, it becomes relevant to address issues related to teaching and learning processes through ICTs, considering that the virtual environment has been the alternative adopted by educational institutions to teach their classes. Taking into consideration the results presented in the text, we realized that active methodologies and the use of ICTs might become excellent tools at the service of education, when well-planned and articulated with proposals aimed at the autonomy and protagonism of students.Este trabajo tiene como objetivo reportar una práctica pedagógica, a partir del uso de metodologías activas aplicadas en las clases de Historia, a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), realizada en una clase del curso Técnico en Informática Integrado a la Educación Secundaria de una Institución Educativa Federal. Se trata de un estudio descriptivo y bibliográfico, con enfoque cualitativo, del tipo relato de experiencia, desarrollado a partir de las secuencias didácticas de Zabala (1998). En este período de aislamiento social, provocado por la pandemia de covid-19, cobra relevancia abordar temas relacionados con los procesos de enseñanza y aprendizaje a través de las TIC, considerando que el entorno virtual ha sido la alternativa adoptada por las instituciones educativas para impartir sus clases. A la vista de los resultados presentados en el texto, nos damos cuenta de que las metodologías activas y el uso de las TIC pueden convertirse en excelentes herramientas al servicio de la educación, bien planificadas y articuladas, con propuestas orientadas a la autonomía y protagonismo de los estudiantes.Este trabalho tem o objetivo de relatar uma prática pedagógica, a partir do uso das metodologias ativas aplicadas nas aulas de História, por meio das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), realizada em uma turma do Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, de uma Instituição Federal de Ensino. Trata-se de um estudo descritivo e bibliográfico, de abordagem qualitativa, do tipo relato de experiência, desenvolvido a partir das sequências didáticas de Zabala (1998). Neste período de isolamento social, provocado pela pandemia da covid-19, torna-se relevante abordar temas relacionados aos processos de ensino e aprendizagem por meio das TICs, considerando que o ambiente virtual tem sido a alternativa adotada pelas instituições de ensino para ministrarem suas aulas. Tendo em vista os resultados apresentados no texto, percebemos que as metodologias ativas e o uso das TICs podem se tornar excelentes ferramentas a serviço da educação, quando bem planejadas e articuladas com propostas que visem à autonomia e ao protagonismo dos alunos.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2024-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7244410.29148/labor.v1i28.72444Revista Labor; v. 1 n. 28 (2022): Revista Labor; 98 - 1181983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444/250324Copyright (c) 2024 Revista Laborhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlberto, Márcia de Souza Oliveira Paes LemeMedeiros, Lílian Gobbi DutraFelício, Cínthia MariaCarvalho, Marco Antônio deda Silva Santiago, Léia Adriana2024-05-01T18:42:29Zoai:periodicos.ufc:article/72444Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2024-05-01T18:42:29Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
La enseñanza de la historia, las TIC y el aula invertida:: debatiendo las pandemias
Ensino de História, TICs e sala de aula invertida:: discutindo as pandemias
title History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
spellingShingle History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme
Metodologias ativas
Aulas remotas
TICs
Sequência didática
Pandemia
Tecnologias da Informação e Comunicação
Educação Profissional e Tecnológica
Ensino remoto na pandemia
Metodologias ativas
Sequência didática de Zabala
title_short History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
title_full History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
title_fullStr History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
title_full_unstemmed History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
title_sort History teaching, ICTs and flipped classroom: : discussing pandemics
author Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme
author_facet Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme
Medeiros, Lílian Gobbi Dutra
Felício, Cínthia Maria
Carvalho, Marco Antônio de
da Silva Santiago, Léia Adriana
author_role author
author2 Medeiros, Lílian Gobbi Dutra
Felício, Cínthia Maria
Carvalho, Marco Antônio de
da Silva Santiago, Léia Adriana
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alberto, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme
Medeiros, Lílian Gobbi Dutra
Felício, Cínthia Maria
Carvalho, Marco Antônio de
da Silva Santiago, Léia Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias ativas
Aulas remotas
TICs
Sequência didática
Pandemia
Tecnologias da Informação e Comunicação
Educação Profissional e Tecnológica
Ensino remoto na pandemia
Metodologias ativas
Sequência didática de Zabala
topic Metodologias ativas
Aulas remotas
TICs
Sequência didática
Pandemia
Tecnologias da Informação e Comunicação
Educação Profissional e Tecnológica
Ensino remoto na pandemia
Metodologias ativas
Sequência didática de Zabala
description This paper aims to report a pedagogical practice, from the use of active methodologies applied in history classes, through Information and Communication Technologies (ICTs), carried out in a class of the Technician Course in Informatics Integrated to High School of a Federal Institution of Education. This is a descriptive and bibliographic study, with a qualitative approach. It is an experience report, developed from the didactic sequences of Zabala (1998). In this period of social isolation, caused by the covid-19 pandemic, it becomes relevant to address issues related to teaching and learning processes through ICTs, considering that the virtual environment has been the alternative adopted by educational institutions to teach their classes. Taking into consideration the results presented in the text, we realized that active methodologies and the use of ICTs might become excellent tools at the service of education, when well-planned and articulated with proposals aimed at the autonomy and protagonism of students.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444
10.29148/labor.v1i28.72444
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i28.72444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72444/250324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Labor
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Labor
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 28 (2022): Revista Labor; 98 - 118
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454507321458688